Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 175
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Leteća astronomija

Iz rupe na boku velezrakoplova provirivat će teleskop SOFIA

SOFIA pokusni let
NASA
15.01.2010.
u 21:34

Zrakoplov će se dizati iznad atmosfersskog sloja vodene pare i postizati čistoću slike poput orbitalnog teleskopa - a stoji znatno manje i trajat će 20 godina

Puhnete li u otvorenu bocu čut će se zvuk. A kako je pri brzini od 400 kilometara na sat na visini od 12.500 metara sa šupljinom promjera četiri metra?

Upravo to su učinili prošloga tjedna Boeingom 747 SP s golemim vratima otvorenima na stražnjem dijelu lijevoga boka. Skraćena inačica velezrakoplova izvela je upravo takav pokus koji nije bio bez rizika. Ako zanemarimo simetričnost letjelice, aerodinamički iznimno važnu, izračuni su govorili da bi vrtlog zraka mogao stvoriti vibracije od kojih be se letjelica raspala u zraku! Pilot je zrakoplov digao na pet kilometara i u letu koji je trajao sat i 19 minuta vrata na boku bila su posve otvorena pune dvije minute. I ništa!
Dakako, tako je bilo i planirano.

- Htjeli smo ustanoviti hoće li otvaranje boka utjecati na letenje i upravljanje zrakoplovom, hoće li se pojaviti akustička rezonancija, pa i hoće li nam vjetar isisati nešto inventara - govori Bob Meyer, upravitelj programa SOFIA u NASA-inu Centru za istraživanje letenja Dryden. Pokus je prošao savršeno, a inženjerska aerodinamička čarolija SOFIA je fascinantan američko-njemački znanstveni projekt letećeg teleskopa. U onom prodoru na repu instaliran je astronomski uređaj sa zrcalom promjera 2,7 metara, a senzori i instrumenti koji znanstvenoj posadi u kabini pod atmosferskim tlakom reproduciraju sliku rade u infracrvenom valnom području. Odatle i ime projektu i teleskopu jer puno ime glasi Stratosferski opservatorij za infracrvenu astronomiju.

Iznad vela vodene pare

Teleskopi koji pretražuju nebo u nekoj od frekvencija infracrvenoga područja najbolje da su visoko. Međutim, zidani opservatoriji - makar bili i na vrhovima najviših planina i imali najbolju i najveću optiku - s velikim teškoćama i smetnjama radili bi i na vrhu Mount Everesta. Za sve je kriva vodena para koja preko slike u infracrvenom frekvencijskom području prevlači neprozirni veo. Na visini od 12 tisuća metara nebo se vidi s 85 posto infracrvenoga dijela spektra.

To je odlično, bilo je polazište ekipe, konzorcija sveučilišta, kada su predlagali NASA-i da zajedno izgrade leteći teleskop. Mnogo je jeftinije od orbitalnog infracrvenog teleskopa, avion može, slijedeći mrak, raditi po 3-4 16-satne noći tjedno sljedećih 20 godina, a ovisno o želji može se promatrati južno i sjeverno nebo, što je velika prednost pred orbitalnim teleskopima koji okovani u orbite ne lete kad se i kamo kome hoće. Naravno, pravila su korištenja prilično definirana. SOFIA ima matični hangar u NASA-inu letačkom laboratoriju Ames-Dryden na Moffet fieldu blizu San Francisca.

Inženjerski biser

Snažnim teleskopima u radu smetaju i najmanja podrhtavanja tla, a kamo li vibracije uobičajene za let avionom. Vrata na boku aviona u tim su razmjerima tehnološki užas ne samo za letjelicu. Pokusni let je pokazao da su aerodinamički zahvati u šupljini s teleskopom izvedeni savršeno te zračne stuje preusmjeravaju tako da ni piloti u letu ne osjete razliku, nego se moraju pouzdati u instrumente. Ostalo na smirivanju optike odrađuju žiroskopi, sprega amortizera i računalni ciljnik koji teleskop za vrijeme leta drži naciljan na zadane točke u svemiru.

Prvi pravi pokusni astronomski letovi počinju u travnju, a znanstvenici će zrakoplov s teleskopom moći preuzeti od 2011. godine i iskorištavati ga punim kapacitetom od 2014. Ne bi se trebalo čuditi da SOFIA poluči znanstvene rezultate po važnosti uz bok orbitalnim teleskopima, posebno u proučavanju naše galaksije Mlječne staze i analize atmosfere tijela Sunčeva sustava.

Kolaboraciju SOFIA omogućili su NASA i Njemačka svemirska agencija DLR koji su zrakoplov izgradili, teleskop i istrumenti proizvedeni su u Njemačkoj i manjim dijelom u Švicarskoj, a za znanost u su zaduženi udruga sveučilišta i Njemački institut SOFIA u Stuttgartu.

Lindberghu u čast

Sam je skraćeni zrakoplov 747 SP u Boeingu proizveden 1977. godine za Pan Americanove udobne letove s manje putnika na većim udaljenostima. Na njegovu krštenju dobio je ime Clipper Lindbergh, koje mu je prema slavnom avionu dala udovica Charlesa Lindbergha Anne Morrow Lindbergh u povodu 50. obljetnice povijesnoga leta. Godine 1986. došao je u vlasništvo United Airlinesa, a potom je umirovljen u prosincu 1955. godine. Dvije godine poslije kupila ga je NASA za leteći teleskop, a pri ponovnom krštenju obnovljenoga zrakoplova u svibnju 1997. letačev unuk Erik Lindbergh ponovno ga je nazvao Clipper Lindbergh.

Komentara 5

GL
Glista
08:22 16.01.2010.

Ha Ameri, ko drugi. A ja sam upoznao Erika Lindbergha, mali je faca :)

AG
Agramer198
00:40 16.01.2010.

Super vijest još ak vele da je i jeftinije od orbitalnih..Zakaj ne.

Avatar jura-100
jura-100
15:07 16.01.2010.

opet se \"novinar\" Kiš čudi kao pile glisti sasvim običnim stvarima. A sve zato je rnje bio na prvom satu fizike u pučkoj školi. I vjerojatno je prespavao čvrstim snom zadnjih dvadesetak godina. I nije čuo da se SVAKODNEVNO

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije