Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 131
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Baletna premijera u HNK Zagreb

“Tamni pejzaži” i “Bolero” baletne priče na ženski način

Autorice Marjana Krajač (lijevo) “Tamne pajzaže” radi po glazbi koju je za taj balet skladao Thomas Köner, a Maša Kolar (desno) koreografira Ravelov “Bolero”
Foto: Sanjin StrukićPIXSELL
1/3
09.11.2016.
u 10:39

Prvi put u 140 godina povijesti baleta na sceni HNK Zagreb se u jednoj večeri predstavljaju dvije koreografkinje: Marjana Krajač i Maša Kolar

Imena Marjane Krajač i Maše Kolar dobro su poznata ljubiteljima plesne scene u Hrvatskoj, poznavateljima suvremenog plesa. No, pred njima je sada veliki karijerni izazov: prvi put rade s ansamblom Baleta HNK Zagreb, a kreirale su dva baleta – “Tamne pejzaže” i “Bolero” – koje ćemo vidjeti na prvoj ovosezonskoj baletnoj premijeri HNK Zagreb, koja je na rasporedu u petak 11. studenoga. Tako Marjana Krajač, renomirana hrvatska koreografkinja mlađe generacije, dobitnica značajnih domaćih strukovnih nagrada, uključujući i Nagradu hrvatskog glumišta, o svojim “Tamnim pejzažima” kaže:

– Zamišljen je kao koreografski reljef, slojevita slika pokreta i zvuka. Komad se razvija vrlo blisko uz habituse plesača, gotovo u njihovu dahu, u njihovu misaonom procesu. Između lakoće aplikacije baletne izvedbenosti i zagledavanja u njene dubine nalazi se jedna koreografija koja možda govori i o beskonačnoj suspenziji okončanja, apokalipse; bilo da se radi o kraju predstave ili kraju svijeta. S kompozitorom Thomasom Könerom, koji je skladao autorsku glazbu za ovu koreografiju, te s likovnim umjetnikom Silvijem Vujičićem, koji oblikuje scenu i kostime, čini mi se da formiramo svojevrstan tamni rub, oštrinu metalne melankolije.

Za razliku od nje, koja je radila po sasvim novoj glazbenoj matrici, Maša Kolar je sebi u zadatak postavila jednu od najpoznatijih glazbi jer teško bi se danas našao čovjek koji nije čuo Ravelov “Bolero”, čak i ako ne zna točno imenovati skladbu i kompozitora, stoga i ističe kako to nije bio nimalo lak zadatak.

– Meni je u “Boleru” najvažnije istražiti što je to on? Prema tom pitanju pokušavam definirati što je naš koreografski “Bolero”, a što je to onaj, općepoznati, glazbeni “Bolero”. Važne su mi poveznice glazbe i plesa, a najvažnije mi je traženje opravdanja glazbenih promjena u samoj koreografiji – kaže Maša Kolar, čija je koreografija novi, promijenjeni bolero Višeslava Laboša. Stoga nam se u razgovor automatski uvlači pitanje o razlici između muškog i ženskog koreografskog rukopisa.

Maša Kolar odgovara protupitanjima:

– Čini li ženski rukopis činjenica da koreografiju radi žena? Ili je riječ o specifično ženskim temama? Sama činjenica da koreografiju radi žena ne znači automatski da se radi o ženskom rukopisu, već je za njega potreban specifičan autorski pristup, a njega nalazim u svojim i u Marjaninim radovima.

Marjana se nadovezuje:

– Bolje je ovaj dualizam ostaviti po strani i pristupiti plesnom rukopisu slojevitije i šire iako ostaje činjenica da većinu renomiranih baletnih koreografa današnjice čine muškarci.

Obje autorice posebno ističu ulogu ravnatelja Baleta HNK Zagreb Leonarda Jakovine u njihovu angažmanu te tako Marjana Krajač ističe njegovu veliku podršku u radu na ovom projektu u kojem se, kaže, baletni ansambl znatiželjno i aktivno otvorio njezinim koreografskim idejama.

– Suradnja s Baletom HNK kod mene ima nešto dužu priču – kaže Maša Kolar te dodaje:

– No, sada smo taj zajednički rad prvi put formalizirali nakon poziva ravnatelja baleta Leonarda Jakovine i ovo je zaista jedinstvena šansa za suradnju s cijelim ansamblom. S obzirom na to da poznajem i pratim rad baletnog ansambla HNK te ga i posebno cijenim, poziv na suradnju me iznimno razveselio. U koreografskom ruhu kolegama plesačima pristupam na poznati, ali i nov način integrirajući prednosti poznavanja kompanije i postavljanja vlastitog potpisa na njihova baletno školovana tijela.

Autorice ovim svojim radovima pišu povijest hrvatskog balete jer prvi put HNK Zagreb u jednoj večeri predstavlja djela dviju koreografkinja.

Komentara 3

NE
Neba
21:06 09.11.2016.

Pratim hrvatski teatar više od pola stoljeća i možete me brisati koliko hoćete, ali činjenice ostaju činjenice...Ženskih autora u istoj večeri bilo je i puno prije, na primjer Sonja Kastl i Nevenka Biđin, koliko me pamćenje služi...

NE
Neba
16:13 13.11.2016.

U očekivanju sam hvalospjevne kritike,... ili je uistinu bilo toliko loše da to ni gdja BR ne može pozlatiti.

B7
b7
06:52 11.11.2016.

Napokon je došlo vrijeme za promjenu imena trga na kojem stoji kazališna zgrada.Kada se promjeni ime, možda se vrati -kazalište!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije