medicinski fakultet u rijeci

Novo istraživanje: Stanice cijepljenih od virusa se brane bolje od onih koji su samo preboljeli COVID

Sveučilište u Rijeci
20.04.2023.

Prof. dr. Felix Wensveen sa Zavoda za histologiju i embriologiju Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci i njegova grupa objavili su rezultate vlastitih istraživanja kvalitete memorijskog odgovora limfocita T u pacijenata koji su bili cijepljeni protiv bolesti COVID-19, koji su preboljeli COVID-19 ili koji su imali kombiniranu zaštitu. Upotrebom testova in vitro i in vivo utvrdili su kako su memorijske T stanice kod ljudi zaštićenih jedino cjepivom imale bolji odgovor u kontroli virusne infekcije nego memorijske stanice osoba koje su samo preboljele COVID-19.

Ovi rezultati su publicirani u uglednom časopisu Cell Reports. Oko kvalitete zaštite od zaraze novim koronavirusom vodila se jedna od najžešćih debata u svijetu. I sada su naši znanstvenici ponudili odgovor. - Do sada je većina istraživača proučavala imunitet posredovan protutijelima, tj. proteinima koji vežu i neutraliziraju virusne čestice koje su izvan stanica. Mi smo promatrali T stanice, tj. stanice koje prepoznaju i ubijaju zaražene stanice. Kod T-stanica nalazimo dvije glavne razlike između infekcije i cijepljenja: 1. infekcija uzrokuje imunitet 'šireg spektra'. To znači da će biti bolji u prepoznavanju više virusnih varijanti (npr. alfa, beta, omikron itd.). 2. T-stanice inducirane cijepljenjem funkcionalno su potentnije.

Dakle, prepoznaju manje varijanti, ali ako je prepoznaju, reagiraju jače. Ako se ljudi cijepe nakon prethodne infekcije, vidimo najbolje od oba svijeta: široki spektar s moćnim stanicama. To odgovara učestalosti ‘Breakthrough’ infekcija (infekcija unatoč odgovoru protutijela): ljudi s prethodnom infekcijom i cijepljenjem imaju najmanje ponovnih infekcija, objasnio je prof. Wensveen. Ovaj projekt financirala je Hrvatska zaklada za znanost (HRZZ), a gotovo sav posao obavljen je u Rijeci. Cilj riječkog tima bio je istražiti postoje li razlike u memoriji T stanica nastale nakon infekcije SARS-CoV-2, cijepljenja ili oboje. Kako bi to postigla, voditeljica istraživanja Inga Kavazović izolirala je krv ljudi šest mjeseci nakon zadnjeg izlaganja virusnom antigenu. Zatim je analizirala te stanice u naprednim genetskim i funkcionalnim testovima.

Primijetila je da cijepljenje i infekcija induciraju memorijske stanice jednake snage kada usporedite njihovu funkcionalnost u Petrijevoj zdjelici neposredno nakon njihove izolacije. Primijetila je da je 'raznolikost' memorijskih stanica nastalih nakon infekcije veća, što ukazuje da imaju veću sposobnost prepoznavanja virusnih mutanata. - Razlog zašto ove razlike nisu ranije otkrivene je zato smo koristili novi istraživački model koji nam je omogućio istraživanje T stanica na nov način: Prije su ljudi uglavnom proučavali T stanice in vitro (tj. u Petrijevoj zdjelici). Ovo je informativno, ali ne daje potpunu sliku kako se te stanice ponašaju u organizmu. Ono što smo učinili je sljedeće: Izolirali smo T stanice od ljudi koji su bili zaraženi SARS-CoV-2, ljudi koji su bili cijepljeni protiv SARS-CoV-2 ili ljudi koji su prvo bili zaraženi i nakon toga cijepljeni protiv SARS-CoV-2 . Presadili smo te T-stanice u posebne miševe bez imunološkog sustava, dajući im tako ljudske memorijske T-stanice. Zatim smo miševe zarazili virusom koji sadrži dio Spike proteina SARS-CoV-2, kao model ponovne infekcije.

Tjedan dana kasnije, promatrali smo odgovor tih stanica na virus. U ovom smo modelu mogli otkriti funkcionalne razlike između infekcije i imuniteta izazvanog cijepljenjem. Spektar je određen analizom DNA tih stanica, objasnio je nizozemski znanstvenik s hrvatskom adresom. Pitali smo i što će se sada promijeniti u pristupu liječenju bolesti ili razvoju cjepiva. - Naši podaci neće promijeniti način na koji liječimo COVID-19. Međutim, to će nam pomoći u razvoj boljih cjepiva. Sada, kada znamo da je kontekst susreta s virusom (tj. cijepljenje ili infekcija) važan za snagu i opseg imunosti posredovane T stanicama, možemo identificirati čimbenike koji ga kontroliraju. Zapravo, ovo je nešto što je moja grupa proučavala godinama. Sljedeći korak je dizajn vektora cjepiva na način koji promovira čimbenike koji povećavaju snagu i opseg odgovora T stanica. Posebno s novim mRNA cjepivima, vjerujem da je to realan cilj, rekao je prof. Wensveen. Ovo dostignuće je bilo moguće zbog kombiniranja znanja grupe za istraživanje osnovnih T stanica izv. prof. Wensveen s kliničkim vještinama i znanjem tima predvođenog izv. prof. Đurđice Cekinović Grbeša s odjela za liječenje zaraznih bolesti Medicinskog fakulteta. Ovo ilustrira i uspjeh translacijske znanosti u Hrvatskoj.

VIDEO: Hrvatska se može osjećati sigurno: Policajci u Šibeniku pokazali što rade u opasnim situacijama

ŠA
Šaraf
19:06 20.04.2023.

Američka agencija za lijekove je priznala da postoje mnoge nuspojave od cjepiva kod nas kažu drugačije.na sastanku who sve druge države su imale svoje protivljenje o načinu rada . zamislite jedino Hrvatska nije imala ništa protiv.

18:15 20.04.2023.

Super je to cjepivo. Mnogima mRNA tako dobro radi da im tijelo generira spike proteine i mjesecima nakon cijepljenja. Nije to autoimuna bolest, ma ne, to je...super cjepivo. Sretno svim cijepljenima, nema dokaza da će se to dogoditi baš kod svakog, tako da se imaju čemu nadati.

SP