Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 60
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
INOVACIJE KOJE NISU OSTALE SAMO IDEJA, VEĆ SU OSVOJILE TRŽIŠTE

Kako su trojica mladih inovatora 
iz Jastrebarskog, Solina i Karlovca osvojila svijet

Kako su trojica mladih inovatora 
iz Jastrebarskog, Solina i 
Karlovca osvojila svijet
Foto: Kristina Štedul Fabac/PIXSELL
1/3
30.10.2018.
u 10:39

Hrvatska može računati na cijelu novu generaciju izuma koji će u budućnosti postati, a neki to već i jesu, prepoznatljivi hrvatski proizvodi na globalnom tržištu

Pametni električni bicikli Ivana Golubića iz Jastrebarskog voze se diljem SAD-a, mobiteli se na pametnim klupama Ivana Mrvoša iz Solina pune u Australiji, Skandinaviji i na Bliskom istoku, a svoju retro igraću konzolu Karlovčanin Albert Gajšak putem Amazona prodaje u cijelom svijetu. Ova trojica mladih inovatora pokazala su da i moderne hrvatske IT inovacije mogu osvojiti svjetsko tržište te kako se može očekivati cijela nova generacija izuma koji će s vremenom postati, a neki već to i jesu, prepoznatljivi hrvatski proizvodi.

Hobi pretvorio u biznis

– Danas se na tržištu teško probiti jer postoji more proizvoda, što posebice vrijedi za IT industriju. Stoga je važno biti originalan i drukčiji te je super što se uspijevaju istaknuti pozitivne hrvatske priče – govori 20-godišnji Albert Gajšak koji je u travnju prošle godine, još kao maturant, crowdfunding kampanjom prikupio čak 100 tisuća dolara za svoj projekt MAKERbuino. Tada je prvi put privukao interes javnosti, a njegova je priča postala apsolutni hit nakon što je početkom ove godine na CES-u, najvećem svjetskom sajmu elektronike u Las Vegasu, ostvario izniman uspjeh te započeo suradnju s Amazonom. Odjednom je njegov hobi postao ozbiljan posao te je otvorio tvrtku CircuitMess koja sad već zapošljava sedmero ljudi.

MAKERbuinom se igraju djeca, ali i odrasli iz cijelog svijeta, a sama ideja ih je oduševila. Riječ je, naime, o konzoli nalik na popularni Nintendo, ali je kupac prije korištenja – sam mora složiti. Prije igranja igrica koje dolaze u kompletu treba, dakle, naučiti lemiti, sastavljati elektroniku prema uputama, razlikovati dijelove konzole... O neobičnom “uradi sam“ konceptu već su pisali vodeći svjetski mediji poput Forbesa, a Gajšak je u prošloj godini prodao više od 6000 konzola. MAKERbuino je hit u cijelom svijetu, ali najviše se prodaje na tržištu u SAD-u, Ujedinjenom Kraljevstvu i Njemačkoj.

– Mi 95 posto proizvoda prodajemo na inozemnom tržištu, ne zato što u Hrvatskoj nismo popularni, nego zbog činjenice da je Hrvatska mala zemlja i samim time malo tržište, posebice za IT industriju – ističe mladi genijalac te dodaje kako na svjetskom tržištu podrijetlo samog proizvoda ne utječe toliko na njegov imidž.

Ivan Golubić iz Jastrebarskog svoje je bicikle opremio posebnim softverom koji im omogućuje da prijeđu više kilometara s lakšom baterijom
Foto: Robert Anić/Pixsell

– Otkako postoji globalno tržište, kupcu nije toliko važno iz koje je zemlje proizvod, nego da bude kvalitetan i originalan. Ipak, u ljudima je ostalo još malo onog osjećaja da su zadovoljni kada kupe nešto iz svoje zemlje jer na taj način podržavaju domaće poduzetnike – ističe Albert Gajšak koji već radi na novom proizvodu. Pokrenuo je, naime, još jednu crowdfunding kampanju kojom mu je cilj financirati izradu MAKERphonea. Kao što mu i ime govori, riječ je o pametnom telefonu koji, kao i konzola, kupcu stiže u dijelovima pa ga prije korištenja mora prvo složiti. Tek se tada mogu obavljati pozivi i slati poruke, a moći će ga se spojiti i na WiFi.

– Kampanja je prošla odlično – pohvalio se Gajšak koji je pridobio povjerenje tržišta. Početni mu je cilj bio skupiti 15 tisuća dolara, a tu je cifru dostigao nakon nekoliko sati. U prvih je par dana već prešao 100 tisuća dolara, tako da će se uskoro krenuti u proizvodnju, a mobiteli bi korisnicima trebali stići u ožujku iduće godine.

Pothvat za koji je trebalo hrabrosti

Na usavršavanju starih te osmišljavanju novih modela užurbano radi i 22-godišnji Ivan Golubić, vlasnik tvrtke Mobile Vehicle Technology koja proizvodi i prodaje pametne bicikle Grunner. Iako na tržištu postoje razni modeli električnih bicikala, njegovi su opremljeni posebnim softverom koji analizira teren, potrošnju baterije i druge parametre te na temelju njih raspoređuje energiju. Koliko taj sustav dobro funkcionira u praksi, pokazuju podaci da s jednim punjenjem baterije bicikl može prijeći 350 kilometara, a domet nekog drugog električnog bicikla iste snage je oko 180 kilometara. Također, Golubićevi bicikli su i znatno lakši te im baterija ima oko šest kilograma, a ako bi neki drugi bicikl htio prijeći istu kilometražu, trebao bi imati dvostruko težu bateriju. Zbog svih pozitivnih karakteristika, Grunner bicikli su već traženi u Europi, ali i SAD-u, a prvi su se modeli prodavali po cijeni od 6000 eura.

– Od početka smo se orijentirali na izvoz, za što je trebalo hrabrosti, ali naš je proizvod prepoznat na tržištu te dalje nastavljamo s razvojem – ističe Golubić koji smatra da je ohrabrujuće vidjeti sve više hrvatskih proizvoda koji se mogu kupiti diljem svijeta.

Solinjanin Ivan Mrvoš osmislio je klupu koja koristi solarnu energiju, a može služiti za punjenje mobitela, spajanje na WiFi...
Foto: Davor Puklavec/Pixsell

Prisutnošću na čak 40 globalnih tržišta može se pohvaliti i 22-godišnji Solinjanin Ivan Mrvoš, osnivač i direktor tvrtke Include. Posao je pokrenuo kada je imao samo 19 godina, a bavi se proizvodnjom pametnih klupa koje je patentirao. Prva je postavljena u Solinu 2015., a do sada se već više tisuća pametnih klupa može naći u više od 100 gradova svijeta. Riječ je atraktivnim klupama snažne čelične konstrukcije koje se pomoću panel-ploča koriste sunčevom energijom, a na njima se, primjerice, mogu puniti mobiteli. Također, služe kao izvor svjetlosti, a preko njih se može spojiti i na WiFi mrežu.

Postoji više raznih modela čija se cijena u prosjeku kreće od 13 do 16 tisuća kuna, a Mrvoš je nedavno objavio da je krenuo s proizvodnjom 15 primjeraka najkompleksnije i najskuplje verzije svoje klupe. Uz sve standardne funkcije ona je opremljena i ekranom za oglašavanje, a reklamni materijali se postavljaju putem posebno osmišljene platforme koja prikuplja podatke sa svih klupa diljem svijeta. Tvrtka Include lani je 60 posto od ukupne prodaje ostvarila na inozemnom tržištu, a najavili su kako tu brojku u 2018. planiraju i povećati. Govore i o nekoliko milijuna eura izvezenih klupa koje kupuju gradovi i općine, ali i hoteli, zračne luke, trgovački centri... Još jedna velika pohvala mladoj tvrtki stigla je ovog mjeseca kada se našla na samom vrhu prestižne Deloitteove liste gdje je proglašena najbrže rastućom tvrtkom srednje Europe u kategoriji “Rising Stars“.

Ključne riječi

Komentara 2

SL
spusti_loptu
11:31 30.10.2018.

Sto reci? Drago mi je cuti za ovakve vijesti i iskrene cestitke ovim kreativnim, poduzetnim Hrvatima. Opet isto, kad je neka dobra vijest - komentara nula???

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije