Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 1
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
KOMENTAR

Hrvat Bregović i Jugoslaven Štulić

30.12.2005.
u 19:01

Znalo se da je nekadašnji vođa Bijelog dugmeta svojedobno napustio Sarajevo, da je Goran Bregović od rata u inozemstvu, no ne da je i "hrvatski glazbenik u dijaspori"! Također se znalo da je u međuvremenu postao međunarodna zvijezda, u što su se mogli osvjedočiti i svi koji su gledali HRT-ov prijenos božićnog koncerta iz glasovitog Assisija, kada je Bregovićev romski orkestar bizarna imena  Orkestar za vjenčanja i sprovode  predstavljen kao izraz "balkanske mješavine etnosa i religija".

Ako je mjesto svetoga Franje bilo novom manifestacijom stare zapadnjačke mentalne sheme koja i dalje slavi nepostojeći balkanski multi-kulti model, onda je "tituliranje" bivšeg dugmetaša "hrvatskim glazbenikom u dijaspori", najnoviji hir! Po čemu je to nekadašnji sarajevski muzičar sada "hrvatski glazbenik"? Zato što ima hrvatsku putovnicu, što mu je otac iz okolice Križevaca? Otkad je muzika balkanskih Roma dio hrvatske glazbene baštine?

Sve što je Bregović do sada svirao i komponirao niti je izraz neke ovdašnje glazbene tradicije, ni neke "zajedničke osjećajnosti" ovdašnje sredine. Niti je on ikada pokazivao neka nagnuća za pripadnošću hrvatskoj glazbi. Dok od Branimira Johnyja Štulića jedni žele učiniti rock-sveca, a drugi političkog zloduha, dok ga prvi žele "pohrvatiti", a drugi "rashrvatiti", izgleda da se priprema Bregovićevo posvojenje.

Medijska slinavljenja oko Štulića, budalaštine tipa  "i ja sam razgovarao s Johnyjem", gotovo da su postali nepodnošljivima. Možda je i to, udruženo s njegovom bandoglavošću, dovelo do toga da se Štulić prometne u političko-muzičkog odmetnika. On, iz valjda samo njemu znanih razloga, ne želi biti (samo) hrvatskim glazbenikom, premda je  za razliku od Bregovića  izrastao u ovoj sredini i bio njezinim glazbenim, političkim i kulturološkim izrazom. Može li pak zbog toga biti nizozemskim, engleskim ili srpskim? Može li zbog nepostojanja istog Bregović postati hrvatskim glazbenikom? Što hrvatska sredina ima s  "Bosancima koji ljube", "pastirskim rockom" i ciganskim kapelama?

Bregović se i danas potvrđuje kao inteligentni trgovac, koji zna kako prodati svoju muzičko-političku robu. Kao što je nekoć slijedeći migracijske tragove, transformaciju iz ruralnih u urbane sredine i trendove poseljačenja gradova, prvoj gradskoj generaciji ponudio zvuk koji ju je podsjećao na korijene, tako sada nudi robu koja budi jugonostalgiju ili obnavlja zapadnjačke klišeje o tobožnjoj balkanskoj romantičnoj egzotici.

Taj se klišej obnavlja Bregovićevim sviranjem s romskom kapelom i s njegovim novinskim pričama Talijanima kako je "dvaput kršten", kako su to u potaji, ne govoreći jedna drugoj, "obavile baka katolkinja i pravoslavka"! Bregović je tu, u odnosu na Štulića, emocionalni i politički blefer. Štulić je bio buntovnik svoje generacije, protivnik malograđanskih šminkera, političkih svetaca i vladajuće ideologije, a Bregović je rock-guslar "izgubljenog zavičaja" i "svećenik" kulta Jugoslavije.

Oni koji iz hrvatskih rock-antologija žele isključiti Štulića, brane svoj problematični stav njegovim još problematičnijim  da ne želi pripadati hrvatskom rocku, kojemu kulturološki nepobitno pripada i koje je autorski nepobitno obilježio.

Istodobno se izgleda "radi na tome" da se "hrvatskim glazbenikom" proglasi ustrajnog Jugoslavena Bregovića, čija muzika ne nosi nikakva hrvatska obilježja! Bregović je hrvatski glazbenik koliko je Štulić jugoslavenski muzičar. Ako Bregović može, i ne htijući, postati "hrvatskim glazbenikom u dijaspori", onda Štulić, i ne htijući, može biti hrvatskim glazbenikom u domovini?

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije