Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 109
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
ŠETNJA ZAGREBOM

Najstariji zagrebački kolodvor otvoren je još 1862., a danas je u tužnom stanju

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
1/3
14.12.2021.
u 09:00

Posebno je važan za područje Trešnjevke, jer je od ukidanja Samoborčeka jedina trešnjevačka željeznička stanica, a oduvijek je bila jedina željeznička stanica na pruzi normalnog kolosijeka.pruža cijelom sjevernom granicom Trešnjevke.

Glavni kolodvor najveći je i najprometniji u Hrvatskoj,  a svečano otvorenje održano je 1892. godine pod imenom Državni kolodvor. No, nije bio prvi. Jer, dobrih 30 godina prije nego što se uopće počelo s njegovom izgradnjom, glavni željeznički terminal bio je ono što danas zovemo Zapadnim kolodvorom. 

Posebno je važan za područje Trešnjevke, jer je od ukidanja Samoborčeka jedina trešnjevačka željeznička stanica, a oduvijek je bila jedina željeznička stanica na pruzi normalnog kolosijeka.pruža cijelom sjevernom granicom Trešnjevke. Željeznička pruga zbog koje je Zapadni kolodvor i nastao, osim toga, uz rijeku je Savu najvažniji faktor oblikovanja Trešnjevke i njezine povijesti. A sve je krenulo 1862. godine, prepričavaju projekta Mapiranje Trešnjevke, kad je u promet puštena pruga na relaciji Zidani Most-Zagreb-Sisak, a zagrebački putnici su vlakove dočekivali na Zapadnom kolodvoru koji se u to doba zvao Zagreb južni kolodvor, što je bilo njegovo prvo ime.

 

ž

 

- Njegov položaj podalje od centra (u doba njegove gradnje on se nalazio na krajnjoj gradskoj periferiji) posljedica je izričite želje grada i vlasnika Željeznice da sadržaji koji su se tada vezali uz željeznicu, industrija i vojska, budu podalje od stambenog dijela grada - stoji na web stranici projekta. Gradnju Zapadnog kolodvora, kao i same pruge, preuzelo je (temeljem koncesijskog ugovora) Carsko i kraljevsko društvo Južnih željeznica, prema čemu je kolodvor dobio to ime. Za vrijeme izgradnje kolodvora, probijena je i kolodvorska cesta (danas Ulica Republike Austrije).

U zgradi se nalazila i kolodvorska gostionica čija se terasa nalazila s istočne strane stanične zgrade, a u sklopu kolodvora su uz prugu sagrađene i dodatne kuće za željezničke radnike koje i dan danas postoje te su vjerojatno najstariji objekti koji se nalaze na tlu Trešnjevke. Period nakon puštanja željeznice u pogon koincidirao je s periodom kada se gradsko sajmište nalazilo na mjestu današnjeg HNK (1866.-1891.) i u to vrijeme je težište razvoja grada bilo upravo na području između centra grada i Zapadnog kolodvora te oko njega. Tada su sagrađeni prvi industrijski pogoni i skladišta s trešnjevačke strane, a formirane su i Magazinska cesta kao prometnica koja prati prugu s južne strane te Nova cesta kao najkraća veza kolodvora sa selom Horvati i Savskim mostom.

01. siječnja 1924. godine, uslijed vlasničke promjene nad željezničkim prugama i održavanju, kolodvor je dobio novo ime – Zagreb – Sava, te ga zadržava sve do 1943. kada dobiva današnji naziv – Zapadni kolodvor.  Dugi niz desetljeća ovaj je kolodvor predstavljao veliku prometnu barijeru između Trešnjevke i sjevernijih dijelova grada, pa su se dugo pojavljivali prijedlozi za podizanje pruge na stupove ili njeno ukapanje pruge pod zemlju. S druge strane, planirana je i izgradnja podvožnjaka koji bi povezivao Hanuševu ulicu s Magazinskom cestom uz prilaze kolodvorskim kolosijecima. Niti jedan od tih projekata nije ni blizu realizacije. 

Uz Zapadni kolodvor vežu se i neke zanimljivosti, poput činjenice da je ondje postavljena prva javna telefonska govornica u Hrvatskoj, još davne 1889. godine. Zapadni kolodvor je također i jedan od rijetkih u kojem se rampa na pružnom prijelazu još uvijek podiže ručno, a ne automatski. No, nažalost, njegovo stanje je danas daleko od blistavog, a prvi pogled na njega ostavlja dojam neodržavanja i nebrige za zdanje koje je, inače, 1986. godine zaštićeno kao kulturno dobro. Zgrada je posljednji put obnavljana 2007. godine, pa još uvijek čeka svoju temeljitu obnovu. 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije