Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 140
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?

Mijanmar: Zemlja bez budućnosti

27.02.2009.
u 23:24

Mengalaba!, dovikujuju nam seljaci pikirajući mladice riže. Ususret nam dolaze volovske zaprege do vrha natovarene trupcima tikovine i Toyotini kombiji iz kojih ljudi gotovo da ispadaju. Vozimo se već 2000 kilometara po burmanskim selima u toyoti iz ‘79. To je jedini način da se razgleda neotkriveni dio jugoistočne Azije jer noćni su vlakovi ukinuti zbog gerilskih napada, a oni dnevni gmižu i po trideset sati, dok su nesreće lokalnih aviokompanija česte.

Nesretna zemlja koja se boji balkanizacije

Dozvolu za ulazak u zemlju jedva smo uspjeli dobiti lažno se predstavivši kao učitelji. Naime, mijanmarske vlasti novinarima ne dopuštaju ulazak u zemlju ne bi li spriječile otkrivanje stvarne sliku o narodu koji u 21. stoljeću živi pod diktaturom vojne hunte. Lažno se predstavljamo i našem vozaču, jer dozna li vlada da taksisti voze novinare, prijeti im zatvorska kazna.

– Vlada je za nedavne elementarne katastrofe, ciklona Nargis, potpuno iscrpila narod usporavajući humanitarnu pomoć. Na kraju ju je počela prodavati po trgovinama i zaradu uzimati za sebe – priča nam taksist Awgyi žvačući i pljuckajući betel (lišće duhana, limete i tobasca). Zaustavlja se ne bi li kupio grančice mohura koje će pričvrstiti na haubu za sreću i sigurnost na putu. Cvjetovi jasmina slatkasto mirišu njišući se o retrovizoru, nasuprot trulom smradu volovske balege na putu.

Svakih šezdesetak kilometara stajemo na improviziranim benzinskim postajama. Vlada je ograničila kupnju benzina na 60 litara dnevno, a za svako prekoračenje služe usputne benzinske crpke u kojima se gorivo ilegalno toči iz boca jack danielsa. Imati taksi u Burmi znak je prestiža jer neispravne i rabljene toyote koštaju nevjerojatnih 15 tisuća dolara. I mi se osjećamo kao bogataši dok pred sobom imamo bunt od 10 tisuća kyata (100 dolara) koji traje i traje. Stopa inflacije je 35 posto. Situacija se znatno pogoršala nakon ustanka 1988. u kojem je pobijeno više od tisuću civila.

– Vlada je uvela represivne mjere i dodatne poreze kojima iscrpljuje stanovništvo, svakom uzima 50 posto od zarade. Ovo je zemlja bez budućnosti! Do –a-ye! Do – a- ye! (Zemlja je naša!), nekada su klicali, sada svi šute, boje se – kaže Awgyi iza zatvorenog prozorskog stakla, kako bi bio siguran da ga nitko neće čuti.

Zabranjeni grad
On svoju zaradu dijeli na tri dijela – polovicu daje državi, drugu polovicu dijeli sa šefom te sa svojih preostalih 25 dolara hrani bolesnu majku i brata. Vozimo se selom punim kućica na stupovima, prekrivenih slamom, lijenih krmača koje se izležavaju pred kućnim pragovima, prljave djece, mršavih pasa i žena koje nam domahuju nudeći lubenice. Lokalni restorančići s modernim nazivima poput Manchester Uniteda, u kojima okupljeni ljudi, s televizora koji rade uz pomoć generatora, gledaju strane sapunice ili prijenose nogometnih utakmica. Čak znaju za našu reprezentaciju! Slika je to ruralne Burme u kojoj šezdeset godina vlada diktatura.

Na sjeveru pokrajine Mandalay pjeskoviti makadam dobiva grubi asfaltni premaz. Žene na najjačem suncu ručno asfaltiraju autocestu prema novom glavnom gradu, Naypyidawu, zaštićene samo tankim krugovima thanake na obrazima, prirodnim make upom.

– Žene su prisiljene raditi za vladu na uljepšavanju gradova. Nekad su gradile pruge, danas grade autocestu do prijestolnice vojne hunte – objašnjava nam Awgyi. Doznajemo da će vlada u novi glavni grad uložiti 5 milijardi dolara! Istodobno, u državi od 50 milijuna stanovnika sedamdesetak posto stanovništva živi ispod granice siromaštva, a 40 posto prisiljeno je živjeti s 10 dolara godišnje! Osamnaest svjetskih diplomacija odbilo je seliti se u novu prijestolnicu, želeći ostati u Yangonu, što dovoljno govori o vladinoj popularnosti. U starom je gradu još uvijek u kućnom pritvoru Aung San Suu Kyi, dobitnica Nobelove nagrade za mir i zagovornica Nacionalnog saveza za demokraciju.

Htjeli smo posjetiti novi glavni grad, uvjeriti se u bogatstvo novih rezidencijalnih vila i uložene milijune, ali nam je pristup bio zabranjen.

Vlada ne dopušta ni stanovnicima Mijanmara ulazak u novu prijestolnicu. Vlast kao da podiže svoju utvrdu, svjesna da bi se narod opet mogao pobuniti zbog represije. Raskošne rezidencijalne vile današnjih babua (vladara) zamijenit će dosadašnje kolonijalne u kojima će uživati samo vojska.

Dok sunce tuče na prednje vjetrobransko staklo, Awgyi mi kao zaštitu daje dnevne novine New Light of Myanmar da ih polijepim po staklu. – Ionako ih u Burmi više nitko ne čita, novine su ovdje zaštita od sunca, prepisane vijesti stranih agencija i hvalospjevi vladinoj politici – kaže.

Provjere na cesti
Na checkpointima (za naplatu cestarine) na kojima nas zaustavljaju stroge su kontrole, pa se ne usuđujemo fotografirati. Naš vozač podmićuje dječake – vojnike. Objašnjava nam da nas provjeravaju jer turisti u Burmi posjećuju samo zone poput Bagana – doline sa 2248 hramova. Sela, u kojima živi većina stanovništva, nisu posjećena.

Taksisti ne smiju voziti turiste izvan granica glavnog grada Yangona ako ne posjećuju turističke zone! – Stanovništvo u Baganu moralo se čak iseliti iz svojih domova 1990. kako bi turisti imali ‘više prostora za razgledavanje’ – prisjeća se Awgyi koji je zbog takvih mjera napustio rodni grad. Nastavljamo prema sjeveru do jezera Inle. Vozimo uz rijeku Ayeyarwady, dugu dvije tisuće kilometara. Njome splavari prevoze bambus za izradu kućica na stupovima. Nekoliko sati poslije penjemo se po strmim zavojima do sjevera. Pažnju nam odvlače seoska djeca uz cestu koja preko megafona traže donacije za gradnju novih hramova. Na granici siromaštva, Burmanci će za hramove dati posljednji novčić, vjerujući da će im u sljedećem životu sve biti nadoknađeno pokažu li se velikodušni prema Budi.


Žene ručno polažu asfalt prema novom glavnom gradu

U theravada budizam vjeruje 89 posto stanovništva. Gdje god se okrenemo, iz pjeskovitih potleušnica pod tikovim stablima vidimo monumentalne spomenike novih hramova, koji se zlate prkoseći siromaštvu. Mnoge obitelji šalju svoju djecu u redovnike jer je to jedini način da ih prehrane. Tako je bilo i s Awgyijem. Dječaci (redovnici) ujutro stoje uz rub ceste s keramičkim posudama u koje im mještani ubacuju kuhanu rižu. Svoj jedini obrok blagovat će do podneva na podu drvenih redovničkih samostana. Ti nas prizori uredno prate dok se vozimo burmanskim selima ili zastajemo kako bismo ih promatrali.

Izbjeglice na jezeru Inle
Ploveći jezerom Inle u sampanima (čamčićima) susrećemo ljude u sojenicama od trstike okružene šašem i malim vodenim vrtovima. U muljevitoj vodi ispiru rublje, kupaju se, love ribu veslajući jednom nogom. U jednoj od potleušnica susrećemo žene okovanih vratova iz plemena Karen koje su pred etničkim čišćenjem zauvijek napustile svoje domove, a sada žive od poziranja turistima. Etničke manjine desetljećima su trpjele maltretiranje režima, a većina je stanovništva pod oružanim napadima bježala da spasi živote.

Aung Myo Win, vlasnik restorana na vodi Golden Kite, kaže da se na vladin režim stanovništvo već naviklo. – Živimo ignorirajući represiju koja nam se nameće – kaže. Od turistice Talijanke naučio je pripremati talijanske specijalitete, pa u svom jelovniku nudi pizze, njoke i špagete bolonjez, podilazeći tako bogatim i izbirljivim turistima.

U Mijanmaru ljudi imaju uzrečicu: “Vojnici nikada ne umiru, oni nastavljaju živjeti.” Ugušivši ustanak 1989., vojna hunta mijenja ime države iz Burma u Mijanmar, ne bi li tako izbrisala događaj u kojem je ubijeno tisuću prosvjednika, većinom studenata i nenaoružanih civila. – Svi se još sjećamo kada je vojska bajunetama napala goloruk narod.

Ubijali su sve, redovnike, studente, žene, djecu... sve koji su se 8. kolovoza pojavili pred zlatnim stupom u Yangonu – prisjeća se Ma Chaw, umirovljeni profesor povijesti. U predvorju hrama na jezeru Inle pokazuje nam ptice koje se prodaju u krletki. Kupite li pticu, možete je pustiti da slobodno poleti. Ovaj običaj nije neobičan za zemlju pritisnutu diktaturom, bez slobode javnog mišljenja. Stanovnici pod represijom vojske i države osjećaju da stalnim porezima državi plaćaju svoju slobodu. Zatvoreni u krletke poput ptica, plaćaju da bi slobodno poletjeli.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije