Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 127
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Robert Knjaz:

Radić je stopirao i vozio se sa svinjama da bi čuo što narod misli

Foto: Igor Kralj, Luka Stanzl, Žarko Bašić, Marko Prpić/Pixsell
1/6
31.07.2017.
u 19:27

Autor već sad antologijskog televizijskog serijala Hrvatski velikani u intervju kaže kako nije od onih koji pate za socijalizmom, nije mu ostao u nekom sjećanju, pa mu tako ni Tito nije heroj, a za Zagorje kaže da je hrvatski Disneyland...

Neću  duljiti  s  uvodom  jer kada bih krenula pisati o Robertu Knjazu uvodu  ne  bi bilo kraja. Iako on i te kako zavređuje takvu jednu odu, ovaj ću  put  sve  svesti  na dvije rečenice - sve ono što radi, kako radi, kako razmišlja,  kako  nas  nasmijava  i  kako nas osvaja - pokazuje dušu jednog (ne)običnog ovovjekovnog velikana. Narodski rečeno, ljudine.

Ovaj  intervju dogovarali smo mjesec i pol dana. Zašto smo morali tako dugo čekati?
Prvi  je  razlog  to  što  baš  ne  volim  intervjue, koliko god to bizarno zvučalo.  Ne želim iskakati iz paštete, iako znam da je i ovo dio TV posla, pa  uvijek popustim. Drugi je razlog taj što smo intezivno snimali za drugu sezonu  “Hrvatskih  velikana”,  dok  nije udario pravi zvizdan i dok nam se sugovornici ne razbježe.

Što nas čeka u toj sezoni?
I  druga  sezona  imat  će  osam epizoda. Emitirat će se u veljači 2018., a epizode  su:  Matija  Gubec,  Marija  Jurić  Zagorka,  Ante Starčević, Ivan Meštrović,  Ruđer  Bošković,  sveti  Lepold  Mandić,  hrvatski  kemičari  i nobelovci Lavoslav Ružička i Vladimir Prelog, te šećer na kraju Vesna Parun i Slava Raškaj.

Oooo,  popravljate se. U prvoj ste sezoni imali samo jednu velikanku, Ivanu Brlić   Mažuranić,   koja  je  emisiju  dijelila  s  djedom, banom  Ivanom Mažuranićem.  Sad  u  drugoj sezoni imate čak tri znamenite Hrvatice. Svaka čast.

Uvažio  sam  opravdane  kritike  pa smo se sada potrudili imati barem dvije ženske emisije. Ali nismo mi krivi što je tako. Kada gledate popis velikana iz  naše  povijesti  onda je na njemu 99% muškaraca. Bilo je drugo vrijeme, više  patrijathalno društvo nego danas i muškarci su uvijek izlazili u prvi plan.  S  druge strane, dolaziš u situaciju da se pitaš - hoću li u emisiji obraditi  Matiju  Gupca  ili  Milku  Trninu.  No za Gupca znaju i vrabci na grani, pa je logično da se odlučimo za njega, jer što su poznatiji velikani to  je  gledaniji  TV  proizvod.  Ili recimo, Ante Starčević i Vesna Parun. Značaj  koji  ima   Starčević  znatno  je  veći.  To  nije  isključivo moja percepcija, takvo je stanje svijesti u Hrvata.

Hm,  to  može  biti dvosjekli mač. O Gupcu se malo toga novog može otkriti, iako  je bitan i pristup, što se u vašem slučaju i te kako vidi. No o Milki Trnini  ljudi malo znaju pa se čini da emisija o njoj ima više potencija za otkrivanje nečeg zanimljivog.

Moguće,  iako  nisam  siguran  da  vas i općepoznati Starčević i Gubec neće iznenaditi  s  masom  nepoznatih  zanimljivosti. Uostalom, Starčević je na novčanici  od  tisuću  kuna.  On  je  najviše pozicionirani, ajmo reći, naš najvrijedniji  velikan u monaternom smislu, pa me baš zanima kakav je život taj  čovjek imao i čime je zaslužio biti na tisuću kuna, dok je, Marulić na 500, Radić na 200, a ban Jelačić samo na 20 kuna.

Spomenuste  još  jednu  nepravdu  prema  našim  velikankama.  Na svim našim novčanicama su muškarci, nema nijedne žene.

Kriva  sam  osoba  za  to  pitanje  i tu kritiku. Znate ono iz vesterna, ne pucajte  u  klavirista  (smijeh)...  Mi  samo  pokušavamo uzeti općepoznate hrvatske  velikane  i  gledateljima  prikazati  tko  su i kakvi su bili kao ljudi.  Svi znaju za Matiju Gubca, ali ispada da se uopće nije zvao Matija, nismo sto posto sigurni je li on uopće živio, je li zaista pogubljen ili je čak  preživio  bunu...  Kada  zagrebete  u to onda shvatite koliko je Gubec fenomenalna  tema,  čak  i  za Sherlocka Holmesa. Ili, recimo Zagorka, čiji život  je  super  zanimljiv,  materijal  za  pravi  hollywoodski serijal. U odabiru  krećemo  i od postignuća koje su velikani ostavili iza sebe, poput
Preloga  i  Ružičke  koji su dobitnici Nobelove nagrade. Naravno da je onda zanimljivo  doznati  kakve  su  to  sudbine i karakteri koji su to uspjeli. Ruđer  Bošković?  Pa  on je Tesla prije Tesle.  Biografije i životi trebaju biti  dovoljno  zanimljivi  da  popune  52 minute. Onda treba razmišljati o općehrvatskim  velikanima,  ne  lokalnim,  jer epizoda mora biti zanimljiva ljudima  u  Dalmaciji,  Slavoniji,  Istri, Međimurju, morate i to gledati. Znači,  uzeli  smo imena koja ispunjavaju sve te kriterije, a svi ih znaju. Čak  se  Vesna  Parun  na neki način prošvercala, neka se ne uvrijede njeni štovatelji,  ali  govorimo  o  značaju.  Ona  u  Hrvatskoj nije bila toliko cijenjena koliko je trebala. Mi smo zapravo na silu pokušali ugurati žene u serijal.  Usto, o ženama se priča i u “muškim” epizodama jer zaboravili ste da  iza  svakog uspješnog muškarca stoji žena. U prošloj je sezoni Radićeva Maruška i njihova nevjerovatna ljubav dobila 15 minuta epizode dok je prvih 10-tak  minuta  pripalo  njegovoj  mami  Ani,  ženi  od  koje je naslijedio buntovni duh. Jesam li se sad uspio opravdati za muške velikane (smijeh)?

Serijal koji radite, a radite ga fantastično, zahtijeva studioznu pripremu. Koliko  dugo  traje  priprema vas i vaše ekipe za svaku emisiju i sezonu, a koliko vam vremena daje HRT?

Eh,  ovo pitanje zahtijeva da sad malo opletem po tanjuru iz kojeg jedem, a to  nije  lijepo ni pristojno pa to neću napraviti. No istina je da za ovaj serijal  koji  je  jako  kompleksan  imam premalo vremena za pripremu. Nije krivac  HTV,  već  činjenica  da se često mijenjaju upravljačke i uredničke garniture,  jer  politika  nije  svjesna  da  za kvalitetu televizije treba kontinuitet  ljudi koji upravljaju. Konkretno, prva sezona “Velikana” imala je  jako dobru gledanost, jako dobre kritike i svi ljudi na HTV-u koji su u tom trenutku odlučivali, bili su za nastavak. No morao sam čekati mjesecima da  se  ta odluka donese jer se u međuvremenu mijenjalo vodstvo kuće. I sad mi  ti  mjeseci  fale  u  pripremi  jer prošli smo serijal počeli snimati u ožujku,  a  ovaj u lipnju, dok je rok predaje samo mjesec dana kasnije. No, kako bi se reklo, na muci se poznaju junaci. Nemamo prava na kuknjavu već – “drži gaće” i tjeraj dalje.

 

Radite  u nezavisnoj produkciji. Da ste odlučili ostati na HTV-u ovaj biste serijal mogli u miru pripremati i raditi godinu-dvije.

Da, sigurno bi mi bilo lakše. To je istina.

Jeste li ikada razmišljali: “Da sam ostao tamo...”

Ne.  Svaka  situacija u životu ima i plus i minus. Da sam ostao na HTV-u ne bih morao čekati promjenu, natječaje, ovo-ono, nego ako je serijal uspješan odmah  bih  ga  nastavio.  No,  ovako  si  sam  biram  svoj  orkestar kojim dirigiram. Znači, mogu si uzeti najbolju violinu, najbolji klavir, najbolje violončelo. Ljude koji pušu u isto jedro, kojima nije problem raditi 12-14 sati,  a  to  stvarno puno vrijedi. Cijeli ovaj projekt vrlo je kompleksan, iako  ni  ostali moji projekti nisu ovisili isključivo o meni, uvijek je to zajednički,  timski  rad.  Ako   istraživači, grafičari, snimatelji, tonci, montažeri,  redatelji  u  montaži, organizatori, produkcija i logistika, ne daju  sve od sebe i ne odrade sa žarom i kreativnošću - ništa od toga. Jako je  puno  ljudi uložilo svoju dobru volju i talent da bi to izgledalo ovako kako  izgleda,  i  zahvalan  sam  im  na  tome.  Imam masu novih i zabavnih projekata  u  ladici,  na  kojima  bi  već sad  mogli početi s kvalitetnom pripremom.  Zato  se  nadam  da  će  HTV ući u dulji period stabilnosti bez promjena i da ćemo onda moći razmišljati što ćemo kvalitetno raditi, ne tri mjeseca, već godinu, dvije, tri unaprijed.

Upravo  traje  repriza  prve  sezone  “Velikana”, a sad je izbila afera oko ugovora  Antuna  Vrdoljaka  s  HRT-om  za  reprize “Duge mračne noći” prema kojima  mu  se  godišnje,  sve  do kraja živita, mora isplaćivati pozamašan novac.  Osjećate li se izigrano? Pogađa li vas to što HRT i ljude poput vas ne tretira na isti način?

Pa,  kako  bih  rekao,  ne  osjećam neku specijalnu gorčinu. Svatko radi po svojoj  savjesti  i  svatko će prije ili kasnije odgovarati za svoja djela, ili  nedjela,  uključujući  i  mene. Jedino mi je žao pretplatnika, jer kad umirovljenik  da zadnjih 80 kuna za pretplatu, pa u novinama pročita za što to ide, kako netko ima obraza od njega idući mjesec tražiti još? Očito neki ljudi  na HRT-u rade protiv HRT-a. Zato je za mene veće pitanje - tko je to odobrio.  Istodobno,  mi  drugi autori uopće ne možemo pregovarati o svojim ugovorima, uvijek  je  uzmi  ili  ostavi. Ili moram potpisati što god je u ugovoru  ili  nemam  posao.  A  što se tiče repriza, RTL već desetak godina
reprizira  i “Mjenjačnicu”, i “Koledžicu”, pa čak i “Slučajnog turista”. Na HTV-u  pak  trenutačno  repriziraju  “Velikane”, “I to je Hrvatska”, “Noćni kolegiji”  te  stare  i  nove  “Svlačionice”.  I za sve to to od TV kuća ne dobijem  ni  lipe.  Ne  tražim  basnoslovne cifre o kojima čitam, ali neka simbolična,  fer pogodba, sigurno bi trebala postojati. Pa za svaku pjesmu, i  onu  najgoreg izvođača, za nekakvu pevaljku i za nekakav treš iz garaže, isplaćuju  se  tantjemi. Ipak mala satisfakcija dolazi na kraju godine kada mi  ZAMP plati neki iznos, no to je tek za odvesti par frendera na plesnjak u Opatiju.

Znači, ipak vas to malo boli?

Istina, malo me muči odnos prema programskim ljudima. Evo banalan primjer – javljanje  i  nejavljanje na telefon. Ako sam ti među prvih 11 igrača, ajmo to  reći  nogometnim  riječnikom,  i  ako  ti zabijam golove, ako zbog mene dolazi  publika  na stadion, onda bi bilo O.K. da me tretiraš kao nekoga za koga  imaš  vremena kada te nazove. Jer puno mi se puta dogodilo da nazovem ljude na HTV-u zbog nekog problema oko emisije, a oni mi se ne javljaju. To je  nevjerojatno.  Ja  radim  za  tebe,  radim  ti  program koji je gledan, isplativ,  zbog  kojeg  ti  ljudi  plaćaju pretplatu, a ti mi se ne javljaš tjednima  na  telefon. A problem i emisija stoje. Bi li se jedan Ćiro javio Bobanu,  Šukeru,  Prosinečkom ili Asanoviću? Bi, jel’ tak?! Jer zna da zbog njih  i  on ima koristi. No na HRT-u kod nekih ta svijest još nije sazrela. Ali, ajmo na vedrije teme.

Tko vas je u prvoj sezoni “Velikana” najviše fascinirao?

Jelačić  i  Radić.  E sad, mnogi bi se odlučili za Teslu jer je poznatiji i jer  danas  uživamo  u  plodovima  njegova  rada,  a i Faust Vrančić je bio nevjerojatan  izumitelj  svoga  doba.  Ali  o Jelačiću sam zapravo najmanje znao.  On je za svoje suvremenike prvo bio pozitivac, onda negativac, i baš zbog  te  njegove nevjerojatne sudbine postao mi je simpa. Imate taj njegov gordi  spomenik  na Trgu i kad prođete pored njega pomislite si: “Vidi kako gordi  frajer”, a onda kroz emisiju doznate da je bio samo čovjek od krvi i mesa,  da  je  i  on patio i bio nesretan, da je pisao pjesme, bio vezan uz mamu,  ćelavio od krivog liječenja živom, sanjao je Hrvatsku, a na kraju se potčinio  caru, da mu je kćer umrla, da ga nekako - nije išlo. E, to me kod njega  dirnulo. A Radić? Zazirem od političara jer svi mi u Hrvatskoj znamo koliko  su  nas  puta  razočarali. I s tim predrasudama sam počeo raditi tu emisiju.  Iako  uz Radića  ima puno uljepšavanja i mitomanije, na kraju je ispalo  da je u nekim apektima bio političar za poželjeti. Iznenadilo me da
je  kao  klinac od osam godina odlučio biti političar da bi, što je ključna stvar,  služio  narodu,  pa  da  je okolo putovao stopirajući, vozeći se sa svinjama, među bačvama, a samo zato da bi čuo što narod misli. Zamišljam si sad  naše današnje političare da se voze među svinjama i sijenom, da pitaju ljude  što  misle  i  što  bi  oni za njih trebali napraviti. A to je Radić radio.  Ima  on  i svojih mana, naravno. A opet, kako je birao predstavnike svoje stranke po selima? Prvo je prespavao kod čovjeka za kojeg su mu djeca u selu rekla da je dobar, provjeravao ga, je li zaista čestit, pošten, jede li žena za istim stolom s mužem, je li pijanac, i tek onda bi mu ponudio da bude  predstavnik  njegove  stranke.  Znači, frajer je imao puno osobina za koje bih volio da ih imaju i naši današnji političari.

A u drugoj sezoni?

Eeee,  tu me jako veseli Zagorka koja je imala jako turbulentan život. Bila je,  oprostite  na  izrazu,  ženska s mudima. A opet, toliko je propatila u životu, mama ju je vezala za drvo i kažnjavala, udala ju je na silu, muž ju je  izgladnjivao i bio je neki škrtac, željezničar u Mađarskoj, pobjegla je iz  Mađarske  obučena  u  sluškinju.  Mislio  sam  da  su njene knjige bile sapunice  prije  sapunica,  a onda sam  shvatio  da  je  njen  život  još intenzivniji  i  zamršeniji  od  njenih  romana.  Bila  je prva novinarka i feministkinja  u  Hrvata,  ali stalno osporavana. Napravila je dramu u HNK, svi  plješću,  ali  kada  su  nakon  ovacija  pitali  tko je to napravio, i ustanovili  da  je  napisala žena – Zagorka je drugi dan dobila otkaz! Ali, ona  ne  padne  već  se  digne  i  ide dalje. Fakat, “rispekt”, ona je naša “wonder  woman”.  A Matija Gubec mi je fora, možda i zato jer mi je tata iz Zagorja.  I  mislio  sam  si stereotipno da je ta njegova buna sigurno bila zbog  vina, a nakraju ispadne da je vino bilo jedan od glavnih povoda. Evo, neki  dan smo  bili  na snimanju u Zagorju. Pa to je hrvatski Disneyland i hrvatska Toskana, a klijeti treba patentirati kao  “hrvatski antidepresiv”. Uopće  ne  kužim zašto ih UNESCO već nije zaštitio. A neke epizode su pravi izazov,  kao  ona  o Starčeviću. Cijeli je život bio solo, navodno je preko noći  posijedio,  tražio  je  da  ga  pokopaju  izvan  Zagreba, u seljačkom odijelu.  Bio  je  protiv toga da mu podignu spomenik, što je, gledajući iz današnje  perspektive,  nezamislivo  za  jednog  tako slavnog političara. A opet,  kontoverzan  je  i  to  moramo  pojasniti  -  tko je slijedio i kako interpretirao  njegovu  politiku,  tko  je  stvarni  Starčević,  a  što  su interpretacije Starčevića,  i  koliko  su  one autentične. Koliko mi možda pravim  ili  krivim  očima  gledamo  na  njegovu politiku, to ćemo pokušati otpetljati. Veselim se zapravo svim emisijama. Nobelovci? Ružička i Prelog. Joj,  to  sam  si  mislio  da  bi  moglo  biti dosadno, i sam sam kuburio s kemijom, no na kraju su ispali jako zanimljivi likovi. Njih su dvojica bili prijatelji,  Ružička  je  gurao  Preloga.  Lavoslav se prezivao Ružička, a bizarno je da je obožavao i uzgajao baš ruže iako je bio daltonist. Usprkos toga  volio je i slikarstvo te je skupljao flamanske autore, poput Rebranta i  Rubensa,  za  koje  je  novac  zaradio  jer je prvi sintetizirao umjetni testosteron. Znači,  drage  dame,  navodno u muškim parfemima postoji trag muškog  testosterona,  inače  vam  taj  parfem  ne  bi bio privlačan, a to djelomično  možete zahvaliti Ružički. Ili Prelog. Rođen je u Sarajevu i bio je  prisutan  prilikom ubojstva Franza Ferdinanda, što mu je bila trauma za cijeli život. Ta mi je emisija neko malo otkriće.

Rekoste,  dosadno, a čini mi se da bi se mnogi okladili da s vama nikada ne može biti dosadno.

Zapravo je najveća muka nešto napraviti duhovitim za najšire gledateljstvo, a  da ne bude banalno. Ili pak preozbiljno, što je puno lakše za napraviti. Treba biti nešto između i s tim se mučim svakodnevno.

Pa  kako  onda  nastaju  te vaše male zadivljujuće duhovite minijature koje frcaju iz svake epizode “Velikana”?

Dio pripremim unaprijed, u čemu mi pomažu koscenaristi Marin, Struja i Peh, a  dobar  dio  odradim  spontano  na  snimanjima jer na lokaciji nas dočeka neplanirana  situacija  koja zahtijeva improvizaciju. Tu mi pomaže položena “kvartovska  škola” iz Novog Zagreba. Zadnju ruku zeke smišljam nakon grube montaže  kad vidim koji dio je malo dosadnjikav pa ga treba “oživjeti”. Jer dosadno  mi  je  gledati  emisiju o povijesti ako nema malo zafrkancije. Na kraju  krajeva,  ne  trebamo  ozbiljno  shvaćati  život. Otuda  i ide masu problema  u  Hrvatskoj.  Evo,  masu  puta  shvatim  kako  sam sebe ozbiljno doživljavam  jer mi je čudno kad me netko opsuje na semaforu. A zakaj me ne bi  opsovao, koji sam ja faktor?! Političari se isto doživljavaju ozbiljno. Misle da su oni sami sebi svrha, a zapravo bi svi oni trebali služiti nama. Mi  smo  društvo  u  kojem svi sve preozbiljno shvaćamo, a bilo bi nam puno ljepše,  i  u međuljudskim odnosima i država bi nam bila bolja, kada bi sve promatrali  s  malo  više  samoironije.  Da  se vratim na emisije. Zašto bi povijesna  emisija morala biti ozbiljna i dosadna? Pa svaki taj naš velikan bio  je  i  neozbiljan, možda je neki put ispao i papak, ne samo heroj, kao što  je  slučaj  i  s  nama  u  svakodnevnom životu. Mislim da je i ljudima normalnije  gledati  bana  Jelačića i nobelovce kao ljude, a ne kao nekakve nevjerojatne,  nedostižne  figure.  Evo,  dobar  je  primjer  sveti Leoplod Mandić.  Zamislite,  radimo  emisiju  o svecu. Kako je to zabavno! Odmah me zanima – kako itko može postati svet? Rekao sam jednom svećeniku da bi meni trebalo  deset milijardi godina da možda dođem do slova “s”, a on meni kaže da su i sveci bili ljudi te da su i oni imali mane. I onda dođeš do toga da očito  možeš  preispitivati  i  takve stvari. Eto, ajmo napraviti priručnik kako  postati  svet.  Je  li svetica teta koja radi u Konzumu ili je svetac netko  tko  je  našao torbicu s deset tisuća kuna i vratio je vlasniku? Tko
danas može biti svetac? Zanimljivo, ha?!

Baš  kao  i  vaše  emisije.  A koliko vam znači kada vam ljudi kažu da su o povijesti više naučili iz njih, nego u školi, iz knjiga?

Drago  mi  je. Pozitivne reakcije gledatelja su, zapravo, ono zbog čega sve ovo i radim, jer imam osjećaj da smo ipak napravili neku trajnu vrijednost. Bit  ću  jednog  dana  stari deda s hodalicom, ali ću imati mali osmijeh na licu  jer  će  se  možda  na ekranu vrtjeti repriza “Velikana” i neki će mi klinac  možda reći da je zavolio povijest zbog te emisije. To mi je najveći honorar.

Ali  dajte  mi  otkrijte  kako  izdržite  da  se ne nasmijete dok hodate sa znanstvenikom iz Mađarske, on vam govori nešto jako stručno, a vi u havajki smrtno ozbiljni slušate, kimate glavom i ništa ne razumijete.

Joj,  to  je  bilo  tako  neugodno!  Nije velika tajna da na engleskom znam bubnuti  glupost  i  ostati  živ  jer  ne  govorim  engleski svaki dan.  Na njemačkom,  francuskom  i  talijanskom kužim otprilike što mi ljudi govore, onako  po  smislu.  Ali, ljudi moji, mađarski?! To je jezik gdje se ne mogu snaći  ni  rukama ni nogama. Čovjek mi priča, a ja si mislim: “Možda frajer sad  pljuje  po našem Jelačiću i ja bih trebao odreagirati, a evo me hodam kao  privjesak uz njega. A možda ga i hvali pa bih ga trebao potapšati. Što sad  napraviti?” To je bila bizarna sitacija. Imam prevoditelja iza kamere, ali sugovornik mi priča deset minuta, a prevoditelj prevede jednu rečenicu. A  niš’,  onda  se uzdaš u anđela čuvara, ulični instinkt i govor tijela. A uvijek ostaje i montaža, kao zadnja linija obrane.

Tko  bi  od  naših  suvremenika mogao biti velikan ili bi ga tako budućnost mogla tretirati?

Najprije  bismo  trebali  definirati  pojam  velikana. Tamo 1991. nešto sam sitno  snimao  po  frontu  i onda sam vidio ekipu koja gleda smrti u oči, a zafrkava se. E, to su za mene velikani. Koja su zapravo obilježja velikana? Velikan  ne  mora  dobiti  Nobelovu nagradu, barem u mom pogledu na svijet. Puno  je  malih velikana svuda oko nas i njih nema u udžbenicima povijesti, niti  na  novčanicama. I ti su mi velikani najdraži. Što se tiče ljudi koji pune naslovnice, kod njih je bitan faktor vrijeme, jer protok vremena vraća objektivnost.  E  sad, često se dogodi da kada netko umre tek onda shvatimo je  li  bio  velikan  ili  nije.  Evo, Gubec je stoljećima bio zaboravljen. Zanimljivo  je  da  ga  je  Hrvatska seljačka stranka izvukla iz prašine za svoje   potrebe   mobilizacije  seljaka  u  stranku.  Pomoću  Gupčeva  lika istovremeno su ljude k sebi pozivali i ustaše i partizani. Jedni su išli na nacionalnu  varijantu,  budite kao Gubec koji se bunio protiv Mađara Franje Tahija,  a  drugi  su  koristili  Gupca  u  klasnom  smislu,  dignite se vi siromašni  protiv  bogataša.  Na  kraju  krajeva,  ljudi  od nekoga naprave velikana.  A tko sam ja da sudim i prosuđujem koliko je danas netko velikan ili  nije?  Ali  kada  to  procijeni  cijela jedna nacija, kada ga stavi na tisuću kuna, onda idem vidjeti je li on zaista velikan ili nije. To je moja polazišna točka za ovaj serijal.

Ipak,  što kažete na ovu političku trgovinu oko ukidanja imena Trga maršala Tita? Ništa od obećanog referenduma građana.

Ne zamaram se time, ova zemlja ima veće problem, npr. iseljavanje Slavonije i mladih. Iako imam svoje mišljenje i o Titu i o Tuđmanu. Za vrijeme Titove vladavine pobijeno je na desetke tisuća Hrvata, jedni to ističu, a drugi to zataškavaju.  S  druge strane, za vrijeme Titove vladavine imali smo koliko toliko liberalni socijalizam u odnosu na sovjetski tip socijalizma. Sjetite se DDR-a, Poljske, Mađarske. Koja je to sirotinja bila. Znači, oko Tita ima nešto  pozitivno,  ali  i  puno  toga  negativnog. E sad, u komunizmu nisam fenomenalno  prošao.  Napišeš u srednjoj školi neki grafit, pa te milicajci zašamaraju.  Nacrtaš  Miloševiću  brkove,  pa u Đorđićevoj uslijedi frkanje ruke i mama mora na razgovor. Nisam od onih koji pate za socijalizmom, nije mi ostao u nekom fenomenalnom sjećanju, pa mi tako ni Tito nije heroj. Ali, nitko  još uvijek nije napravio neku ozbiljnu, studioznu analizu gdje bi na jednom mjestu bilo stavljeno sve ono negativno što je napravio, ali baš sve jer  toga  ima,  i  sve ono pozitivno, ali i to baš sve. Pa da onda konačno vidimo  cijelovitu  istinu  o njemu i na osnovu toga donosimo odluke. Nešto takvo  nije  se  napravilo ni o Tuđmanu. Da on nije bio na čelu Hrvatske, u trenutku  kada smo napadnuti, a podsjećam bio je general i bio je partizan, možda ne bi bilo Hrvatske. E sad, koliko je on kriv za privatizaciju? Je li on rekao da trebamo dvjesto obitelji? Možda nije, ali možda je to omogućio.
Tko  od  nas  zna  cijelu  istinu?  I kako da vam ja sad kažem je li Tuđman pozitivac  ili negativac? A ovo, trebaju li Tito i Tuđman imati trgove? Ako se  Titov  trg  prije zvao Kazališni trg, onda mu vratimo to njegovo ime, a onda  neka  Titov  trg  bude  negdje drugdje.  E sad, vrijeđa li to nečije osjećaje  jer  je možda u Titovo vrijeme ubijen nečiji otac ili djed? To je kompleksno,  nije  to  stvar za  dnevnopolitička prepucavanja, a nažalost, upravo  je  to.  Isto je i s ćiriličnim pločama u Vukovaru. Mi trebamo dati sva  prava našim manjinama, kao što i hrvatskoj manjini treba dati prava u Srbiji,  Mađarskoj...  No,  treba li ćirilica biti baš u Vukovaru kad znamo što  se tamo dogodilo? Možda treba, ali gdje? Možda ne treba biti tamo gdje je  počinjen neki zločin. Uh, to je sve jako osjetljivo i kompleksno. A kod nas  se sve riješava kao da sjekirom odsiječeš. Te fine nijanse uopće se ne uzimaju  u  obzir,  netko  samo  odreže i fiju, a se onda mi, obični ljudi, nerviramo,  piju  se gastali i konjaci, netko se pošora zbog toga, ljudi se dijele  na suprotne strane, na crvene i plave. A ja sam od jutra do navečer deset  puta  HDZ-ovac,  pa  deset  puta SDP-ovac, pa deset puta zeleni. Sve ovisi o kojoj temi razgovaram.

Dario  Juričan snimio je dokumentarac “Gazda” o usponu obitelji Todorić, no HTV uporno dobija prikazati taj film.

Ja bih film prikazao, ali bih onda u studio pozvao Todorića - vjerovatno ne bi došao, ali bi možda došao netko od mlađih Todorića, pozvao bih redatelja i tetu iz Konzuma, te napravio diskusiju na temu filma. Svima bih dao šansu da  kažu svoju stranu. Glupo će zvučati, ali još davno sam strepio od ovoga što  se  sad  dogodilo.  Prije  nekoliko  godina  pročitao  sam  da Agrokor gruntovno drži 11% teritorija Hrvatske, tko zna koliko je to danas, i pitao sam  se  -  što  ako jednog dana taj Agrokor propadne i sve to padne u ruke nekome izvan Hrvatske pa 11% teritorija naše zemlje pripadne npr. Sjevernoj Koreji  ili  nekom  fondu na Kajmanskim otocima. Znači, godinama strepim od toga  da  su  tolika  moć,  toliki ekonomski resursi koncentrirani u rukama jednog  čovjeka.  Pa mi smo premala država, to je za našu zemlju preopasno. Nezamislivo  mi  je da se to nije do sada uočilo, da se nekome u ruke moglo dati toliko  firmi, toliko naše zemlje. Pa zar se nitko nije zapitao - što ako nešto pođe po zlu. Žao mi je da se to sada urušilo, ali kako su sijali, tako  sada  žanju. Bio je to instrument koji je mogao preporoditi Hrvatsku, moglo  se  pomoću  Konzuma  razvijati  naše gospodarstvo, da cijela Lika i Međimurje   proizvode  krumpir,  a  ne  da  kupujem  egipatski.  Koliko  je privrednih  grana  moglo dobiti vjetar u leđa od Konzuma, a gledao se samo profit i bolesno širenje. Ipak mislim da se iz svakog zla može izvući nešto
dobro. Sad će stvari postati prirodnije, firme će se razdijeliti, neće sad sve  biti,  barem se nadam, u rukama jednog čovjeka, iako je pitanje u čije će  ruke  sad to dopasti. Ali barem rizik od propasti desetina tisuća ljudi više neće ovisiti o jednom čovjeku.


Radić  je  zemljom  putovao da bi doznao što ljudi misle. I naši političari putuju,  ali  se  onda dogodi da Milanović tijekom poplava kaže da je njemu puknula  cijev  u  stanu,  a  dok Split gori, Plenković priča o atraktivnom požaru. Koliko vas to pogađa kao običnog građanina?
Prije  me pogađalo, ali s godinama sam navikao na te “bureke” ko magarac na batine.  Tu  bih  apostrofirao  tri  stvarčice.  Prvo,  to su ljudi koji su izabrani  većinom glasova. Onda o njima čitamo da su napravili ovo i ono, i čudimo  se, ali zaboravljamo - mi smo ih birali. O.K, ja se sad mogu izvući jer  sam  uvijek  glasao za autsajdere, ali bio sam na biralištu i sukrivac sam.  Drugo,  ne  branim političare, ali nije lako kad ti gurnu kameru pred facu iste sekunde smisliti nešto pametno i odmah znati kakve će osjećaje ta tvoja  rečenica  izazvati  kod  ljudi. Znam, oni su se sami gurali to biti, znali su što ih čeka, ali onda očito nemamo domišljate političare. I treće, najbitnije, istina je da se politikom jednim dijelom bave oni koji nisu baš narodski  ljudi. Masu puta si za nekog političara mislim: “Isuse Bože, ovaj nikada  nije  sjeo s ljudima pred dućanom i s njima popio pivu”. Koliko god to  sad zvuči bizarno i karikaturalno, no to je način da upoznaš svijet oko sebe,  sirotinju  svoga  kvarta i obične ljude, da od njih čuješ kako žive. Naši  se političari ne voze tramvajem, a trebali bi. Ne samo jedan dan nego mjesec  dana  pa  da  naćule  uši  i doznaju što ljude zanima, muči, ljuti, nasmijava...  Imam  osjećaj  kao da oni nemaju doticaja sa stvarnošću. Više razmišljaju  kako  će  tko  od  njih  koga  nadmudriti nego kako će svi oni riješiti naše probleme. A to je naopako. A opet, ko nam je kriv kad se nama ne da baviti politikom.

A Zdravko Mamić?

Snimao  sam  ga za “Mjenjačnicu”. On je neosporno sjajan menadžer, sposoban za  zaraditi  ogroman novac, ali ne okuplja ljude već ih razdavaja, ne znam zašto. Podijelio je navijače, javnost, svjever i jug, reprezentaciju. Čudna neka  destruktivna  energija.  I  tu se, kao i kod političara, događa isto. Okružiš  se ljudima koji te tapšaju po leđima, koji ti povlađuju. Tjeraš od sebe  one  koji  su kritični, ali od kojih bi koji put mogao čuti i istinu. Niti  političari  znaju  što ljudi stvarno misle o njima i što se događa na ulici, niti ja možda znam to. Možda sam ja u svojoj glavi ogromna zvijezda, a  možda sam u nečijoj glavi obični pikzibner koji izlazi iz svake paštete. Možda  je  i  Mamić  okružen  samo onima koji ga tapšaju pa ne vidi razloga zašto  se  mnogi  bune. Da možda promijeni taktiku, pa vidi i shvati što je napravio   mnogim   ljudima  i  hrvatskom  nogometu,  možda  bi  promijenio ponašanje.  Stalno  nam fali to upoznavanje druge strane medalje. Falilo je da  nekada  Karamarko  i  Milanović  odu zajedno na rafting, ali bez svite.
Onako, da se ljudski podruže. Jer ako smo ti i ja protivnici, onda bih jako volio  upoznati  svog  protivnika. A u politici se svi uvijek gledaju preko nišana.  Ajde,  otiđi  ti  s  njim  ne samo na kavu, nego dva dana negdje u prirodu,  razgovarajte,  svađajte se, raspravljajte, i sigurno ćete doći do nečeg dobrog. Evo, preporučio bih odličnu knjigu “Alkibijad Veliki” u kojoj se  sjajno  vidi kako je u staroj Grčkoj protivnicima bio gušt da se nađu i raspravljaju, polemiziraju do duboko u noć. Koja je ljepota u tome da čuješ što  drugi misle. I da, kada taj drugi otiđe, pomisliš: “Uuu, pa možda on i nije tako u krivu kako sam mislio.” Toga kod nas nema. Šteta. Kod nas jedan odapne  strelicu  sa svog brda, ovaj drugi uzvrati sa svog brda, i onda mi, običan puk, čitamo i nerviramo se kako se njih dva gađaju s brda na brdo.

Je li vama netko izrekao kritiku pa ste ustanovili da je bio u pravu?

Da.  Krenut  ću  od  zadnje  kritike.  Rekao  je moj otac Rudolf da su mu u njegovom  klubu  penzionera  rekli da mi je emisija super, ali da bih morao malo  srediti škembicu. Pazite, penzioneri su me kritizirali zbog škembe. U škembi  je problem. Imam 46 godina, imam pet kila viška, po njima bi trebao biti isklesan u bronci, ali kad ja nisam taj tip. Ljenčuga sam za teretanu. Onda  sam  starom  rekao:  “Tata,  to je istina. Ali je isto tako istina da kamera dodaje sedam kila. Bolje je da me kritiziraju kakav sam to na telki,
a  onda  kad  me  vide uživo i kažu da uopće nisim debel. To je moj adut iz rukava”  Eto,  to  je  simpatična  strana  kritike. Jednom su me u novinama kritizirali jer sam u emisiji ugostio nekoga tko je kritičaru nekad stao na žulj, pa sam tu shvatio da ni kritika nije uvijek objektivna. No, priznajem ipak  me to najprije malo pogodi, slijedi kratko durenje, ali brzo prođe ta ljutnja pa si mislim: “Hm, možda je frajer bio u pravu”. Sva je sreća, imam neki mali softver, za koji nisam zaslužan, pa sve okrenem u pozitivu, idući
dan  sazovem  cijelu  ekipu  i  kažem:  “Ljudi,  moramo nešto promijeniti u emisiji”. Znači, dosad su sve kritike kod mene naišle na plodno tlo. Slušam ih, bez obzira kakve su. Jer, ako je taj neki kritičar možda i bio u krivu, on  je  to ipak vidio i napisao, a na njega jednog koji piše možda ima njih deset  koji  isto  misle,  ali ne pišu. Onda te to malo zabrine pa se bolje pogledaš u ogledalo. Nije to loše. Lajkam!

Imate  troje djece, dvoje su tinejdžeri. Kako im pomažete da se snađu u tim ludim godinama koje ste i vi prošli?

Tko  kaže  da sam ih prošao?! (smijeh) Živjeti s tinejdžerima prekrasno je. Obožavam  svoje  tinejdžere. Naravno da ih neki put ne razumijem, a onda se sjetim  sebe  kada  sam  bio  sto  puta  gori  od njih. Jedno je kada si ti tinejdžer. Svašta si dopuštaš. Ali kad postaneš roditelj to je nevjerojatna promjena  u čovjeku. Ne mogu vjerovati da moja mama nije imala četristotine infarkata.  Kada  vidim  što  smo mi radili i kada vidim što moji sad rade, onda vidim da imam prekrasnu djecu. Sad kad sam otac brinem se za nešto što je  miš,  a  nekada  kada sam bio tinejdžer nisam se brinuo za nešto što je bilo  slon.  Bilo  mi je normalno biti na tulumu, a onda se frend za okladu penje  s 12. na 13. kat s vanjske strane balkona. A danas se brinem kada mi sin ide baciti smeće. To je nevjerojatno. Nekada je bilo manje elektronike, a više međuljudskih odnosa, ali je bilo i puno više opasnosti, jer kada sam sebi  smišljaš  zabavu, a imaš oko sebe samo beton, onda ti svašta padne na pamet.  Znači,  mi smo živjeli puno opasnije, luđe, ali smo razvili softver za  samoodržanje,  što  današnjoj  djeci  možda i fali. Kod svoje bih djece volio  razviti  toleranciju  na sve, da razumiju jedni druge, da ne osuđuju nikoga,  ono voli svoje, ne mrzi tuđe... E sad, to ne znači da sam i ja bio takav,  ali  pokušavam  djecu učiniti boljima od sebe. I da budu vrijedni i snalažljivi.  Ne snalažljivi da farbaju tunele, na račun drugoga, već da ne žive  s  roditeljima  do 40. Vjerojatno vam je jasno koji su sebični motivi iza toga (smijeh).

I za kraj, razumijete li vi što se događa s obrazovnom reformom?

Ne  baš. Evo, nakon “Velikana” javili su mi se iz nakladničke kuće Profil i ponudili  da  napišem  knjigu te na zabavan način približim djeci velikane, jer  puno  mi  je klinaca reklo da gleda serijal, što me iznenadilo. Pitam: “Kako  ti  dušice s 12 godina gledaš Radića?”, a malena mi kaže: “Pa to nam je zadaća iz prirode”. Drugi klinac kaže: “Nama je to zadaća iz povijesti”. Jako je puno profesora, i ovim im putem iskreno zahvaljujem, učenicima dalo dalo zadatak da gledaju serijal, što me dovodi do zaključka da i naši profesori vape za pojednostavljenjem i osuvremenjivanjem pristupa gradivu. Činjenica je da su Hrvati po širini obrazovanja možda prvi na svijetu, ali čemu to? Čemu ta širina nepotrebnog obrazovanja? Ajmo se fokusirati, ajmo jednostavnije doći do dječjeg mozga, srca, ajmo im ono što je opća kultura dati na jednostavniji i moderniji način pa će im dulje ostati u glavi. Reforma školstva se trebala dogoditi već davno. Samo da opet ne bude ideologije i politike u svemu tome. 

Komentara 7

YE
yelahiah
20:22 31.07.2017.

Robert Knjaz me uvijek nasmije,drz'se Legendo.

ID
Idimidođimi
20:07 31.07.2017.

Knjaz legenda! Zbog Knjaza gledam HTV!

DU
Deleted user
21:22 31.07.2017.

Veselim se novim nastavcima odličnog serijala.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije