Proslava u Kninu

'Slavimo pobjedu kojom je slomljena kičma velikosrpskoj politici Miloševića'

Kolinda Grabar Kitarović u Kninu
Foto: PIXSELL
05.08.2015.

Već od ranog jutra u Kninu je svečano. Uoči početka proslave Dana pobjede i domovinske zahvalnosti, Dana hrvatskih branitelja te 20. obljetnice vojno-redarstvene operacije Oluja ispod kninske tvrđave oko 6 sati ujutro pušteno je preko 1000 golubova koji će letjeti od Knina do Vukovara.

Od ranih jutarnjih sati na kninskim ulicama nekoliko tisuća ljudi, stalno pristižu novi i prema nekim procjenama očekuje se i do 100.000 građana. Prijenos svečane proslave pratite UŽIVO na portalu Vecernji.hr, putem streama koji je svim hrvatskim medijima ustupio HRT.

14:45: Nakon mise uz ovacije više tisuća okupljenih predsjednica Kolinda Grabar Kitarović je na središnjem kninskom trgu ispred spomenika Oluji istaknula:

– Svima koji su izgubili život i zdravlje za slobodu  u Hrvatskoj. Hvala vam na optimizmu i moram vam reći volim te narode mo,j i volim te zemljo moja, Hrvatska. Danas smo jedna Hrvatska i ova ovdje i iseljena. Mi smo narod koji slavi pobjede, a ne poraze. Rat je bio ovdje, a ne tamo daleko. Ovaj skup nije uperen protiv Srbije. Mi slavimo povratak teritorija i pobjedu kojom je slomljena kičma velikosrpskoj politici Miloševića. Oluja je spriječila novi genocid. Sada su vrlo glasni oni koji su bili ili vrlo tihi ili su Miloševiću davali javnu podršku. Nikada nećemo dozvoliti da se žrtva i agresor izjednačavaju. Nitko ne poriče da su se nakon Oluje dogodili zločini i ubojstva, ali Oluja je bila legitimna i priznata vojna akcija. Srpskim političarima poručujem okanite se mitova i laži. Hrvatska nike neprijatelj Srbiji i ne sijte novo sjeme zla – rekla je u govoru Kolinda Grabar Kitarović.

14:35: Josipa Rimac gradonačelnica Knina: – Ovo je dan ponosa i slobode. Pobjeda u Oluji bila je kruna 900 godina težnje za državnosti hrvatskog naroda koju je ostvario pod vodstvom dr. Franje Tuđmana. Neka nam njegove riječi Imamo Hrvatski budu poticaj. Slavimo i ne dopustimo da nam nitko ne ugasi luč slobode.

14: 30: Dražimir Jukić ispred udruga branitelja: – Mi smo branili svoje i nismo posetali za tuđim i opet bi napravili isto i pobijedili. Tadašnja srpska politika je pozivals Srbe na odlazak, a danas oni u biti žale za velikom Srbijom. Istinski me žalosti što nisu s nama premijer i predsjednik Sabora jer je obilježavanje Oluje naš dan, ali to je i pitanje pijeteta prema stradalima - rekao je Jukić, a na spomen premijera i predsjednika Sabora začulo se zviždanje dijela okupljenih.

13:50: Dragan Čović, predsjedavajući predsjedništva BiH, položio je vijenac.

13:45: Predsjednica Kolinda Grabar Kitarović položila je vijenac. U pozadini se čula sirena Hitne pomoći. Vlada strašna vrućina, velika je gužva. Hitna pomoć već je nekoliko puta intervenirala.

13:40: Članovi obitelji poginulih branitelja postavili su vijence na središnjem trgu u Kninu

13:35: Postrojena je vojska, Mate Ostović, zapovjednik kopnene vojske obavio je prijavak predsjednici Kolindi Grabar Kitarović koja je dočekana s oduševljenjem.

13:30: Dolazak Ante Gotovine na kninski trg gdje će se polagati vijenci, dočekan je skandiranjem "Ante, Ante!". General je iznimno dobre volje i okružen je suborcima.

12:30: Dug i srdačan pljesak u prepunoj kninskoj crkvi dobila je predsjednica Kolinda Grabar Kitarović koja je svetu misu pratila u društvu Josipe Rimac kojoj su također pljeskali, te predsjednika HDZ-a Tomislava Karamarka. Na svetoj misi bio je i predsjednik Sabora Josip Leko, dok premijer Zoran Milanović nije došao. Vjernici su pljeskom pozdravili generala Antu Gotovinu i Marka Perkovića Thompsona.

12.20: Tijekom mise u Kninu pozlilo je i Miroslavu Tuđmanu. Izveli su ga van iz crkve.

12:00: "Hrvatska je zemlja u kojoj se treba naći dovoljno posla za sve; zemlja koja može razveseliti srce i čovjeka učiniti čovječnijim", rekao je Bozanić.

11:50: Kardinal Bozanić na misi u Kninu rekao je: "Kako je moguće da danas netko optužuje Hrvatsku za protjerivanje, nazvano etničkim čišćenjem, kada su upravo Hrvati i pripadnici nesrpskog stanovništva s tog okupiranog područja bili ujesen 91. protjerani, a mnogi su među njima bili i pogubljeni?"

11:45: Tijekom mise u Kninu koju predvodi kardinal Josip Bozanić pozlilo je Đuri Glogoškome. Inače je Crkva Gospe Velikog Hrvatskog Krsnog Zavjeta prepuna ljudi i doznajemo da je svima teško zbog manjka kisika.

10:25: Vladimir Šeks izjavio je da su emocije snažne danas kao što su bile i prije 20 godina, a komentirao je i izjave srpskog predsjednika Nikolića.

"Postoje zapovjedi i dokumenti iz kojih se vidi da su srpske vođe, Martić i ostali, prisilili srpsko stanovništvo na odlazak i evakuaciju. Dio je otišao dobrovoljno i o to onaj koji se bojao odgovornosti za ono što je činio u ratu, a drugi su otišli pod pritiskom srpskih vođa. Žalosne su izjave Nikolića, a pokazuju da vuk dlaku mijenja, a ćud nikako."

10:15Predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko na kninskoj tvđavi izjavio je kako je na današnji dan jako ponosan, ali se i prisjeća stradalih branitelja. Upitan kako komentira izjave predsjednika Srbije, rekao je kako bi u Srbiji trebali biti svjesni da je odlazak srpskog naroda režiran u Miloševićevoj kuhinji.

"Srpski političari šire laži i mitove te nameću kolektivnu odgovornost. Mi smo se branili i trebali bi se zapitati kako je bilo hrvatskom narodu pod okupacijom", rekao je Karamarko koji nije htio komentirati upit zašto premijer Milanović ne drži govor u Kninu.

10:10: Munira Subašić, majka Srebrenice bila je na kninskoj tvrđavi i rekla kako je došla na poziv Kolinde Grabar Kitarović."Predsjednica Kitarović je u Srebrenici rekla da se tamo dogodio genocid, a ja ovdje mogu reći da nije bilo Oluje da bi se dogodio još jedan genocid u BiH i to u Bihaću. Zato pozdravljam i generala Gotovinu, meni najdražeg generala. Živjela BiH, živjela Hrvatska, rekla je Munira Subašić.

10:00: Na kninskoj tvrđavi zastavu su digli hrvatski branitelji koji su prije 20 godina skinuli srpsku zastavu. Mario Bilač 7. gardijska brigada: Ja sam jedan od četvorice koji su skinuli zastavu. Danas smo je podigli. Bila je s vezana lancima i moj kolega Jamin Hadžić 7 gardijska se prvi popeo na jarbol skidati je. Hadžić - popeo sam se na jarbol i skidao srpsku zasravu. Puno mi je srce danas. Bili smo svjesni da je to povijesni trenutak i rekli su nam da čekamo dolazak predsjednika, ali smo požurili dalje u satniji boriti se i razmišljali smo samo o tome kako naprijed.

9:55: Krila oluje nadletjela su kninsku tvrđavu te ujedno obilježili 10 godina postojanja.

9:43: Podignuta je hrvatska zastava na kninskoj tvrđavi, a nakon toga je i otkriven spomenik prvom hrvatskom predsjedniku dr. Franji Tuđmanu. Zastava je podignuta u vrijeme kada su prije 20 godina pripadnici Hrvatske vojske ušli u Knin i donijeli pobjedu. Spomenik su otkrili predsjednica Kolinda Grabat Kitarović i sin Franje Tuđmana, Miroslav Tuđman. Spomenik prvom predsjedniku Franji Tuđmanu podignut je za nemjerljive zasluge za slobodu Knina i Hrvatske na mjestu gdje je prije 20 godina poljubio hrvatsku zastavu. Spomenik je postavljen na vrhu kninske tvrđave, visok je 2 metra i 30 centimetara.

9:20: Među brojnim uzvanicima na proslavi 20. obljetnice Oluje u Kninu je i Ante Gotovina koji je rekao kako se danas slavi 'praznik sigurnosti i slobode'.

- Sretan sam i ponosan, pogotovo jučer kada su naše Oružane snage u glavnom gradu obilježile Dan pobjede. Bilo je veličanstveno i dostojanstveno, to nastavljamo ovdje danas u Kninu. Sretan sam i ponosan - rekao je Gotovina. Cijelu izjavu pročitajte OVDJE.

9.10: Ante Kotromanović, ministar obrane: "Peti kolovoz najdraži je dan u mom životu, važniji od rođendana. To je temelj nove hrvatske države. Vrlo sam sretan i nervozan jer je došlo puno ljudi, ljudi žele zajedništvo. Podržavam Gotovinine poruke. Hrvatska je danas sigurno bolja država nego prije 20 godina, ušli smo u EU i NATO, no još smo mlada država, moramo raditi, vrijedni smo i radišni ljudi, još se moramo posložiti. Sretan sam zbog mimohoda u Zagrebu, željeli smo pokazati pobjedničku vojsku. Vojska vrijedno radi, modernizirali smo snage. Žao mi je i nadam se da nam građani Zagreba neće zamjeriti zabranu prometa u gradu."

9.00: Predsjednica Kolinda Grabar Kitarović rekla je o novome muzeju Oluja  '95: "Posebno mi je zadovoljstvo biti danas ovdje u hrvatskom kraljevskom gradu. Svima želim sretan Dan pobjede i domovinske zahvalnosti, Dan branitelja i 20. obljetnicu vojno-redarstvene operacije Oluja.

Još je Ciceron rekao povijest je svjedok vremena, učiteljica života, slasnica starine. Narod koji ima svoj povijest ne može se izbrisati s lica zemlja. Posebno sam ponosna na branitelje, mladost koju su dali za Hrvatsku. Kako branitelja tako i civilnih žrtava, posebno djece. Zahvaljujem im i što dalje rade i za dobrobit Domovine. Knin i Oluja nisu samo dio povijesti nego i živa baština na kojima se 20 godina kasnije temelji suvremena Hrvatska. Posjetiteljima ovaj muzej daje dokumentiran pregled naše borbe za slobodu i samoj operaciji Oluja kao i međunarodni kontekst tog vremena.

Djelatnici muzeja lijepo su približili život čovjeka u danima okupacije, posebno je dobro prikazana uloga branitelja zahvaljujući brojnim fotoreporterima. Hvala svima koji su sačuvali eksponate kako bi danas mogli biti izloženi. Dobro je predstavljen i prvi predsjednik, dragi Franjo Tuđman. Ovaj značajni muzej važan je za svakog učenika, studenta, posjetitelja, stranca koji će moći vidjeti kako se stvarala Hrvatska kojoj su težili naši preci. Svoju povijest pišemo sami, ponosni na nacionalni identite, vrijednost, povijest i baštinu promičemo na jedini ispravni način. Istraživanjem, čuvanjem uspomena upravo kako to možemo vidjeti u muzeju Oluja 95.

Neka nam vječno živi naša draga Domovina."

8.55: Berislav Šipuš, ministar kulture: Muzej Oluja '95. važan jer pokazuje možda i najvažniji dio hrvatske povijesti. Na ovoj tvrđavi možemo gledati povijest Hrvatske pa bismo ga mogli i proširiti. Emotivan sam i sretan da Hrvatska na ovu veliku obljetnicu postaje bogatija za nekoliko muzeja od ovog muzeja preko muzeja Sinjske alke pa do Vučedola."

8.50: Gradonačelnica Knina Josipa Rimac održala je govor u povodu otvorenju muzeja Oluja '95. na Kninskoj tvrđavi. " U ovom muzeju bit će s sve akcije iz Domovinskog rata. Naravno, akcija Oluja će biti najznačajnija. Kninska tvrđava, druga najveća u Europi, pdijeljena je u tri dijela – a centralni dio je o Domovinskom ratu. Ovaj muzej poklanjamo svima koji su dali svoje živote za Hrvatsku i članovima njihovih obitelji."

8.45: Knin je danas hrvatska u malom, ulice su krcate kolonama ljudi koji su cijele noći putovali iz najudaljenih dijelova hrvatske. M,nogi su ogrnuti hrvatskim zastavama, kao i zastavama ratnih postrojbi hrvatske vojske.

8.40: Premijer Zoran Milanović na pitanje novinara zašto odvojeno polaganje vijenaca, a ne u isto vrijeme s predsjednicom Kolindom Grabar-Kitarović nije odgovorio nego je svima čestitao Dan pobjede i domovinske zahvalnosti.

Zajedno s premijerom bili su brojni hrvatski ministri.

8. 30: Ulice grada Knina su pune ljudi, vijore se zastave, dio građana je došao i na tvrđavu gdje će se u 9.15 podići zastava Republike Hrvatske.

8.15: Premijer Zoran Milanović, predsjenik Sabora Josip Leko, izaslanstvo Oružanih snaga te Ravnateljstvo policije položili su vijence na središnjem kninskom trgu nakon čega je molitvu za sve poginule branitelje pred okupljenim pukom predvodio vojni ordinarij biskup Juraj Jezerinac.

"Njihova smrt podsjetnik je da ne dopustimo podjele koje nas razdvajaju", upozorio je Jezerinac.