Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 113
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
tehnološke inovacije

Vrata automobila otvarat ćemo glasom ili zamahom ruke

CES Las Vegas
Foto: Reuters/PIXSELL
1/16
13.01.2016.
u 15:39

Teslin konkurent, električni FFZero1 “kineskog Stevea Jobsa” Jia Yuetinga, 100 km/h postiže za tri sekunde, a VW-ov Budd-e može prevaliti 500 km s jednim punjenjem

Nema ništa tehnološki uzbudljivije od CES-a. Lasvegaški Consumer Electronics Show najveći je svjetski tehnološki sajam na kojem se definiraju trendovi, a on je svake godine sve veći, i prostorom i brojem posjetitelja. Prošle godine posjetilo ga je 176.000 ljudi, deset posto više nego godinu dana prije. Za Garyja Shapira, direktora Consumer Technology Associationa, udruge koja sajam organizira, to je previše pa će Shapiro taj broj ove godine nastojati smanjiti na 150.000, višom cijenom ulaznica i pojačanom kontrolom zbog opasnosti od terorizma.

Podaci na vjetrobranu

Teško da će mu itko od ovogodišnjih 3600 izlagača zamjeriti na tome. Na ovogodišnjem izdanju CES-a najviše su prostora zauzeli proizvođači automobila – deset mainstream kompanija uzelo je 25 posto više prostora nego prošle godine, a tu je još 115 kompanija koje se bave različitim automobilskim tehnologijama.

Nije novost da se središte autoindustrije ubrzano pomiče iz tradicionalnih središta poput Detroita prema Silicijskoj dolini. Hit su električni, samovozeći i povezani automobili. Tvrtka Faraday Future pokazala je svoj FFZero1, automobil koji je najavljivan kao izravni takmac Tesli što, naravno, u Faradayu ne priznaju. Iako atraktivan izgledom, doima se kao Batmobile, daleko je od toga. Kineska tvrtka Faraday Future dobila je ime po još jednom velikom fizičaru – Michaelu Faradayu. Osnovao ju je “kineski Steve Jobs” Jia Yueting. On se i odijeva kao nekada Jobs, omiljena mu je odjeća crna dolčevita, a trenutačno je “težak” oko 7,9 milijardi dolara i 17. je najbogatiji Kinez. Tko mu je uzor, ne skriva, ali tvrdi da je njegova kompanija Leshi Internet Information&Technology već nadmašila Jobsov Apple u području dizajna, kvalitete izrade, hardvera i poslovnih modela. Iako ime Yuetingove tvrtke govori da je gotovo isključivo tehnološka, on ulaže i u filmove, pa je bio i jedan od glavnih sponzora filma Plaćenici 2. Ukupno Yuetingov holding vrijedi oko 15 milijardi dolara. Nije loše za nekoga tko je počeo u tehničkoj podršci poreznog ureda kineske provincije Shanxi.

Teško je očekivati da će za dvije godine, kada se planira proizvodnja, njegov električni automobil izgledati baš kao FFZero1, koji je predstavljen na CES-u, no prema FFZoerou1 mogu se naslutiti njegove tehnološke karakteristike. Naime, Yuetingova je platforma prilagodljiva i na njoj se mogu raditi vozila različitih veličina. Šasija je prilagodiva i projektirana tako da se baterije, još uvijek najveći problem električnih automobila, pospremaju u nju, lakše se mijenjaju, a njihov broj varira u odnosu na duljinu vozila. Hlađenje se obavlja zrakom kroz otvore koji su poput tunela. FFZero1 ima 1000 KS, ubrzava do 100 km/h za manje od tri sekunde, a maksimalna mu je brzina 321 km/h. Hlađenje na takav način očito nije problem. Podatke o radu vozila, uz druge bitne informacije, vozač će dobivati na vjetrobranu. Sve se to doima vrlo naprednim u razmišljanju, upravo na nivou Elona Muska i njegova Tesle.

No, da bi to postigao, Yueting ipak nije mogao sam. Posegnuo je za valjda jedinim mogućim izvorom znanja – samim Teslom. Nick Sampson, voditelj Yuetingova projekta, bio je direktor projektiranja vozila i šasije u Tesli. Dag Reckhorn, potpredsjednik za proizvodnju, bio je direktor proizvodnje za Teslu, S. Alan Cherry, glavni kadrovik, isti je posao radio u – Tesli. Tom Wessner, potpredsjednik zadužen za nabavu, to je radio i u, pogađate, Tesli. Jedina je crna ovca među vodećim ljudima Faradaya Richard Kim, šef dizajna. On je u BMW-u bio glavni dizajner za današnje bavarske i-modele i bio je i jedan od začetnika projekata. Ni veličinom tvrtka Faraday Future ne može se zanemariti, sada u kompaniji smještenoj u kalifornijskom gradu Gardena broji 550 ljudi. A stara je samo 18 mjeseci.

Spriječiti onečišćenje

Ranije ovog mjeseca tvrtka je najavila kako će u Nevadi, odmah do buduće Muskove testne staze za Hyperloop, sagraditi milijardu dolara vrijednu tvornicu.

Kako je sam Yueting, kojeg nije bilo u Las Vegasu, napisao na svom blogu, cilj je napraviti integrirani i inteligentni sustav mobilnosti koji će unaprijediti životni standard. Posebice se to odnosi na Kinu u kojoj svi nastoje riješiti problem onečišćenja zraka i prometne gužve. Faradayjevci ustraju na tome da nisu konkurencija Tesli navodeći kako nema baš smisla boriti se oko tek jedan posto tržišta, koliko sada imaju električni automobili. Ali, eto, tvornicu su u Nevadi ipak sagradili, a tamo je već, uz testnu stazu, i Muskova Gigafactory.

Isprika za skandal

Na CES-u se s nestrpljenjem iščekivao još jedan nastup, onaj Volkswagenov. Njemačka je tvrtka, čiju je prošlu godinu obilježio skandal s lažiranjem rezultata ispuha, na CES-u namjeravala pokazati svoj električni automobil. Tako su i učinili, a osim pogonom na struju, njihov Budd-e privukao je pozornost i retrodizajnom kojim se VW vraća u svoju lijepu prošlost 60-tih godina. Budd-e može prevaliti 500 km jednim punjenjem, prepoznaje govor i pokrete rukom, a poveziv je i s vozačevim domom. Posebno je zanimljivo što električni VW nema kvake na vratima već se ona otvaraju pokretom ruke ili glasovno. Jasno, Budd-e, odnosno njegove komponente, pokazuju kako će izgledati VW-ova električna vozila. Ali, ona se neće pojaviti još nekoliko godina, kako kaže predsjednik VW-ove grupe putničkih vozila Herbert Diess. A onda se dogodilo i ono što se zapravo čekalo – Diess se javno ispričao za skandal te najavio da će njegova kompanija uskoro dobiti potrebne dozvole američke administracije kako bi popravila skandalom obuhvaćena vozila. Upravljanje pokretima očito je trend u automobilskoj industriji.

BMW, koji je gotovo već tradicionalno izlagač na CES-u, pokazao je svoju viziju povezivih automobila. A u njima se funkcijama vozila upravlja pokretom ruke, govorom, manje dodirom. Sustav AirTouch prepoznaje pokrete i prema dubini pa se opcijama različitih sustava koje se pojavljuju na zaslonu upravlja kao da zaslon dodirujete, a bez potrebe da to činite. Pokretom ruke, ekipa iz BMW-a “natjerala” je svoj i3 da se čak i parkira. Pokazali su i motorističku kacigu s head-up displejem te sustav kamera koje zamjenjuju retrovizore za vožnju unatrag. Kultni je bavarski proizvođač pokazao volju da i dalje razvija svoje povezive automobile u skladu s idejama Interneta stvari, koji je nakon bombastične najave ipak malo stao.

Jasno je kako su i ostali proizvođači svoje nastupe uskladili s trendom bespilotne vožnje i alternativnih pogona, no čekalo se da i šef Forda Mark Fields kaže svoje. Ford je nedavno objavio nakanu da svoje automobile budućnosti razvija s Googleom, a u svojem je izlaganju pokazao uređaj koji zapravo u najvećoj mjeri koči razvoj automobila bez vozača, odnosno spuštanje njegove cijene. Riječ je o LIDAR-u, optičkom mjernom instrumentu, koji je temelj svakog takvog automobila. Taj novi LIDAR koji je Fields pokazao sada je veličine hokejskog paka i više ga ne treba montirati na krov. Osim toga, taj proizvod kalifornijske tvrtke Velodyne znatno je jeftiniji. I Ford radi na tome da preko interneta svaki korisnik njihova automobila može iz njega upravljati nizom stvari u svome domu – otvoriti si garažna vrata, aktivirati termostat ili upaliti svjetlo. Ford to radi u suradnji s Amazonom. Mercedes je ponovno oduševio konceptom inteligentnog vozila kao i tehnologijom. Nova je E-klasa Nevadom vozila bez vozača, a u Mercedesu tvrde kako za to ne trebaju nikakvi dodatni uređaji jer je sve već u opremi. Korisnik samo treba namjestiti postavke i automobil ide.

Industrija koja je doživjela najveći uspon u odnosu na prošli CES jest ona koja se tiče virtualne ili poboljšane realnosti. Više od 40 izlagača pokazalo je uređaje iz te domene, što je povećanje od 77 posto u odnosu na prošli CES. Upravo su dani trajanja CES-a odabrani kako bi se konačno objavila vijest da Oculus Rift kreće u prodaju. Uzimaju se predbilježbe, a to znači da VR uređaji sada ulaze u mainstream. Prva je tura rasprodana. No, sasvim je sigurno da korisnici ne očekuju da takvi uređaji ostanu povezani samo s igrama već žele vidjeti njihovu iskoristivost i u svakodnevnom životu. Možda je u tome najdalje otišao HTC, koji je znatno unaprijedio svoj Vive iako ga razvija s gamerskom kompanijom Valve. Nova verzija Vivea u prodaji dopušta korisniku da se kreće po cijeloj sobi, a ne samo nekoliko metara od konzole s kojom je povezan. Stavili su i kameru koja gleda unaprijed pa korisnik može pogledati što se događa u stvarnom svijetu oko njega, a da ne skida uređaj.

No, novi HTC Vive VR traži i senzore ugrađene na zidove, što ipak cijelu HTC-ovu priču oko tog uređaja čini skupljom. Ipak, da bi pokazali što se sve može s virtualnom i poboljšanom stvarnošću, proizvođači će se zavezati za igre kako bi pokazali korisnicima da se i starije ideje o takvim uređajima mogu pokazati u sasvim novom svjetlu te ponovno postati zabavnima. Malo iznenađenje potkraj prošle godine priredio je Facebook, koji je prilagodio scenu Ratova zvijezda, dio čijeg se svijeta može razgledati u virtualnoj stvarnosti, kao da ste u samom filmu.

Nema sudara u zraku

K vragu, na CES-u je organiziran i cijeli festival filmova snimljenih samo za virtualnu stvarnost. Događat će se to u nekoliko lasvegaških noćnih klubova, u kino očito ne treba ići. Jedini je problem što su ti filmovi dugi samo nekoliko minuta. Svemu se tome pridružio i New York Times, koji sada ima i aplikaciju za praćenje svojeg sadržaja u virtualnoj stvarnosti. Količina sadržaja za te uređaje konstantno raste pa se ipak ne čini vjerojatnim da će sadašnja visoka cijena zaustaviti njihov proboj u mainstream. Procjenjuje se da će se ove godine prodati oko 1,2 milijuna VR uređaja, što je povećanje od 500 posto, a ukupan bi globalni prihod mogao dosegnuti i 540 milijuna dolara.

Moguće je da je upravo ta tehnologija televizija budućnosti, pa bismo sportske događaje mogli gledati kao da smo ondje već za nekoliko godina. Jedan mali startup, koji je na CES došao iz Izraela, predvidio je spajanje virtualne stvarnosti s još jednom trendovskom industrijom. PowerUp FFV pretvara mali lagani avion u upravljivu letjelicu koja na uređaj za virtualnu stvarnost vraća video koji snima za vrijeme leta. Slično radi i Avegant Glyph – taj bi uređaj trebao doista dati dojam da ste u dronu, a zapravo ste na zemlji. Dvostruko je veći prostor na CES-u namijenjen dronovima. Ništa čudno, prema nekim procjenama, svjetsko tržište dronova do 2021. vrijedit će 27,1 milijardu dolara. Uoči početka sajma organiziran je i Drone Rodeo duboko u nevadskoj pustinji. Tu se našlo gotovo sve od novih modela, njih oko stotinu, koji su pokazani i na CES-u.

Događaj je održan da bi se pozvane uvjerilo kako dronom danas može upravljati svatko. Jedan od najpoznatijih proizvođača, francuski Parrot, pokazao je Disco, za koji tvrdi da je najlakše upravljivi dron trenutačno u ponudi te prvi u obliku krila. I šef Intela Brian Krzanich, koji je hrvatskog podrijetla, uz ostalo je, predstavio je i dron Yuneec Typhoon H s tehnologijom sličnom bespilotnim autima. Ima kamere, lasere i slična pomagala koja mu omogućavaju da se u zraku ne sudari. Da Intelov dron to zaista i može, Krzanich je pokazao uživo za svojeg obraćanja. To je prvi svjetski inteligentni dron, rekao je čelni čovjek Intela u Las Vegasu. I za kraj, na CES-u nije bilo Applea. No, s obzirom na sve pokazano, teško da je “jabuka“ ikome nedostajala.

>> Ehang 184 prvi je putnički dron na svijetu

>> Američki maršali na CES-u zaplijenili kineske jednokotače zbog kršenja patenta

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije