Naš znanstvenik sa španjolskom adresom

Dr. Franu Supeku 'znanstveni Oscar' od dva milijuna eura

IRB Barcelona
31.01.2023.

Europsko istraživačko vijeće objavilo je novi popist dobitnika ERC Consolidator Granta na kojem je i dr. Fran Supek s IRB Barcelona, koji je dobio dva milijuna za projekt STRUCTOMATIC u kojem će istraživati strukturne varijante, odnosno vrstu mutacije kromosoma koje su česte i u tumorima

Dr. sc. Fran Supek s IRB Barcelona, instituta za biomedicinska istraživanja smještenog u katalonskoj prijestolnici, dobitnik je ERC Granta u vrijednosti od dva milijuna eura. Inače, ERC Grantove nazivaju i 'znanstvenim Oscarima' jer se njima nagrađuje izvrsnost u znanosti. Dobitak ERC Consolidator Granta sjajna je vijest, dakako, i za hrvatsku znanost obzirom da je dr. Supek doktorirao molekularnu biologiju na Prirodnoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu te je bio i znanstvenikom na Institutu Ruđer Bošković nakon čega odlazi u Španjolsku. Treba napomenuti kako je riječ o jednom od najperspektivnijih hrvatskih znanstvenika danas koji je već s 26 godina objavio prvi znanstveni rad u važnom znanstvenom časopisu, a danas vodi i laboratorij Genome Data Science lab.

Foto: IRB Barcelona

- U projektu ćemo proučavati takozvane "strukturne varijante" u ljudskom genomu i u genomima tumora. To je vrsta mutacija koje zahvaćaju velike komade kromosoma, i mogu imati snažne učinke jer često utječu na više gena odjednom. Česte su u tumorima, a pogotovo u uznapredovalim fazama razvoja raka. Dosada su strukturne varijante bile teške za proučavanje, jer standardne tehnike sekvenciranja genoma ne mogu izmjeriti većinu strukturnih varijanti u ljudskom genomu. Zato ćemo koristiti sekvenciranje nove generacije, takozvani "long-read" sekvenator, da bolje izmjerimo takve mutacije u tumorskim stanicama, i bolje shvatimo kako nastaju i koja je njihova uloga u nastanku tumora. Podatke o mutacijama ćemo obrađivati metodama umjetne inteligencije, objasnio nam je dr. Supek.

Foto: IRB Barcelona

Projekt "STRUCTOMATIC" je vrijedan 2 milijuna eura, i traje pet godina. Dr. Supek je 2017. godine dobio ERC Starting grant za svoj projekt HYPER-INSIGHT, koji se bavi ulogom ekstremnog tereta somatskih mutacija u ljudskim stanicama s nedostatnim procesima popravka DNK. U priopćenju o dobivanju vrijednog granta, dr. Supek rekao je kako je ova potpora izvanredna prilika da povećamo naše razumijevanje te uobičajene, ali još uvijek slabo proučene vrste mutacije te kako se ona odnosi na evoluciju raka.
- Podrška ERC-a čini istinsku razliku u konsolidaciji laboratorijima poput našeg, omogućujući nam da se usredotočimo na ambiciozna, uzbudljiva znanstvena pitanja i da radimo najbolje što možemo. Stroga evaluacija projektnih prijava znači da je ERC a mjerilo za promicanje izvrsnosti u znanosti, kazao je naš znanstvenik sa španjolskom adresom.
Dakle, projekt dr. Supeka usredotočit će se na proučavanje strukturnih varijanti, vrstu utjecajne mutacije koja uključuje modifikaciju velikog područja DNK, koja odjednom može promijeniti regulaciju mutacije više gena odjednom. Strukturne varijante, također zvane rearanžmani, uzrokuju rak i neke druge genetske bolesti i mogu imati ulogu u starenju. Konkretno, strukturne varijante sudjeluju u napredovanju kasnih stadija raka, poput metastatskih. Istraživači predvođeni dr. Supekom usredotočit će se na proučavanje uloge ovih varijanti kod različitih vrsta raka, uključujući rak pluća, prostate, glave i vrata, raka jajnika, jednjaka i trostruko negativnog karcinoma dojke, kao i sarkoma. U objašnjenju projekta, karakteriziranje krajolika somatskih strukturnih varijanti ključno je za potpunije razumijevanje genetske osnove karcinogeneze i promjenjivog rizika od raka u tkivima i pojedincima, a također može pružiti dokaze za općenitije pretpostavljene uloge somatskih genetskih varijacija u patologijama povezanima sa starenjem.