Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 21
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
INTENZIVNO UDRUŽIVANJE

Opstaju samo najjači: Kako danas izgledaju obiteljska stabla najvećih proizvođača automobila

Toyota celebrates the production of 10 million Yaris cars in Valenciennes
Foto: PASCAL ROSSIGNOL/REUTERS
1/4
26.05.2023.
u 11:21

Neke marke automobila više su puta mijenjale vlasnike. Tehnološki napredak traži velika ulaganja. Opstaju najjači i oni koji su se sklonili u njihovu sjenu

Ubrzana elektrifikacija s jedne i digitalizacija te zahtjevi za sve većim stupnjem autonomne vožnje s druge strane prisilili su proizvođače automobila na intenzivnije udruživanje. Tehnološki napredak, naime, traži velika ulaganja. Opstaju najjači i oni koji su se sklonili u njihovu sjenu. Obiteljska stabla automobilskih marki odavno se više ne svode na spoznaje o zvučnim premium brendovima unutar grupacija koje nose naziv marke automobila za široke mase. Volkswagen je, primjerice, vlasnik Audija, pod kojim, pak, djeluje Lamborghini.

Lexus je Toyotina luksuzna marka, kao što je i premium DS izniknuo iz Citroëna, odnosno Cupra iz Seata. Križaljka je u međuvremenu kod većine grupacija dopunjena manjim i/ili slabijim proizvođačima koje su ovi snažniji kupili (dijelom ili u potpunosti), a dosta je tu i sporazuma o udruživanju i suradnji na razvoju budućih modela. Kako, dakle, danas izgledaju obiteljska stabla najvećih proizvođača automobila? Jesu li promjenom vlasništva pojedine marke promijenile i državljanstvo?

Smatramo da nisu – tim više što im i nakon promjene vlasništva središnjice dizajnerski centri pa i tvornice najčešće ostaju u matičnim državama – odnosno da je Volvo švedska marka i nakon što ga je kupio kineski Geely, da je Fiat i dalje talijanski brend iako je pod okriljem Stellantisa, da je MG Motor britanac iako ga je kupio kineski SAIC, koji također ima ugovore o suradnji s Volkswagenom i General Motorsom.

VEZANI ČLANCI

Krenimo redom, od velike Volkswagen Grupe – iako po broju marki ona i nije najveća. U vlasništvu (kontrolirajući udio) ima devet brendova, u suvlasništvu dvije. Jasno, potonje dvije su Bugatti i hrvatski Rimac Automobili. Sam VW osnovan je 1937. s misijom stvaranja automobila za njemački narod, za mase. Bio je to Beetle, koji se prodavao od 1938. do 2003. godine, što ga čini najdugovječnijim i u najviše primjeraka proizvedenim vozilom svih vremena. Audi (osnovan 1910.) od Daimler-Benza je u VW prešao 1960-ih godina, a taj luksuzni proizvođač od 2011. posjeduje sportski Lamborghini (osnovan 1963.). Britanski Bentley, osnovan 1919., također je u vlasništvu njemačkog VW-a, još otkako ga je 1998. kupio. Ranije je bio u vlasništvu Rolls-Roycea. Škoda je od 2000. pod Volkswagenovom kontrolom, a češki proizvođač postoji od 1895. Kupci na mnogim tržištima, pa tako i na našem, cijene što po povoljnijoj cijeni mogu dobiti tehnologiju koju Škoda dijeli s ostalim brendovima VW Grupe. Porsche je pod VW-om od 2012., a španjolski Seat od 1990.

An employee works on the Yaris car assembly line at the Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) plant in Onnaing near Valenciennes, France, March 30, 2023. REUTERS/Pascal Rossignol Photo: PASCAL ROSSIGNOL/REUTERS
Foto: PASCAL ROSSIGNOL/REUTERS

Stellantis je grupacija s najviše marki automobila. Obuhvaća Opel, Vauxhall, Citroën, Peugeot, DS, Dodge, Ram, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Jeep, Chrysler. Ta supergrupacija stvorena je 2021. godine spajanjem multinacionalnih grupacija Fiat Chrysler Automobiles i PSA Grupe. Francuski Peugeot unutar nje je najstariji, datira još iz 1810. (aute proizvodi od 1882.), slijedi njemački Opel osnovan 1863., pa talijanski Fiat rođen 1899.

Renault Nissan Mitsubishi alijansa obuhvaća sedam marki: Renault, Daciju, Alpine, Nissan, Infiniti, Mitsubishi i Venucia. Unutar alijanse najstariji je Renault, osnovan 1899. godine, koji se razvio u jedan od najmoćnijih i najprodavanijih brendova u svijetu. Savez je osnovan 1999., no prije tri je godine ojačan. Daimler AG osnovan je 1926. Ovaj njemački proizvođač najpoznatiji je po marki Mercedes-Benz, no pod njim su i Smart te luksuzni Maybach. Jedno vrijeme posjedovao je i američki Chrysler. Bavarski BMW postoji od 1916., a pod njegovom su kapom još i izvorno britanski Mini te luksuzni Rolls-Royce (prije u vlasništvu VW-a).

Toyota je osnovana 1937. godine, godišnje proizvodi oko deset milijuna vozila i predvodnik je na tržištu hibridnih automobila. Lexus je njihov luksuzni podbrend, osnovan 1989. Daihatsu postoji od 1907. (izvorno pod imenom Hatsudoki Seizo), a Toyota ga je u potpunosti kupila 2016. Sklopili su dogovor o suradnji sa Subaruom. General Motors osnovan je 1908. godine, a trenutačno pod sobom ima marke Chevrolet, Buick i Cadillac. Izvorno američka marka danas vozila proizvodi u 15-ak država, no sjedište joj je i dalje u Detroitu. Tata je indijski proizvođač pod kojim djeluju Jaguar, Land Rover i Tata Motors. Jedno vrijeme surađivao je s Daimler-Benzom, a Jaguar i Land Rover bili su i u Fordovu vlasništvu. Hyundai Motor Grupa obuhvaća marke Hyundai, Kia i Genesis. Jedan je od najvećih proizvođača automobila u svijetu.

Kineski Geely diljem svijeta postao je poznat kad je 2010. od Forda preuzeo švedski ponos Volvo. Automobile proizvodi od 2002. Sam Volvo osnovan je 1915. godine, a Geely kontrolira i Polestar (Volvoov podbrend, najprije sportskih, a potom električnih vozila) te Lotus. Surađuje sa Smartom i Mercedesom. Indijska Mahindra posjeduje talijansku Pininfarinu i korejski SsangYong. Kineski SAIC Motor osnovan je 1955. godine, a danas su u njegovu portfelju britanski MG Motor (postoji od 1920.), Roewe i Maxus. Surađuje s Volkswagenom i General Motorsom. Samostalnih proizvođača danas je jako malo, može ih se nabrojiti na prste. To su Suzuki (iako i on za pojedine modele surađuje s Toyotom), Ford, Mazda, Honda, Ferrari, Tesla.

VIDEO Sramotno ponašanje ispred trogirskog Doma zdravlja: Hitna čekala 8 minuta da se makne parkirano vozilo

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije