Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 78
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Velika ovisnost

EU ovisi o azijskim baterijama: prelaskom na struju oznaka 'Made in Europe' sve upitnija

ilustracija
Foto: Daimler AG
08.10.2018.
u 20:45

Europska komisija pokrenula je inicijativu da se europske tvrtke udruže i otvore 10-20 velikih tvornica baterija, koje bi mogle pokriti barem dio europskih potreba

Pregled tvornica koje proizvode baterije za električne i hibridne automobile - a na tržištu ih je sve više, jer se automobilski svijet počeo okretati oko mantre o smanjenju emisije ugljikova dioksida - ukazuje na veliku ovisnost Europe o Aziji. Naime, gotovo sve su tvornice baterija u Aziji. Izminka su tek rijetke tvornice poput Daimlerove u njemačkom Kamenzu.

Kinezi otvaraju tvornice u EU

Kako bi se suprotstavili azijskoj dominaciji, Europska komisija pokrenula je inicijativu da se europske tvrtke udruže i otvore 10-20 velikih tvornica baterija, koje bi mogle pokriti barem dio europskih potreba. No, zasad samo švedski Northvolt ima konkretne planove za veliku europsku tvornicu litij-ionskih baterija. S druge strane, neki od vodećih europskih proizvođača automobila ne žele čekati grupiranje europskih tvrtki. Već su potpisali ugovore s azijskim dobavljačima, a ti ugovori, među ostalim, predviđaju proizvodnju u Mađarskoj i Poljskoj. Naime, baterije su najskuplje komponente u proizvodnji električnih vozila i bilo bi naivno očekivati da će se azijski proizvođači toga olako odreći. Stoga i oni razmatraju otvaranje tvornica na europskom tlu. Bile bi to tako europske tvornice, a opet i azijske.

- Razmatramo proizvodnju baterija izvan Kine, a to uključuje i Europu - potvrdila je za Reuters Julia Chen, globalna direktorica prodaje velike kineske tvrtke BYD Batteries. Iz te tvrtke - koja lokacije za proizvodnju električnih autobusa već ima u Mađarskoj i Francuskoj - nisu precizirali gdje bi u Europi mogli graditi tvornicu baterija. Rekli su tek da tvornica može biti gdje god je tržište. Mi bismo dodali i da bi tvornica mogla niknuti u državama koje će ponuditi bolju poslovnu klimu i gdje je cijena rada niža, jer jedino tako ‘europske’ baterije mogu konkurirati azijskima. Također, ništa se neće moći postići bez izdašnih subvencija na razini države odnosno Europe, jer i kineske tvornice baterija primaju državne potpore.

BYD se u potrazi za lokacijom za buduću tvornicu baterija u Europi već udružio s korejskom tvrtkom SK Innovation, s japanskom GS Yuasa korporacijom i kineskom tvrtkom Contemporary Amperex Technology (CATL). Korejski LG i Samsung već su pred otvaranjem tvornica u Europi, a kineski GSR Capital baterije već proizvodi u Velikoj Britaniji, u tvornici koju je kupio od Nissana. Iako bi se otvaranjem azijskih tvornica baterija u Europi otvorila i nova radna mjesta, ostaje zabrinutost da će Europa postati previše ovisna o Aziji, koja joj je, zapravo, konkurent.

Manji trošak dostave baterija

Europske će tvrtke u rastućem trendu zelene industrije biti slabije, ovisne o tuđoj tehnologiji. Ako se planirane europske tvornice baterija i otvore, europska će potražnja višestruko nadmašiti proizvodne kapacitete tih tvornica. Očekuje se da će do 2030. godine električni i hibridni automobili zaposjesti oko 30 posto globalnog tržišta. Stoga proizvođači automobila upravo u električne automobile - i u baterije za njih - planiraju uložiti barem 90 milijardi dolara. U idućih bi pet godina na tržište trebalo stići oko stotinu novih električnih automobila.

Trenutačno većina proizvođača automobila baterije uvozi iz Azije. No, s porastom broja automobila raste i trošak dostave baterija do tvornica u kojima se automobili sklapaju. Po nekim procjenama, europska tvornica baterija trošak dostave smanjila bi za četvrtinu. S druge strane, tehnologija (pre)brzo grabi naprijed i danas je rizično uložiti u jedan tip baterija, kad već sutra konkurencija koja je duže na tržištu može ponuditi naprednije i povoljnije rješenje.

Dobavljači baterija većinom su iz Kine, Južne Koreje i Japana

Renault koristi baterije tvrtke LG Chem iz Koreje. Zasad ne planiraju promjenu dobavljača niti seljenje proizvodnje u Europu. Baterije od iste tvrtke koriste i Volkswagen i General Motors, a VW i Daimler objavili su i da planiraju baterije kupovati od kineskog CATL-a (Contemporary Amperex Technology).

- Ćelije baterija za Opel Amperu proizvodi LG Electronics u Južnoj Koreji, a moduli baterija sklapaju se u Americi, u Michiganu - kažu iz Opela. Suzuki koristi baterije proizvedene u Japanu. Logično, jer se tamo proizvode njihovi hibridi.

- Pogonske baterije za Mitsubishi Outlander PHEV također se proizvode u Japanu, kao rezultat poslovne suradnje Mitsubishi Motors Corporation i GS Yuasa. Mitsubishi Motors odnedavno je član Renault–Nissan–Mitsubishi alijanse, pa je moguće da budući modeli budu opremljeni Panasonic baterijama, kao Nissan. Nisam siguran da se ozbiljno razmatra proizvodnja pogonskih baterija u EU, jer je potpisan sporazum o postupnom ukidanju carinskih davanja između EU i Japana - pojasnio je Branko Kondić, direktor zastupništva za Mitsubishi vozila. Nissan trenutačno ima pogone za proizvodnju baterija u Americi, Velikoj Britaniji i Japanu. Litij-ionske polimerne HV baterije za Kia modele proizvodi korejska kompanija SK Innovation, koja ima višegodišnje iskustvo na polju razvoja i proizvodnje HV baterija i trenutačno baterijama opskrbljuje Kiju, Hyundai i Mercedes.

-Trenutačno nemamo informaciju da Kia planira tvornicu u Europi. Jedan od razloga je sigurno logistika, jer se Soul EV, hibridni Niro i hibridna Optima koji koriste te baterije proizvode u Južnoj Koreji, a SK Innovation spada u svjetski vrh proizvođača baterija - odgovaraju Kije.

Baterije za Mercedes i Smart stižu iz Njemačke

Lokalna proizvodnja baterija predstavlja ključni moment za fleksibilno i učinkovito zadovoljavanje svjetske potražnje za električnim vozilima - navode iz zastupništva Mercedesa i Smarta. Baterije za EQC proizvode se u Kamenzu, u njemačkoj tvornici tvrtke Deutsche Accumotive, kćerinske tvrtke društva Daimler AG u njegovom potpunom vlasništvu. Kompanija ulaže oko 500 milijuna eura u izgradnju druge tvornice baterija. Accumotive od 2012. godine proizvodi hibridne i plug-in hibridne baterije za osobna i gospodarska vozila, kao i pogonske baterije za aktualnu verziju modela smart EQ fortwo i forfour. S obzirom na planiranu inicijativu električnih vozila pod brendom EQ, Daimler AG nastavlja stvarati globalnu mrežu za proizvodnju baterija s lokacijama u Europi, Aziji i Sjevernoj Americi. Uložit će više od milijardu eura u globalnu proizvodnju baterija.

Porscheove iz Poljske u Njemačku

Moduli za baterije modela Porsche Taycan Baterije dolaze iz LG Chemove tvornice u Poljskoj, a cjelokupna montaža, inkluzivno hlađenje i kabliranje - što zahtjeva veliki ‘know how’, naglašavaju iz hrvatskog zastupništva Porschea - dešava se u njemačkom Zuffenhausen. Za hibridne modele sklopovi baterija dolaze iz Graza (proizvodi ih tvrtka Samsung SDI). Moduli, pak, dolaze iz Koreje odnosno Mađarske.

Pogledajte video Rimca C_Two

Ključne riječi

Komentara 5

BL
bljak007
07:36 09.10.2018.

Jadne naše puce, ni baterije nisu više iz eu.

JU
jurajuric118
06:27 09.10.2018.

po stoti put Vam velim, kakve baterije!? LPG je zakon. smanjuje se emisija štetnih plinova za 60%, a tehnološki je jeftin i efikasan. prosječna cijena konverzije je 1500€ po automobilu. znači 15 puta povoljnije nego električna energija. za prijelazno razdoblje od 25 godina više nego odlično riješenje. i onda za tih 25 godina prelaz na struju. povijesno i tehnološki "nema preskakanja", znači ide se po redu. i kuruza ima svoj red.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije