Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 15
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
03.12.2017. u 21:36

Dok šutimo o tuđim žrtvama, vrijeđamo naše mrtve za račun naših zločinaca

U dane poput ovih, označene sjećanjima na rat, vojnike, junake i žrtve, meni u misli uvijek dolazi ista glazba, isti stihovi i molitva: Ratni requiem Benjamina Brittena. Stihove uglazbljene u tom velikom djelu zapisivao je u rovovima Francuske mladi engleski poručnik Wilfred Owen. U njima je opisao i vlastitu smrt koja ga je snašla samo tjedan dana prije završetka Prvog svjetskog rata. Ne zato što je bio prorok, nego zato što je svaku od smrti kojih se živ nagledao doživio kao svoju.

Skladba je od Brittena naručena u prigodi završetka obnove katedrale u Coventryju, srušene u jednom od prvih njemačkih bombardiranja u kojima su razarani engleski gradovi i ubijani mnogi civili. Za sam kraj skladbe Britten je ostavio stih u kojem duh ubijenog vojnika luta poljem smrti i susreće sjenu čije mu je lice jako poznato. Taj drugi mu se predstavlja: “Ja sam neprijatelj kojeg si ubio, moj prijatelju”. Dva muška glasa potom zajedno pjevaju “Hajde da sad spavamo”, ušuškani u tiho i nježno ljuljuškanje glazbe koja im postaje kolijevka i grob. Nakon toga sve završava dvama udarcima zvona i tihom molitvom velikog zbora: “Počivali u miru. Amen.”

Prema Brittenovoj želji, na praizvedbi Ratnog requiema u Coventryju dvojica solista bili su engleski tenor Peter Pirece i njemački bariton Dietrich Fischer-Dieskau. Bilo je to 1962. godine, sedamnaest godina nakon završetka Drugog svjetskog rata.

Takve civilizacijske geste ne mogu se jednostavno kopirati, one moraju doći kao posljedica kulturne i duhovne veličine pojedinaca i zrelosti naroda i država, otrežnjenih i ozbiljnih nad strašnim poglavljima povijesti. Otrežnjenih od pobjedničkih trijumfa i mitologiziranja poraza, ozbiljnih u sagledavanju vlastite odgovornosti i krivnje i zajedničke nesreće. Prošlo je već nekoliko godina otkako su Brittenov Ratni requiem u Lisinskom zajednički izvodili glazbenici iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije. I to je bio korak prema tom stupnju civiliziranosti i ljudskosti koji na našim prostorima još uvijek nije dosegnut, što ne znači da treba prestati prema njemu težiti i oko njega se truditi. Svaka strana na svoj način i primjereno vlastitoj žrtvi, pobjedi, porazu i odgovornosti.

Ima jedan korak prema tom cilju koji je tako jednostavan, a tako ga rijetko poduzimaju naše noge i naše riječi. To je izraz sveopćeg suosjećanja i sućuti prema svim mrtvima, svim poginulim vojnicima i svim ubijenim žrtvama rata.

Pri tom je manje važno dolaze li takve riječi iz srca onih koji ih izgovaraju, misle li i osjećaju oni stvarno tako. Svaki rat počne onda kada ga prvi put netko javno zazove i izgovori mu prokleto ime, često i ne zamišljajući njegovu strahotu. Isto tako pomirenje počinje izgovaranjem riječi kajanja, žaljenja, oproštenja i suosjećanja. U početku bijaše riječ, kako u početku rata, tako i mira.

Stoga su ljekovite bile riječi koje je 18. studenog ove godine u svojoj propovijedi na vukovarskom memorijalnom groblju izgovorio katolički biskup Antun Škvorčević:

“Zamka okrutno počinjenog zla u Vukovaru na različite načine vreba i danas. To zlo nam želi stisnuti dušu, sapeti pamet, zarobiti nas u svoje okove, usmjeriti da živimo po njegovu diktatu, uvjeravajući nas kako je smisleno ono najbesmislenije: mrziti kao odgovor na počinjeno zlo i nanesenu nepravdu. Verbalna ratobornost na javnoj sceni kod nas prostor je u kojem zlo vrti svoje kolo, a mržnja brusi zube, umrtvljuje duše, vodi u sljepilo, truje sadašnjost i krade budućnost. U Vukovaru i Hrvatskoj potrebni su nam ljudi velika duha, osjetljive savjesti, sažalna srca, dalekovidni proroci koji odbacuju nasilje, praštanjem proširuju prostore slobode od zla u kojima sa svom bistrinom vide veličinu žrtve, svjedoče vjeru u pobjedu ljubavi, te pamte prošlost očišćenu od mržnje u svoj snazi njezine poučljivosti.”

Biskup se također u propovijedi pitao: “Koliku li je razdaljinu među Srbima i Hrvatima očitovala agresija minuloga rata u Hrvatskoj, napose u Vukovaru? Kako se založiti da ne ubijamo jedni druge, da dokinemo podjele u nama te ne budemo jedni protiv drugih, nego jedni s drugima, ili još bolje jedni za druge, te tako svi budemo pobjednici i postignemo dostojanstvo?”

Srećom, nisam primijetio da bi se našao itko tko bi u želji biskupa “da svi budemo pobjednici i postignemo dostojanstvo” vidio pokušaj izjednačavanja agresora i žrtve, pobjednika i poraženih. Velike su to i važne riječi, pa makar bile izvađene iz konteksta u kojemu još ima pokoja natruha bojazni da ćemo nekog našeg povrijediti budemo li pretjerano naglašavali da su i oni drugi imali žrtve i da dijele istu bol zbog svojih nestalih i ubijenih.

Nažalost, jedan se čovjek morao ubiti da bi hrvatska predsjednica izrekla neki dan i ovo: “Sa zločinima se valja suočiti, u ime budućnosti, pa i s vlastitima.” Ili da bi predsjednik Hrvatskog sabora, pozivajući na minutu šutnje, rekao i ovo: “Sve žrtve moraju zauvijek ostati u našoj kolektivnoj svijesti, a jučerašnja smrt generala Praljka neka ostane zadnji čin tragičnih ratnih zbivanja. Svima njima pokoj vječni, a nama dovoljno razboritosti da se okrenemo prema budućnosti i da se ovo nikad ne ponovi.”

Nije mi toliko važno što govore predstavnici i predvodnici drugih naroda i država. Mene zanima što mora učiniti moja država i moj narod da bismo jednog dana bili otrežnjeni i ozbiljni nad svim tim grobovima i nekoj boljoj budućnosti ujedinjeni u zajedničkom oplakivanju svih mrtvih i rata kao zajedničkog nam prokletstva i nesreće.

Bit ćemo bliže tom cilju kad prestanemo sami sebi i svijetu lagati i prešućivati tuđe žrtve, pri tom vrijeđajući vlastite. Nije znak pijeteta prema žrtvama Ovčare to što uz njih ne spominjemo desetke ubijenih Vukovaraca Srba rukom zločinaca koji su uživali zaštitu hrvatske države. Nije to pijetet prema vlastitim žrtvama, nego je to kukavičko skrivanje vlastitih zločinaca. I bit ćemo bliže pravdi i istini kada one koji o tim zločinima svjedoče prestanemo nazivati izdajnicima, a one koje su ih počinili herojima. Tko god krene i druge povede tim putem, velik je čovjek.      

Komentara 28

DR
Drekavac
21:52 03.12.2017.

Gospodine pofuk svaki vas rukopis vrvi nakardnim tezama Za vas grad vukovar nije u hrvatskoj vasa definicija zlocinaca je nakaradna a o zrtvama da ni ne pisem da su hrvati jurisali na novi sad i osvojili ga sto biste vivi pisali ....ne znam pravite se umni o brutalnoj agresiji srbije i srba na hrvate i hrvatsku ne mozete sloziti ni jednu suvislu recenicu...

Avatar Koalicija HDZ-SDSS-Možemo
Koalicija HDZ-SDSS-Možemo
21:47 03.12.2017.

Eto, tako je to kad se definicija pravde uči na gay paradi i u kumrovečkoj političkoj školi.

GU
Gustirna
22:30 03.12.2017.

Najblize cemo biti pravdi kada cetnike izbacimo iz medija...jer velicati haske krivokletnike je zlocin...zamisi narode da je cetnikusa po saboru vikala da je pofuk silovao muskimanku... a otkrije se kasnije da je to napravila ona...i pofuk je onda pohvali sto je svjedocila istinu..

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije