ZNANSTVENA ISTRAŽIVANJA

Znanstvenici otkrili 'prekidač za rak'

02.02.2009.

Tim znanstvenika sa Sveučilišta u Dundeeju iz Singapura otkrio je da gen p53 može spriječiti razvitak kancerogenih stanica. Navedeni gen služi kao svojevrsni 'prekidač' u mikroskopskom svijetu, budući da odlučuje o sudbini oštećenih stanica.

Naime, zadužen je da stanici koja ne funkcionira normalno naredi samouništenje ili, u boljem slučaju, sprečava njeno razdjeljivanje, a time i umnažanje, dok se šteta ne popravi. U većini stanica raka ovaj gen je oštećen ili neaktivan, zbog čega se šire i proizvode tumori.

U eksperimentima koji su rađeni na vrsti riba koje dijele p53 s ljudima, došlo je do zanimljivih rezultata. Naime, ispada da gen nije samo u stanju proizvesti protein, nego i svojevrsnu zamjenu za njega, nazvanu "isoform", koja bi se u budućnosti mogla primijeniti u medicinske svrhe.

Tako su ribe koje su imale razvijen gen preživjele izlaganje radijaciji, budući da je isoform popravljao štetu na DNK nastalu postupkom, dok su jedinke bez istog umrle. Znanstvenici se nadaju da će daljnje proučavanje ovog "prekidača" dovesti do novih spoznaja o regeneraciji stanica, time i novih lijekova protiv ove opasne bolesti. (P.S.)