VELIKI KORAK NAPRIJED

Znanstvenici s Oxforda: Razvili smo obećavajuće i učinkovito eksperimentalno cjepivo

Ilustracija za cjepivo protiv koronavirusa
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
20.07.2020.

Uzimanje cjepiva nije izazivalo opasne nuspojave, oko 70 posto ljudi imalo je vrućicu ili glavobolju. Ipak, istraživači kažu da bi se taj problem mogao riješiti paracetamolom.

Cjepivo protiv koronavirusa koje razvija Sveučilište Oxford i farmaceutska kompanija AstraZeneca pokazalo se sigurnim i dokazano je da u tijelu izaziva imunološku reakciju, objavljeno je u znanstvenom časopisu the Lancet.

Znanstvenici koji rade na potencijalnom cjepivu nazvanom ChAdOx1 nCoV-19 su oprezno zadovoljni, ističući kako su ipak potrebna daljnja testiranja.

U kliničkim ispitivanjima u kojima je sudjelovalo 1077 volontera, ubrizgavanje potencijalnog cjepiva izazvalo je ohrabrujuću reakciju - proizvodnju antitijela i T stanica, odnosno T limfocita,  koje se bore protiv virusa. Za sada se zna da je trajanje imunološke reakcije do 56 dana, no ispitivanja se nastavljaju.

Razina T limfocita postigla je najvišu razinu 14 dana nakon cijepljena, dok je količina antitijela vrhunac dosegla nakon 28 dana, pokazala je studija objavljena u časopisu the Lancet.

U kliničkim ispitivanjima testirala se učinkovitost jedne i dvije doze. Njih 1067 primilo je samo jednu dozu, a njih 90 posto je razvilo antitijela. U skupini s dvije doze bilo je samo 10 ljudi i oni su svi razvili antitijela.

Cjepivo jest imalo nuspojava, ali su bile blage, poput glavobolje i povišene temperature, a mogle su se kontrolirati paracetamolom.
Večernji je razgovarao s  onkologom Edwardom O'Neillom, prvim volonterom u testiranju na ljudima oxfordskog cjepiva, uz kolegicu Elisu Granato, mikrobiologinja s Oxforda.

- Jednostavno smo se supruga i ja složili da se moram uključiti u studiju, kako bismo što prije završili s ovom bolesti. Naravno da nikada ne možete isključiti sve potencijalne rizike, ali važno je vjerovati u ove stvari, u to da znanstvenici rade svoj posao najbolje što mogu i da je cilj istraživanja iznimno važan - kazao nam je dr. O'Neill.

VIDEO: Alemka Markotić: Moguće je da se cjepivo za koronavirus proizvodi u Imunološkom zavodu