Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 99
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Pavo Zubak

Proizvodnja domaćih autobusa otvara 700 novih radnih mjesta

Zubak
Pixsell
22.04.2010.
u 10:01

Serijska proizvodnja autobusa počinje uskoro u Sesvetskom Kraljevcu, a bit će ponajprije namijenjena stranom tržištu.

Auto Zubak danas predstavlja novi projekt – hrvatski autobus. Uskoro počinje serijska proizvodnja, otvorit će se oko 700 novih radnih mjesta, a autobusi će većim dijelom biti namijenjeni stranom tržištu. Službena je marka autobusa Crobus, najavljuje vlasnik Pavo Zubak te se osvrće i na nove usluge, više usmjerene potrebama vozača.

Kako se došlo na ideju proizvodnje autobusa?

Ova ideja nije od jučer, riječ je o procesu o kojemu se razmišlja dvadesetak godina. U proizvodnju autobusa krećemo zato što je tehnologija takva da se ne grade velike tvornice i serije te smo stoga u tom području vidjeli svoju priliku.

Proizvodnja je namijenjena i stranom tržištu, znate li već kojem?

Za autobus u Europi nikada nije problem naći tržište, a s proizvodom koji ima tržište riješili ste 90 posto problema. Naša tvornica brzo će prerasti domaće potrebe (iako je 50 posto autobusa u Hrvatskoj starije od 20 godina), dakle riječ je prije svega o izvoznom proizvodu. Izvozit ćemo u sve zemlje okruženja, u zemlje istočne i srednje Europe, a nakon toga bismo krenuli i prema sjeveru.

Nova radna mjesta

S kime se surađuje na projektu, odnosno koje će marke autobus biti?

Koristimo se pogonskom grupom Scanije, ponajprije zbog kvalitete, ali i činjenice da je Volkswagen, s kojim radimo 30 godina, postao njihov većinski vlasnik. Autobus će nositi zajedničku oznaku Crobusa i Scanije, no službena je marka Crobus.

Koliki je plan otvaranja radnih mjesta, uključujući i kooperante?

Prema procjenama, u sljedeće tri godine u tvornici će se zaposliti oko 400 ljudi, dok će oko 300 novih radnih mjesta biti otvoreno kod kooperanata. Prednost je tog proizvoda i razvoj kooperantskog dijela proizvodnje. Već je sada uključen velik broj domaćih proizvođača, kooperanata, za koje bih rekao da su brojniji nego zaposlenici u tvornici. Odnosno, više od 50 posto ljudi radi izvan tvornice.

Koji će biti kapacitet proizvodnje?

Planiramo proizvodnju od 300 do 400 autobusa godišnje, što nas svrstava u srednje veliku tvornicu. Veće tvornica u svijetu rade otprilike 2000 autobusa, a velik dio europskih oko 200 autobusa na godinu.

Kolika je cijena projekta?

Ulaganje u prvu fazu iznosilo je 120 milijuna kuna, u drugoj fazi još oko 100 milijuna, a zaključno s trećom fazom ulaganja u tvornicu, bez kooperanata, penju se na 300 mil. kuna.

Jeste li se do sada koristili vlastitim sredstvima ili ste se zaduživali?

Do sada smo više od 70 posto ulaganja financirali sami, 30 posto smo se zadužili, a u daljnjoj fazi projekta postotak iz vanjskih izvora bit će nešto veći. S obzirom na to da je riječ o tvornici koju tek treba uhodavati i razvijati, krenuli smo s konzervativnijim financiranjem, kako bismo imali kapitalnu bazu i izbjegli da u sljedećoj fazi budemo opterećeni troškom kamata i proboja na tržište.

Jeste li tražili neke poticaje od države i hoćete li?

Do sada nismo tražili nikakva poticajna sredstva, ali u budućnosti hoćemo.

Pad prodaje automobila

Koliko se kriza odrazila na poslovanje?

Automobilska je industrija uz građevinsku i drvnu najviše pogođena krizom. U prošloj godini tržište je palo otprilike 50 posto, što smo, naravno, i mi osjetili, no budući da smo još prije deset godina kao strateški cilj utvrdili jačanje segmenta održavanja automobila i brige o svim potrebama vozača, taj nas je dio poslovanja spasio te nam je ta usluga prošle godine rasla 15 posto. U ovoj godini tržište bilježi daljnji pad od 20 do 30 posto te se u posljednje dvije godine može govoriti o ukupnom padu od 70 do 80 posto u odnosu na 2008. Problem je što se kod nas autoindustrija ne shvaća pretjerano ozbiljno i nigdje nije prioritet u poticajima. No ipak, u toj industriji radi oko 30.000 ljudi, što uopće nije zanemarivo.

Kakve su prognoze za sljedeće razdoblje?

Mislim da još pet do sedam godina neće biti oporavka, te će zato biti potrebno sjesti se s predstavnicima Vlade da se nešto po tom pitanju učini. U protivnom ćemo imati najstariji vozni park u Europi, što onda znači i veće troškove i ugroženu sigurnost na cesti.

Gdje je bio veći pad prodaje, kod fizičkih ili pravnih osoba?

U gospodarskom dijelu je pad nešto veći što je dokaz veće psihološke krize poslodavaca i povećan oprez u trošenju novca.

Postoje i planovi oko širenja usluga AMC-a?

AMC je dio grupacije koji se opredijelio za područje brige o vozačima, odnosno prati ih od autoškole, centra sigurne vožnje, rent a car usluga, osiguranja i financiranja, upravljanja voznim parkom, a naša nova usluga koju predstavljamo bit će AMC asistencija.

Mnogi već govore da ćete biti konkurencija HAK-u. Treba li to tako tumačiti?

Vrlo jasno – ne. HAK je naš partner u velikom broju zajedničkih projekata. Naša je usluga naoko slična, no temelji se na posve drukčijem pristupu korisnicima.

Koliki je interes za uslugama unutar AMC-a?

Sve usluge koje AMC pruža iznimno su tražene. Budući da danas više nema tako snažne lojalnosti prema marki automobila, svoj daljnji razvoj temeljimo na dodatnoj brizi o vozačima i kvaliteti usluge koju im pružamo.

Jeste li imali otpuštanja za vrijeme krize?

Bilo je otpuštanja u maloprodaji, no s obzirom na nove razvojne projekte, broj zaposlenih će se povećavati. Ovo nisu godine kada se zbraja zarada, nego očuvana radna mjesta.

Komentara 12

OB
-obrisani-
10:57 22.04.2010.

bravo za zubaka

MO
morales
11:02 22.04.2010.

Svaka čast! Zašto ovo nije prva vijest, a ne hoće li pušači trave u zatvor?!

RU
rus4
11:18 22.04.2010.

Bravo rođak.Pozdrav od plehančanke........

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije