Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 80
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Brine li vas ovo?

Opet nova pravila: Auti na struju trebat će 'putovnice za baterije' da uđu u EU

Foto: Shutterstock
1/5
21.03.2024.
u 10:00

Digitalni dokument detaljno će opisati podrijetlo i zdravstveno stanje automobilske baterije. Putovnice će koštati između 7 i 13 eura po bateriji te će povećati pouzdanost opskrbnog lanca – znat će se tko je što ugradio, kada i gdje. Kupac automobila dobiva uvid u opće informacije, svakako u stanje baterije

Električni auti od 2027. godine trebat će 'putovnice za baterije' da uđu u Europsku uniju, piše britanski Autocar. Kako navode, baterijske putovnice bit će obvezne za električna vozila koja se prodaju u Europskoj uniji od veljače 2027. kako bi se omogućila veća transparentnost ugrađenih materijala – što je konkretno u njih ugrađeno i odakle ta sirovina potječe. Digitalni dokumenti bit će povezani s VIN-om i QR kodom koji će, kada se skenira digitalnim uređajem, otkriti detaljne informacije o izvorima i prirodi sirovina prije proizvodnje baterije, s pojedinostima nakon proizvodnje, kao što su kapacitet i stanje pojedine baterije. Taj je potez dio nove EU uredbe o baterijama, koja zahtijeva od proizvođača baterija ili vozila (ovisno o tome tko je proizveo bateriju) da otkriju emisije ugljika iz proizvodnje i postupno uključe veće udjele recikliranih materijala u razdoblju do 2035. godine, kada Europska unija planira zabraniti prodaju novih ICE automobila (osim onih pogonjenih e-gorivom). Putovnice baterija trebale bi rasvijetliti često nejasne kanale nabave baterija, omogućiti veću transparentnost sustava proizvodnje pa time i mogućnost da se po potrebi intervenira u pretproizvodni proces.

Putovnica bi trebala otkrivati izvore kobalta, grafita, litija, tinjca i nikla. Kombinirat će podatke o tvrtkama za koje se vjeruju da su dio opskrbnog lanca s onime što je navedeno 'na papiru'
Foto: Shutterstock

– Mnogi proizvođači ne poznaju svoj lanac opskrbe i dobavljači se zbog postizanja nižih troškova često mijenjaju, tri ili četiri puta godišnje, na temelju ugovora sklopljenih na srednjoj razini upravljanja nekom tvrtkom – rekla je Ellen Carey, glavna službenica za vanjske poslove tvrtke Circulor, koja je specijalizirana za transparentnost opskrbnog lanca te izrađuje putovnice za baterije. Kazala je da će putovnice koštati između 7 i 13 eura po bateriji te će povećati pouzdanost tog opskrbnog lanca – znat će se tko je što ugradio, kada i gdje. Također će upozoriti proizvođače na promjene u njihovim opskrbnim lancima kako bi mogli ispitati jesu li učinjene promjene opravdane ili ne. Carey je pojasnila da je to manje pitanje same nabave zaliha, sirovina, a više transparentnosti lanca kojim sirovine dolaze do baterija. Bit je u upravljanju opskrbnim lancem i pravednijoj raspodjeli odgovornosti sudionika u tom lancu. Circulorova putovnica trebala bi otkrivati izvore kobalta, grafita, litija, tinjca i nikla. Kombinirat će podatke o organizacijama za koje se vjeruju da su dio opskrbnog lanca s onime što je zaista navedeno 'na papiru'.
– Uzimamo informacije koje znamo o tom niklu i stvaramo njegovu digitalnu repliku – rekla je Carey. – Gdje je miniran? Koja je bila njegova geolokacija? Kolika je bila njegova težina? Kad je obrađen? Sve informacije koje prikupimo o tom istom komadu nikla možemo povezati s VIN-om ili QR kodom. Kako bi se očuvalo intelektualno vlasništvo, proizvođači će moći pristupiti punom opsegu informacija u putovnici baterije, ali ostalima će dostupnost informacija biti ograničena.

VEZANI ČLANCI:

– Ne mogu svi vidjeti iste podatke. Proizvođač automobila može vidjeti sve. Kupac automobila dobiva uvid u opće informacije, možda neke informacije o opskrbnom lancu i svakako stanje kapaciteta i zdravstveno stanje baterije – kaže Carey.
Dostupni podaci mijenjat će se ovisno o ulozi u primarnom izvoru ili kružnom gospodarstvu. Primjerice, onaj tko je zadužen za recikliranje vidjet će samo vrstu baterije i kako je sigurno ukloniti i rukovati s njom. Izvan EU, putovnice za baterije mogu se koristiti u različite svrhe i u svojstvu koje nije zakonom propisano. Recimo, iako u Americi neće biti potrebne, tamo mogu poslužiti, navodi Carey, kao dokaz da električni automobil ispunjava uvjete za porezne olakšice za čista vozila. Putovnice za baterije također se mogu postaviti tako da ne obraćaju pozornost na početni lanac opskrbe i proizvodne elemente, već da se umjesto toga usredotoče na sve što se događa s baterijom od proizvodnje nadalje. Takve 'bazne putovnice baterija' osmišljene su za tržišta koja stavljaju veći naglasak na druge vlasnike vozila, odnosno na one koji će biti zainteresirani za rabljeni električni automobil pa će im koristiti podatak o njegovu ostatku vrijednosti. Naime, stanje baterije od ključne je važnosti kupcu rabljenog električnog automobila, jer upravo je baterija njegov najskuplji dio. Unatoč ograničenjima pristupa podacima za one koji nisu proizvođači električnih vozila, putovnice baterija otkrit će mnogo više kupcima o tome što točno ulazi u njihov automobil nego ikad prije. Carey smatra da bi to moglo utjecati na njihove odluke o kupnji. Također je istaknula da će od veljače 2027. proizvođači koji posluju u EU morati osigurati da takve informacije budu dostupne i priopćene regulatorima, trgovcima i potrošačima.
– Ovo je prvi put da se takve detaljne informacije o proizvodnim aktivnostima dijele s krajnjim potrošačima, tako da im to daje više informacija o proizvodu i izbor pri kupnji – rekla je Carey. Proizvođač treba surađivati s opskrbnim lancem kao i s trgovcem na prijenosu svih tih informacija do krajnjeg kupca koji pak treba imati pristup spomenutom QR kodu. Europske vlasti još nisu točno odredile koje podatke mora sadržavati putovnica baterije, ali trogodišnji projekt vrijedan 8,2 milijuna eura pod nazivom 'Konzorcij za putovnice baterija' upravo to definira. Osnovalo ga je njemačko Savezno ministarstvo za ekonomska pitanja i klimatske akcije, predvodi ga Systemiq, Circulor je preuzeo tehnološko vodstvo, a među 11 partnera ovog su projekta i teškaši automobilske industrije, poput Audija i BMW-a. Predložili su da se u putovnicu uključi 90 informacija u sedam kategorija: opći podaci o bateriji i proizvođaču; sukladnost, certifikati i oznaka; ugljični otisak baterije; dubinska analiza lanca opskrbe; materijali i sastav baterije; cirkularnost i učinkovitost resursa; performanse i trajnost.

Komentara 2

Avatar Blokiran
Blokiran
11:11 21.03.2024.

Zapravo cine sve da ih ljudi ne kupuju!

BO
BoljiSvijet
10:29 21.03.2024.

Osnovno pravilo kod el.automobila odnosno njihovih baterija je kao i kod mobitela..nakon 4-5 godina ga bacas jer ti se neda stalno puniti bateriju..prema tome sa sadašnjom tehnologijom el.automobil stariji od 5 godina jednostavno ne isplati kupovati ako ga se misli koristiti dulje od sat vremena od zadnjeg punjenja..putovnica u tom slučaju ni ne treba

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije