IceCube, Ferm-LAT i MAGIC

Otkrili izvor neutrina u svemiru

Foto: Ivo Čagalj/Pixsell
17.07.2018.

Detektor IceCube detektirao je neutrino energije 290 TeV te prilično precizno odredio njegov smjer i obavijestio astronome diljem svijeta. U otkriću sudjelovali i hrvatski znanstvenici sa splitskog Fakulteta elektrotehnike.

Znanost je utvrdila mjesto nastajanja neutrina izvan naše galaksije, milijardama svjetlosnih godina daleko u svemiru. Tri su međunarodne znanstvene kolaboracije IceCube, Ferm-LAT i MAGIC u Washingtonu objavile to otkriće, a prenosi ga i časopis Science.

U tom su otkriću sudjelovali i hrvatski znanstvenici s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu Nikola Godinović, Damir Lelas, Ivica Puljak i Darko Zarić, članovi kolaboracije MAGIC. Hrvatsku grupu čiji je voditelj Nikola Godinović još čine znanstvenici iz Rijeke Dijana Dominis Prester, Marina Manganaro, Saša Mićanović, Tomislav Terzić, Zagreba Ana Babić, Željka Bošnjak, Stefan Cikota, Iva Šnidarić, Tihomir Surić, Osijeka Dario Hrupec te Splita Damir Lelas, Ivica Puljak, Darko Zarić. – Gama-astronomija vrlo je propulzivna pa se u nju ulaže velik novac.

Uključeni smo u gradnju novih, većih teleskopa poput MAGIC-a, participiramo u izgradnji LST teleskopa kolaboracije CTA čija su ogledala promjera 23 metra dok je MAGIC 17 metara, i to razvijajući sustav koji će precizno pratiti kamo taj teleskop gleda. Novi teleskop košta oko deset milijuna eura, bit će pušten u pogon početkom listopada ove godine, kaže dr. Godinović.

Neutrino je jedna od temeljnih čestica koje tvore svemir, no ujedno i jedna od najzagonetnijih. Neutrini se nalaze svugdje oko nas. Nastali su ubrzo nakon Velikog praska, a pojavljuju se i nakon kozmičkih pojava poput crnih rupa, supernova, nuklearnih reakcija koje napajaju naše Sunce, pa čak i nakon interakcija svemirske radijacije i Zemljine atmosfere. Kozmičke zrake otkrivene su prije sto godina, no još nisu pouzdano identificirani njihovi izvori. Detektor IceCube instaliran lani u ledu na dubini od oko 2 km na Južnom polu, detektirao je neutrino energije 290 TeV te prilično precizno odredio njegov smjer i promptno obavijestio astronome diljem svijeta radi jednoznačne identifikacije izvora ovog neutrina.

Brojnim teleskopima promatran je dio neba na koji je uputila kolaboracija IceCube. Detektor Fermi-LAT na satelitu koji pretražuje cijelo nebo u potrazi za izvorima gama-zraka otkrio je da se smjer neutrina poklapa sa smjerom poznatog izvora gama-zraka, blazar, oznake TXS 0506+056 koji je u tom razdoblju bio u stanju pojačanog sjaja. Dva 17-metarska teleskopa kolaboracije MAGIC smještena na kanarskom otoku La Palmi detektirali su emisiju gama-zraka vrlo visokih energija (dostižući energiju i od 400 GeV) te potvrdili da je blazar TXS 0506+056 izvor neutrina.

Kako protoni u interakciji s okolnom tvari i zračenjem proizvode neutrine i gama-zrake, a energija im je barem deset puta veća od energije proizvedenih neutrina i gama-zraka, razumno je tvrditi da je možda prvi put jednoznačno identificiran kozmički akcelerator.

BL