Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 177
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
U POVODU

Latinska misa (ni)je korak unatrag

09.07.2007.
u 17:22

Je li odluka pape Benedikta XVI. o vraćanju latinskog jezika u mise korak unatrag za Crkvu? Opasnosti vraćanja na staro svjestan je i sam jer je u popratnom pismu napisao kako je “neutemeljena bojazan o stavljanju u pitanje liturgijske reforme ili prirode Drugog vatikanskog koncila ovom liberalizacijom mise na latinskome jeziku”. Papa naglašava da liberalizacija latinskog jezika ne znači dvostruki obred, nego jedan, uz mogućnost uporabe latinskog.

No, je li baš tako? Nasljednik biskupa Marcela Lefebvrea (1905.- 1991.), kojega je iz Crkve 1988. izopćio Ivan Pavao II. jer nije priznao Drugi vatikanski koncil, mons. Bernard Falley, odmah poslije objavljivanja papina dokumenta izjavio je da sada Vatikan mora povući izopćenje Zajednice svetog Pija X., kako je nazvan pokret lefebvreovci. Papa je donio dokument s namjerom da se prevlada rascjep s lefebvreovcima (to je mala zajednica, ima oko 450 svećenika i 300.000 vjernika, u odnosu na 1,2 milijarde katolika), ali Falley već govori o potrebi otvaranja pregovora i o drugim pitanjima glede obreda. Otvorena je, čini se, Pandorina kutija. Jer sljedbenici tridenskog (s Koncila u Trentu 1536.) obreda, odnosno misala koji je načinio papa Pio V., sebe smatraju “spasiocima Rimske crkve”. Spasiocima od čega, od Drugog vatikanskog koncila?!

Lefebvreovci najavljuju da će se “cijela Crkva vratiti na staru liturgiju”, onu koju je odbacio Drugi vatikanski koncil. To je bio univerzalni koncil, koji je gotovo jednoglasno (2159 od 2178 glasača biskupa iz cijelog svijeta) donio odluku o reformi liturgije, što je zatim Pavao VI. proveo dokumentom kojim je, uz ostalo, uveden jezik naroda.

No, posrijedi je cijela liturgija. Bude li, a hoće, i na latinskome jeziku zabranjena uporaba izraza “perfidni” i “zaslijepljeni” za židovski narod itd., ipak ostaju bitne razlike. U postkoncilskom obredu vjernici sudjeluju sa svećenikom u euharistijskom misteriju, sudjeluju svi u posljednjoj večeri. U tridenskom obredu vjernici su stado koje vrlo malo sudjeluje u misi, a i svećenik, okrenut leđima vjernicima, mrmlja sebi u bradu riječi koje drugi ne čuju, kao da ima ekskluzivni razgovor s Gospodinom. Drugi vatikanski koncil upravo je htio približiti Crkvu ljudima, čemu se protive tradicionalisti.

Nisu starice ili zaljubljenici u latinski tražili povratak tridenskog obreda, nego Lefebvreovi sljedbenici, koji negiraju Drugi vatikanski koncil. Sada postoji opasnost i od stvaranja dviju crkvi, stare i nove, unutar katoličanstva. Je li liberalizacija latinskog jezika povratak unatrag, vidjet će se od 14. rujna, kada će se obredi moći održavati na latinskome i da se ne traži posebna dozvola biskupa, a moći će se organizirati i posebne župe.

Želite prijaviti greške?