Fascinantno otkriće

Astronomi pronašli najstariju zvijezdu u svemiru

zvijezda
08.08.2019.

Istraživanje o najstarijoj zvijezdi objavljeno je u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Nedavno su astronomi otkrili zvijezdu koja je skoro jednako stara kao i naš svemir. Crveni div SMSS J160540.18–144323.1, koji se nalazi otprilike na 35.000 svjetlosnih godina udaljenosti, ima najniže razine uočenog željeza među svim do sada analiziranim zvijezdama u našoj galaksiji. Što znači da je riječ o jednoj od najstarijih zvijezda u cijelom svemiru.

Anemičnost zvijezda

"Ova anemična zvijezda, koja se vjerojatno formirala samo nekoliko stotina milijuna godina nakon Velikog praska, ima razinu željeza 1,5 milijuna puta nižu od one koju ima Sunce", objasnio je astronom Thomas Nordlander s Australskog nacionalnog sveučilišta.

Prema količini željeza može se procijeniti starost zvijezda s obzirom na to u ranoj fazi svemira gotovo da nije bilo metala, te su se prve zvijezde sastojale uglavno od vodika i helija. Znanstvenici vjeruju kako su te prve zvijezde bile masivne, vrlo vruće i kratkog vijeka. Njih se klasificira u takozvanu Populaciju III. Zvijezde sljedeće generacije u koju spada i spada i SMSS J160540.18–144323.1 mogu podosta ispričati o izgledu prvih zvijezda.

Foto: NASA

Znanstvenici navode u svom istraživanju da je zvijezda koja je dala željezo SMSS J160540.18–144323.1 bila relativno male mase za rani svemir, samo oko 10 puta veće mase od Sunca. Međutim, to je bilo dovoljno za stvaranje neutronske zvijezde i relativno slabe supernove pri čemu je došlo do stvaranja težih elemenata poput željeza, koje je onda apsorbirala zvijezda sljedeće generacije, odnosno u ovom slučaju SMSS J160540.18–144323.1.

Pronađena zvijezda vjerojatno spada u prve zvijezda druge generacije. Ona se sada nalazi na samom kraju svog životnog vijeka koristeći posljednje tragove vodika prije nego što prijeđe na fuziju helija, piše Science Alert.