Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 190
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
MARIJANA GRBEŠA

'Ankete nikad nisu govorile da će pobjednik biti Restart, neadekvatno se interpretiraju'

09.07.2020.
u 12:24

S Grbešom smo razgovarali i o neobičnoj kampanji, koja je stranka osmislila najkreativniju kampanju, a koja je najlošije iskoristila vrijeme prije izbora

U studiju Večernjeg lista gostovala je politologinja i profesorica s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu Marijana Grbeša. S našom novinarkom Petrom Maretić Žonjom komentirala je rezultate izbora, neobičnu kampanju, ali i objasnila zašto su ankete koje su objavljivane uoči samih izbora toliko podbacile.

Premoćna pobjeda HDZ-a

– Uvijek je rezultat posljedica nekoliko faktora. Teško je izdvojiti jednu stvar koja je presudno djelovala na pobjedu. Mislim da je ovolika pobjeda iznenadila i njih. Pandemija je svakako jedan od bitnih elemenata. Pokazala se strateški opravdana odluka raspisati izbore sada. Oni su stavili sebe kao faktor sigurnosti. Druga dobra odluka bilo je igrati na popularne ličnosti. Tu mislim na Olega Butkovića, Davora Božinovića i druge koji su prepoznati kao ljudi koji dobro rade svoj posao. Vjerujem da je Plenković dobio glasove i od onih koji inače ne glasaju za HDZ, ali su procjenjivali tko je najvičniji upravljati kriznom situacijom.

Utjecaj sučeljavanja?

– Pristranost je u očima promatrača. Vjerujem da su utjecale debate, ali manje nego prijašnjih godina kada su debate na predsjedničkim izborima imale mnogo veći utjecaj. Drugi faktori više su pridonijeli.

Podbačaj anketa

– Prvo, ankete nikad nisu govorile da će pobjednik biti Restart. Stvar je interpretacije. Ankete su rezultat raspoloženja na dan kad su provedene. Neadekvatno se interpretiraju. Ankete su spektakl i tako ih mediji prezentiraju i to unosi konfuziju, a političari koji vjeruju da te ankete utječu na birače uznemire se i daju različite izjave. Postoji nešto što se zove "novinarstvo konjske utrke" koje se zapravo svodi na nabacivanje anketama. To nije hrvatska specifičnost, to se radi i u drugim zemljama. Sve se svodi na priču tko je po anketama dobitnik, a tko gubitnik. Mnogo zemalja baš zbog potencijalno manipulativnog karaktera anketa brani objavljivanje anketa u određenom razdoblju prije izbora. Ja nisam za zabranu, ja sam za edukaciju medija o načinu izvještavanja o anketama.

Na BBC-ju, primjerice, interpretaciju ne može raditi novinar BBC-ja niti itko iz agencije koja je provela anketu.

Koliko su ankete pomogle ovim malim strankama?

– Postoji teorija gubitnika koja kaže da ankete dosta pomažu opcijama koje gube jer ih birači žele pogurati. S druge strane imate teorije koje kažu da ljudi ne žele baciti svoj glas nego žele glasati racionalno i da će glasati za sličnu opciju koja prelazi prag. Ono što je zanimljivo jest da kod nas te ankete na neke nisu imale utjecaja, dok su za druge, poput stranke Možemo, imale pozitivan utjecaj.

Tko se najbolje snašao u kampanji?

– Mnogo govorimo o oglašavanju u kampanjama, malo o izvještavanju. Većina stranaka ima programe koji su na njihovim stranicama, ali nikoga ti programi ne zanimaju. Stranka Možemo! fantastično je iskoristila transparente. Dobili su i dosta medijskog prostora. To je zanimljivo. Svakako bih izdvojila Most koji je velik broj ljudi već bio otpisao, ali njihova lukavost je fascinantna. Oni su izvukli ljude koji su zvijezde, vrlo atraktivne i elokventne, zatim jednog kandidata koji je zanimljiv za jednu nišu. On je vrlo vješto koristio jezik mlađe populacije. Oni su u tom aspektu razumijevanja trendova odradili jako dobar posao. Preživljavaju jer se prilagođavaju.

Gdje je Škoro pogriješio?

– Premalo je iskoristio svoj faktor pjevača, a zabava je nešto što ljudi žele. Čudno je da je netko tko je ušao s celebrity kapitalom potpuno odustao od toga.

Više zastupnika ušlo je zbog preferencijalnih glasova

– Personalizacija je sve. Takvo glasovanje postalo je jako važno. Tu je zaista HDZ odigrao jako dobro. Pokazalo se da je ova strategija mnogo bolja. Preferencijalno glasovanje budućnost je izbora.

Kako je svoj posao obavio DIP?

– DIP ne radi na unapređenju izbornog procesa. On je zapravo često faktor kaosa. Jedino pitanje, kada je riječ o regulaciji, jest pitanje izborne šutnje i sučeljavanja. Pravila izborne šutnje prilično su kontradiktorna. Problem je što mi o tome uopće ne govorimo. Jedina organizacija koja je govorila o tome jest GONG.

 

 

Komentara 40

Matan Špalatrin
12:58 09.07.2020.

zato što ste lagali i navijali za komunjare.

Avatar MarkoHR
MarkoHR
12:33 09.07.2020.

Pa zar netko još uopće vjeruje našim tzv: "medijima" i njihovim "anketama"? Od političara još su gori potkupljeni mediji, koji su samo produžena ruka pokvarene politike..

Avatar SINIŠA POLJAK
SINIŠA POLJAK
13:02 09.07.2020.

Tzv. anketari pišu u skladu sa narudžbom naručitelja. To je temeljni problem a tzv.ankete su sastavni dio promidžbene kampanje.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije