Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 13
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
BUDITE SIGURNI

Savjeti za sigurnu kupovinu rabljenog automobila

CVH
Foto: Envato Elements
1/7
11.11.2021.
u 10:10

Kod kupovine rabljenog automobila treba obratiti pažnju na mnoge stvari, srećom, danas postaje sve lakše provjeriti valjanost podataka koje vam prodavatelj pruži

Najjednostavniji način za uštedu novca pri kupnji automobila je kupnja rabljenog modela umjesto novog vozila. Kada kupite novi automobil, čim napustite prodajni salon, vaš “novi” automobil značajno gubi na svojoj vrijednosti, a to se nastavlja u prvih par godina vlasništva. S druge strane, kada kupite rabljeni automobil, izvorni vlasnik je taj koji je bio pogođen strmoglavom deprecijacijom tijekom njegovih ranih godina. U konačnici jednostavno plaćate mnogo manje nego što biste platili da ste kupili novi automobil, ali uspješna kupovina rabljenog automobila može biti kompliciranija od kupnje novog automobila.

Kad kupovine rabljenog automobila, većina kupaca teži optimumu, tj. kada je automobil star tri godine. To je zato što se većina novih automobila kupuje na temelju financijskih ugovora ili najma flote tvrtke koji traju oko 36 mjeseci, nakon toga se vraćaju trgovcu ili prodaju putem aukcija i obično pronađu put do tržišta rabljenih automobila.

S tri godine, automobil bi trebao biti osjetno jeftiniji nego kada je bio nov, ovisno o modelu i kilometraži, ali bi i dalje trebao imati dosta “kilometara” u njemu. To je generalizacija, ali podaci davatelja jamstva također sugeriraju da pouzdanost automobila obično pada nakon 5 godina.

Auto kuće koje prodaju polovne automobile temeljitije čiste i pregledavaju rabljene automobile, ali to i naplaćuju.
Foto: Envato Elements

Dakle, odlučili ste se na kupovinu polovnog automobila, ali gdje ga kupiti?

Ako ste nervozni zbog kupnje rabljenog automobila, auto kuće ili trgovci rabljenim automobilima su lakše mjesto za početak jer kupnja privatno često zahtijeva više znanja o automobilu.

Razlika između ovih trgovaca i raznih prekupaca i privatnih prodavatelja je razina pripreme i podrške nakon prodaje koju ćete dobiti, kao i trošak koji ćete morati platiti za te premije - što je posao veći, to imaju više resursa, ali i više režijskih troškova moraju platiti, što će povećati i vaše troškove.

Veliki trgovci vjerojatnije će rabljeni automobil podvrgnuti rigoroznom pregledu i ponuditi dobro jamstvo (obično šest ili 12 mjeseci). Iako će to imati svoju cijenu - povećavajući izravne troškove kupnje automobila - može vam ponuditi neprocjenjiv mir u saznanju da je automobil temeljito provjeren i pokriven jamstvom.

S druge strane, rabljeni automobili su mnogo jeftiniji kada se prodaju privatno nego u zastupstvu i često ima više prostora za pregovore jer prodavač ne pokušava ostvariti dodatni profit.

Privatna kupnja nudi izvrsnu priliku da upoznate prethodnog vlasnika automobila i steknete dojam o tome kako se o njemu brinuo. Na primjer, ako je čist, s nekoliko manjih kvarova na karoseriji, onda je vjerojatno bio njegovan tijekom svog vijeka trajanja. Kako većina trgovaca ima profesionalnog servisera koji čisti sve njihove automobile, teže je reći koliko su dobro održavani. Susret s prethodnim vlasnikom također vam daje priliku da saznate njihove motive za prodaju - imaju li valjani razlog ili je to problematičan automobil kojeg se žele riješiti?

Koji god način kupovine izabrali, sigurno ćete ga morati otići pogledati. Svi smo bili u toj situaciji,  došli smo pogledati automobil koji nas zanima, stali pored njega s prodavateljem i shvatili da nemamo pojma što tražimo. Kako biste izbjegli neugodnu (i besmislenu) situaciju u kojoj hodate oko vozila udarajući gume i pretvarajući se da znate što tražite, provjerite ovih par zlatnih savjeta:

1. Gume
Već smo spomenuli udaranje guma, ali vrijedi se spustiti na koljena i propisno ih pregledati. Koliko gazećeg sloja imaju? Ima li oštećenja ili poroznosti? Što kaže „DOT oznaka“, koliko su stare? Potrebno im je 1,6 mm kao zakonski minimum, pa ako su ispod 3 mm, uskoro ćete morati uzeti u obzir cijenu njihove izmjene. Iako jeftine gume možda nisu glavna briga za jeftini automobil, ako trošite više novca (posebno na automobil s visokim performansama) poželjet ćete četiri odgovarajuće premium gume.

Ukoliko automobil ima istrošene gume, uračunajte trošak kupovine novog seta guma u cijenu automobile
Foto: Envato Elements

2. Udubljenja i ogrebotine
Kako izgleda karoserija? Ima li znakova udara na felgama? Važno je pregledati automobil na danjem dnevnom svjetlu, kiša ili mrak mogu sakriti mnogo toga. Neka vas mala udubljenja ili ogrebotine previše ne zastrašuju, one se mogu popraviti prilično jeftino, ali ih koristite za pregovore.

3. Razmaci spojeva između dijelova
Dok pregledavate karoseriju, provjerite razmake na spojevima različitih dijelova karoserije - veliki ili neujednačeni razmaci, npr. na mjestima gdje poklopac motora naliježe na blatobrane i dijelove na prednjem veznom limu, mogu biti znak da je automobil loše popravljen nakon sudara i provjerite ima li razlika u boji između različitih dijelova karoserije.

Primjer urednog spoja ujednačene širine između dijelova na karoseriji
Foto: Envato Elements

4. Razina tekućine
Otvorite poklopac motora i provjerite sve razine - uključujući ulje, tekućinu za kočnice i servo upravljač. Ako su niske, to bi mogao biti znak da automobil nije dobro održavan. Dok ste tamo, pazite na znakove propuštanja ulja ispod haube. Ukoliko dođete do vlasnika, vrijedi pogledati i mjesto gdje inače stoji automobil (garaža, parkirno mjesto) kako bi vidjeli ima li znakova jačeg propuštanja tekućina.

5. Zavirite ispod čepa ulja
Osim provjere razine ulja, vrijedno je pogledati ispod čepa ulja da li ima znakova bijele tvari nalik majonezi. To bi moglo biti uzrokovano kondenzacijom, ali obično nastaje miješanjem rashladne tekućine s uljem - znak da je brtva glave loša.

6. Elektrika
Ovdje je savjet vrlo jednostavan, isprobajte sve. Spuštajte prozore gore-dolje, upalite i ugasite radio, testirajte klimu, podesite retrovizore i sve ostalo što možete kontrolirati električnim prekidačima. Greške mogu biti jednostavan popravak, ali u najmanju ruku to je točka pregovaranja ako nešto ne radi kako bi trebalo.

7. Staklo
Ima li pukotina na vjetrobranskom staklu? Mogle bi se proširiti što znači da ćete morati zamijeniti vjetrobran, a možda nećete moći ni proći tehnički pregled. Također pogledajte prednja i stražnja svjetla, pazeći na strugotine, pukotine i zamagljivanje ili unutarnju vlagu. Obratite pozornost na oznake na staklima, u njima se krije njihovo vrijeme proizvodnje pa ako se njihovo vrijeme proizvodnje jako razlikuje od deklarirane godine proizvodnje vozila moguće je da su stakla bila mijenjana ili da godina proizvodnje vozila nije točna.

8. Presvlake
Nemojte zanemariti unutrašnjost automobila. Ima li mrlja, oštećenja ili udubljenja na sjedalima? Miriše li u redu? Loši mirisi mogu biti vrlo neugodni i teško ih se riješiti, pogotovo ako je u automobilu pušeno.

9. Rezervni kotač i pribor
Treba li auto doći s rezervnim kotačem? Ako je tako, je li tu i u dobrom stanju? Postoji li dizalica za podizanje automobila ako se probuši i adapter za bilo koje matice za zaključavanje kotača postavljene na vozilo?

10. Istrošenost
Svi rabljeni automobili pokazat će određenu količinu istrošenosti, ali je li to u skladu s godinama i kilometražom? Automobil koji pokazuje malo kilometara na satu, ali pokazuje veliku istrošenost vozačevog sjedala, volana i pedala trebao bi podići alarm. Najsigurnija opcija je od vlasnika vozila zatražiti originalnu prometnu dozvolu i otići u bilo koju stanicu za tehnički pregled i, uz predočenje te prometne dozvole i osobne iskaznice, zatražiti Potvrdu o stanju brojača kilometara na redovnim tehničkim pregledima. Pri svakom redovnom tehničkom pregledu vozila u Republici Hrvatskoj stanje kilometraže se upisuje u računalo i evidencija o ovim zapisima se po broju šasije vozila vodi godinama unazad (najviše do 2007. godine). Stanice su u mogućnosti izdati Potvrdu o stanju brojača kilometara na prethodnim redovnim tehničkim pregledima, stoga, ako je vozilo dolazilo na tehničke preglede u Hrvatskoj, bez problema ćete vidjeti kako je voženo i je li redovno registrirano.

Prije kupovine dobro provjerite automobil kako vas prvi odlazak kod mehaničara ne bi neugodno iznenadio
Foto: Envato Elements

Postupak promjene vlasništva

Napokon ste se odlučili za željeni model i dogovorili sve s prijašnjim vlasnikom, sada morate promijeniti vlasništvo vozila na vas. Za promjenu vlasništva motornog vozila nadležna je stanica za tehnički pregled unutar registracijskog područja prema prebivalištu odnosno sjedištu vlasnika vozila. Promjena vlasništva se može obaviti i u stanicama za tehnički pregled izvan registracijskog područja prebivališta odnosno sjedišta vlasnika vozila, ali postupak može biti nešto dulji i složeniji.

Dokumenti potrebni za promjenu vlasništva vozila:

  • Dokaz o vlasništvu vozila (račun, kupoprodajni ugovor, darovni ugovor, pravomoćno rješenje suda i sl.).
  • Prometna dozvola
  • Dokaz o tehničkoj ispravnosti vozila (ukoliko je istekla valjanost prometne dozvole)
  • Dokaz o plaćenim propisanim obvezama.
  • Osobna iskaznica ili putovnica.

Posjetite stanicu za tehnički pregled i pokrenite postupak promjene vlasništva vozila.
Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL

Kada se radi o kupoprodaji vozila između fizičkih osoba, preporučamo da se za kupoprodajni ugovor koriste gotovi obrasci koji se mogu pribaviti u „Narodnim novinama“. Treba ih pažljivo ispuniti posebno vodeći računa o točnom broju šasije i OIB-ovima vlasnika i novog vlasnika. Svaki list takvog obrasca koji se sastoji od više listova samokopirnog papira mora biti svojeručno potpisan od strane novog i starog vlasnika. Kupoprodajne ugovore za promjenu vlasništva vozila ne treba ovjeravati kod javnog bilježnika.

Ovlašteni djelatnik provodi postupak promjene vlasništva vozila u informacijskom sustavu i naplaćuje propisana davanja. Postupak promjene vlasništva završava kada ovlašteni djelatnik ispiše prometnu dozvolu, ovjeri je i uruči prometnu dozvolu zajedno s registarskim pločicama vlasniku vozila.

Prethodni vlasnik vozila (prodavatelj) ne mora biti prisutan u stanici za tehnički pregled prilikom promjene vlasništva.

Uživajte u svojem novom rabljenom automobilu
Foto: Envato Elements

I to je to, postali ste vlasnik vašeg “novog” rabljenog automobila! Kupovina rabljenog automobila ne mora biti nauka, samo pratite ranije navedene savjete, a ako imate mogućnost, povedite sa sobom i nekoga tko se zbilja razumije u automobile, a kako bi bili još sigurniji, posjetite stanice za tehnički pregled, zatražite ispis kilometraže i obavite promjenu vlasništva vozila.

Sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije