Kvartovska priča sa zagrebačkih pokrajnjih ulica, protagonist kao
(anti)junak zapečaćene gubitničke (iliti, luzerske) sudbine, slikoviti
prikazi urbanoga folklora, kolokvijalni izričaj prepun slenga,
dijalektizama i vulgarizama, izravni opisi seksa neopterećeni
licemjernim moraliziranjem, jednostavna naracija koja neće "zagnjaviti"
čitatelja, autorski svjesno izbjegavanje "ozbiljnih" tema i "visokoga"
stila...
Nije li posrijedi nova knjiga iz radionice "stvarnosne proze" medijski
vrlo eksponiranoga mlađeg (sad već i srednjeg) naraštaja hrvatskih
pripovjedača (čiju jezgru čine popularni fakovci), koji je 90-ih
promijenio hrvatsku književnu scenu vrativši joj publiku?
Nipošto! Riječ je o kultnome romanu Zvonimira Majdaka (1938.) "Kužiš,
stari moj"! Ta knjiga, prvi put objavljena 1970., pripada onim rijetkim
prevratničkim djelima koja su u hrvatskom književnom životu podjednako
mijenjala senzibilitet i publike i kritike, ali i, vidimo danas,
utirala put autorskim trendovima.
Da je napisao samo tu uspješnicu (objavljenu u 10-ak izdanja, prenesenu
na kazališnu scenu i na film) o sudbini Gliste, zagrebačkoga dečka s
margine, koji je postao paradigmom generacijskoga mentaliteta, Majdak
bi si osigurao mjesto u vrhu novije hrvatske književnosti, i s
estetskoga gledišta (zbog književnih inovacija koje je njime
inaugurirao), i s gledišta sociologije književnosti (zbog stvaranja
moderne čitateljske publike).
Knjiga izabranih Majdakovih djela "Frajerski nokturno", objavljena u
nezaobilaznoj biblioteci Biseri hrvatske književnosti "Mozaika knjiga"
(ur. Đurđa Mačković), podsjeća i na tu autorovu zaslugu (koju mu bljeđi
nasljedovatelji rijetko priznaju), ali i na činjenicu da je u
hiperprodukciji i žanrovskoj raznovrsnosti Majdakova opusa još mnogo
visokovrijednih stranica: osobito romani "Kćerka" i "Starac", te
dojmljive pripovijetke i poezija.
U izboru Božidara Petrača i s njegovim predgovorom koji Majdakovo djelo
argumentirano (pre)vrednuje, taj svezak vraća Majdaku zasluženi, premda
nerijetko zatajivani status jedne od prvih hrvatskih književnih
zvijezda s pokrićem.
KRITIKA