Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 24
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
KRITIKE

Stručnjaci o projektu helikopterske hitne službe: Ovakvim planom ne može se pokriti cijela Hrvatska

Ivo Cagalj/PIXSELL
16.12.2020.
u 23:00

Tureček kaže da su Nijemci počeli tako da su slijetali na platoe ispred bolnica, a onda su s vremenom razvijali sustav s heliodromima

Od 1. srpnja sljedeće godine u četiri baze, u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu, trebali bi biti spremni helikopteri za hitnu medicinsku pomoć. Ministarstvo zdravstva, kao što smo to pisali prije nekoliko dana, planira u ožujku sljedeće godine objaviti natječaj za uspostavljanje tih baza, vrijedan 135 milijuna kuna, a ugovor s pružateljima usluga potpisao bi se na tri godine. Stručna je javnost, može se slobodno reći, oduševljena viješću da bi helikopterska hitna medicinska služba (HHMS) napokon mogla biti uspostavljena i kod nas. U zapadnoj Europi takve službe postoje već 50 godina.

No stručnjaci ipak smatraju da su četiri baze premalo kako bi se HHMSom pokrio cijeli teritorij RH i predlažu uspostavu minimalno pet baza. Peta bi bila na krajnjem jugu, kod Stona. Stručnjacima je sporno i smještanje baze u Osijeku te smatraju da bi ona, kako bi se zadovoljilo pravilo zlatnog sata i pokrio cijeli teritorij RH, trebala biti smještena u središnjoj Slavoniji, a idealno bi bilo kod Požege.

Dva principa sustava

I pet baza je za zlatni sat prenategnut broj. Smatramo da je optimalan broj osam baza – kaže Mladen Tureček, predsjednik udruge HELP – Helikopterima liječnici pomažu. On objašnjava da u čitavom svijetu vrijedi pravilo tri puta po 20 minuta odnosno da u roku od 20 minuta helikopter dođe do pacijenta, zatim da se za 20 minuta pacijent čiji je život ugrožen stabilizira te naposljetku da se u roku od 20 minuta pacijent preveze do bolnice. To je zlatni sat koji, napominje Tureček, počinje od trenutka događaja, a ne od trenutka kad je netko nazvao hitnu pomoć i traje do smještaja u bolnicu.

S četiri baze na kontinentu i na obali, ističe, postigao bi se standard kakav imaju primjerice Njemačka i Austrija. Smještaj baza na aerodromima, upozorava Tureček, nije dobra ideja, jer ti helikopteri moraju poletjeti vrlo brzo nakon dojave, kod nas je to zamišljeno u roku od pet minuta, a u Njemačkoj je to tri minute. Stoga ih u tome ništa ne bi smjelo ometati.

– Postoje dva osnovna principa prema kojima se postavljaju ovakvi sustavi. Jedan je prema gustoći naseljenosti, da se pokrije 90 posto stanovništva i više, a drugi je da se pokrije cijeli teritorij. Baza u Osijeku pokrivala bi i Srbiju, ali ne i dobar dio hrvatskog teritorija – objašnjava Tureček.

Dodaje da je HHMS i motivacijski bitan za stanovništvo otoka i gorskih krajeva jer postojanje takvih helikoptera automatski ljude motivira da ostanu ondje jer su sigurniji da će njihova djeca ili oni biti spašeni ako im se nešto dogodi. Nijemci su HHMS pokrenuli još 1970., i to zbog velikog broja smrtno stradalih u prometnim nesrećama. Sad imaju više od 50 baza i po njihovoj statistici 64 posto lanjskih intervencija odnosilo se na internističke, kirurške i neurološke potrebe, 10 posto su bile prometne nesreće, šest posto stradavanja djece, pet posto ozlijeđeni radnici, a 13 posto ozljede nastale tijekom bavljenja sportom i rekreacijom kod kuće.

Tureček kaže da su Nijemci počeli tako da su slijetali na platoe ispred bolnica, a onda su s vremenom razvijali sustav s heliodromima. Austrija je s HHMS-om počela 1983., Albanija ima tri helikoptera u toj službi, Rumunjska i Mađarska po 12, a Poljska 50-ak. A te zemlje nisu imale HHMS dok su bile pod komunizmom. HHMS pri tome, ističe Tureček, ne bi smio biti na državnom proračunu.

Kardiovaskularne bolesti

Predsjednik udruge Helikopterska hitna medicinska pomoć HHMP – HEMS Croatia Dubravko Šmigmator kaže da su nositelji HHMS-a u drugim zemljama uglavnom nacionalni autoklubovi ili zaklade te da je ta služba dio civilnog sektora.

HHMS nije samo prijevoz pacijenta, to je ostvarivanje medicinskog zlatnog sata, a on se ostvaruje tako da liječnik slijeće kod pacijenta ma gdje on bio i u najkraćem mogućem roku – objašnjava Šmigmator i dodaje da pri tome mora biti pokrivena cijela RH jer svaki građanin ima pravo na medicinski zlatni sat. A on je, ističe, ključan u slučaju moždanih i srčanih udara. U RH i inače je najveća smrtnost od kardiovaskularnih bolesti od kojih umire 22.000 ljudi godišnje.

I Šmigmator ističe da aerodromi nisu dobro mjesto za baze HHMS-a koje moraju biti razmještene tako da helikopteri pokrivaju čitavi teritorij.

– S četiri baze ne možete pokriti cijeli teritorij, mora se voditi računa o populaciji i idealnoj pokrivenosti teritorija jer svaki građanin ima pravo na ovu uslugu – napominje Šmigmator.

 

Ključne riječi

Komentara 17

MO
morpion
23:41 16.12.2020.

135 mil Kn ......pamet u glavu . Neka sve to vojna inžinjerija odradi .Svaki nastanjeni otok mora imati heliodrom , neš ti 5x5 m cementa blizu prilaznog puta , s time da se zaista pita struku ( a bolje ije i stare mještane ) gdje su štacije sa najmanjom izloženošću vjetru , da nebi bilo kao sa Masleničkim mostom .......

UM
Umjereni
23:39 16.12.2020.

Čitam članak i ne vjerujem. Mi se natežemo s četiri helikoptera, a jedna Poljska ih ima pedeset, Rumunjska 12. Poljake sam gledao osamdesetih ovdje na varžadinskoj magistrali na putu za Jadran u onim svojim peglicama. Majko Isusova kakva je to sirotinja bila i u čemu je hodala. Ali onda šok i nevjerica: jedna Albanija ih već ima!!!!!! I to tri!!! I onda mi se javljaju biseri poput lijepa_li si i slični "domoljubi" i prigovaraju kako ja ništa lijepo ne pišem o Hrvatskoj. Eeeeej, Albanija ima tri spasilačka helikoptera za teritorij veličine jedne Slavonije. Mi smo izgleda nešto poput Etiopije, samo što smo u Europi.

RI
rimadanin
12:15 18.12.2020.

Gospodine Cigrovski Darko vi ste daleko zaostali u tehnološkom razvoju i dalje vjerujete u rusku tehnologiju iz 1967. (odn. 1961.) godine , a očito vam je potpuno nepoznata suvremena tehnologija AIRBUS 135/145 i dr , koje koriste sve članice EUU u helikopterskoj HHMS , a koji dokazano poljeću za 2 MINUTE . Služba HHMS je uredbom EU propisana s EU-Regulation 965/2012 i defiirana EU-Norm 13 718-2 , koje je i RH kao ćlanica EU dužna poštivati . Zanimljiv je podatak MORH ima 51 helikopter a spašava živote samo iz Divulja i Krka , a pri toma nije u stanju ostvariti medicinski "Zlatni sat" . Što je s životno ugroženima u Istri , Gorskom kotaru , na Baniji , Kordunu , Lici , Baranji , Slavoniji , Zagorju i na pr.Zagrebu i okolici - tamo za vas s 51 helikopterom očito ne žive Hrvati . Vi još i dalje želite davno preživjeli YU-model HHMS , a ne EU-model HHMS propisan obvezujućom EU zakonskom regulativom . Vi ste stvarno stručan u ustroju HHMS-Hrvatska na dobrobit svih gradjana "Lijepe naše" Očito ste vojnik !

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije