Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 95
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Nebeski zagovornik

Ivan Pavao II. za Hrvate je ponavljao da su prvi Slaveni koji su prihvatili kršćanstvo

Papa Ivan Pavao II na molitvi sa svecenicima, radovnicima i redovnicama u Zagrebackoj katedrali
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/8
09.11.2016.
u 22:10

Naglašavao je tešku sudbinu, odnosno patničku prošlost hrvatskog naroda, te goleme žrtve za više ideale, pa i obranu Europe

Ovih dana proslavili smo blagdan Svih svetih. Obično svece doživljavamo kao izvanvremenske uzore i zaštitnike, koji su živjeli u davnim stoljećima, pa iako im se vjernici redovito mole i preporučuju, nekako se boje hoće li oni baš razumjeti naše vrijeme i njegove tegobe.

No, proglašenjem svetim pape Ivana Pavla II., čiji smo blagdan proslavili 22. listopada, nekako se mijenja i percepcija svetaca. Imamo sveca, koji je živio među nama, čijim smo potezima svjedočili, koji se zauzimao za priznanje hrvatske države i borio za mir na ovim prostorima...

U obiteljskim albumima mnogi imaju fotografije s njime, a u glavama nam još odzvanjaju njegove riječi izrečene na hrvatskom jeziku tijekom njegova tri posjeta Hrvatskoj. A ako mu je toliko bilo stalo do Hrvatske za života, onda nema razloga ne vjerovati da smo i u Nebu dobili istinskog zagovornika.

Rijetki su nas pape „poznavali u dušu“ kao taj naš slavenski papa, a gotovo nijedan nije toliko pridonio našoj međunarodnoj prepoznatljivosti u svijetu kao Wojtyła. Zahvaljujući svome položaju, ali i karizmi te komunikacijskim sposobnostima, privlačio je pozornost globalne javnosti, a zahvaljujući stalnoj borbi za mir, napredak i pravednost postao je jedan od najvećih autoriteta suvremenog svijeta.

Koristio je tu snagu kako bi pomagao različitim društvenim skupinama, ali i državama i nacijama u izvlačenju iz anonimnosti, ukazivanju na njihove probleme, promicanju njihovih posebnosti i vrijednosti... Tako je od početka svoga pontifikata 1978. postao i zagovornik Hrvata, o kojima se tada premalo znalo, a sami nismo bili u mogućnosti predstaviti se svijetu jer su teme nacionalnog identiteta u komunističkoj Jugoslaviji bile tabu.

O važnosti papina „brendiranja“ Hrvatske premalo je napisano, iako je tijekom svoga dvadesetsedmogodišnjeg pontifikata (do 2005.) posvetio Hrvatima više od 780 poruka, čestitki, zahvala i govora (ili ih je spomenuo u raznim obraćanjima upućenima svijetu).

Među njima je i velik broj poruka koje se tiču hrvatskog identiteta, vjere, povijesnog hoda, sadašnjosti i budućnosti, te su nedvojbeno bile moćan alat u međunarodnom pozicioniranju Hrvata i Hrvatske.

Analizirao sam sva ta obraćanja za poljski znanstveni časopis Poznańskie Studia Slawistyczne kako bih utvrdio kako je papa Ivan Pavao II. percipirao Hrvate i hrvatsku državu i kako ih je predstavljao svijetu te došao do zaključka kako je riječ o jednome od najboljih poznavatelja našeg identiteta te najuspješnijih promotora među svjetskim velikanima.

Za razliku od aktualnog pape Franje, koji je fokusiran na čovjeka i društvene skupine, a ne na narode i njihove posebnosti, poznato je kako je papa Ivan Pavao II., uz zauzimanje za pojedinca, itekako vodio računa i o identitetu naroda.

Tako su identitet i povijest Hrvata bili njegova česta tema. Gotovo da nema govora ili važnijeg obraćanja kroz koji nije provlačio neki od tih elemenata. Redovito je govorio o hrvatskom narodu kao prvom slavenskom narodu koji je prihvatio kršćanstvo i postao dio zapadnokršćanskoga civilizacijskog kruga te vjernom savezniku Svete Stolice.

Rado je ukazivao na osviještenost ranih hrvatskih vladara da se od Bizanta okrenu Rimu i prihvate savez s Kristovim namjesnikom. Posebno je cijenio stoljetnu odanost unatoč mnogobrojnim izazovima. Naglašavao je tešku sudbinu, odnosno patničku prošlost hrvatskoga naroda, te goleme žrtve za više ideale, pa i obranu Europe.

Nije se libio prikazati hrvatski narod i kao žrtvu komunističkog režima te zala fašizma i nacizma, čijim je simbolom smatrao zagrebačkog nadbiskupa blaženog Alojzija Stepinca. Volio je uspoređivati hrvatski i svoj poljski narod. A jedna od poveznica je istinska pobožnost i odanost Gospi.

Hrvate također predstavlja kao narod s bogatim kulturnim nasljeđem, tradicijom i običajima, ali i iseljenički narod. Zanimljivo je kako je doživljavao Hrvate i kao poveznicu istoka i zapada, odnosno susretište različitih kultura i vjera. Znao je često naglasiti kako je Hrvatska lijepa zemlja ponosnih ljudi.

Zanimljivo je kako su prvi kontakti Hrvata s budućim papom započeli još dok je bio krakovski nadbiskup pa je započeo pontifikat s priličnim poznavanjem hrvatske povijesti i izazovne sudbine u okvirima socijalističke Jugoslavije.

Godine 1976. tadašnji zagrebački nadbiskup Franjo Kuharić pismeno ga je izvijestio o početku devetogodišnje proslave jubileja „Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata“, a kardinal Wojtyła uzvratio je čestitkom, u kojoj hrvatski narod naziva bratskim te podsjeća na dodirne točke u povijesti hrvatskog i poljskog naroda, uključujući i zajedničke vladare te svetu braću apostole Ćirila i Metoda.

Iste godine kardinal Wojtyła uputio je pismo kardinalu Franji Šeperu, koji je kao papin izaslanik u Solinu predvodio veliko slavlje tisućite obljetnice prve poznate Gospine crkve na hrvatskom tlu, što ju je izgradila kraljica Jelena. U tom pismu od 21. srpnja 1976. papa ističe sličnosti poljskog i hrvatskog naroda te uloge žena u povijesti dvaju naroda (kraljice Jelena i Dabrowka).

U istom pismu Gospu naziva „Kraljicom Hrvata i Kraljicom Poljaka“ te ističe dva svetišta – ono u Solinu i Čenstohovi. Dvije godine kasnije, nekoliko mjeseci prije nego što će krakovski kardinal postati papa, Krakov je pohodio zagrebački nadbiskup Kuharić, gdje je zajedno s Wojtyłom predvodio radničko hodočašće u marijansko svetište Pyekari te održao propovijed na hrvatskom jeziku. Prema svjedočenjima sudionika, taj je susret dodatno produbio povezanost Hrvata s budućim papom.

Prvi papin govor na hrvatskom jeziku, a u kojem govori i o hrvatskom identitetu, izgovoren je 30. travnja 1979. u bazilici svetog Petra u Rimu, gdje je papa predvodio svetu misu s hrvatskim biskupima i hodočasnicima, slaveći 1100. obljetnicu izmjene pisama između kneza Branimira i pape Ivana VIII. te blagoslova što ga je daleke 879. papa uputio Branimiru i hrvatskom narodu.

U tom govoru, posvećenom stoljetnim vezama Hrvatske i Svete Stolice, papa ponovno ističe poveznice između Hrvata i Poljaka te spominje „Bijelu Hrvatske“ koju naziva pradomovinom Hrvata i svojim zavičajem.

Petnaest dana nakon spomenute proslave Branimirova jubileja u Rimu, papa je poslao pismo zagrebačkom nadbiskupu Kuhariću i hrvatskim vjernicima, a koje je bilo čitano po hrvatskim crkvama na domovinskom dijelu proslave.

U pismu od 15. svibnja 1978. papa ponovno podsjeća na stoljetnu vjernost Hrvata Svetoj Stolici te posebno naglašava ulogu kneza Branimira: „Nema sumnje, smjelo djelo kojim je knez Branimir u doba raskola između Istočne i Zapadne Crkve od Bizantskog Carstva svom dušom i srcem prešao na stranu Rima i Zapada, učinilo je stvarnost Hrvatske katoličkom.“ Naglašavajući vjernost Hrvata papi, Ivan Pavao II. ju naziva to čudesnijom i pohvalnijom što je bila izvrgnuta stoljetnim navalama, te trpjela nevolje.

Završavajući devetogodišnju proslavu jubileja Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata, u Mariji Bistrici je 8. i 9. rujna 1981. održan Nacionalni euharistijski kongres – NEK. Tom prigodom je papa Ivan Pavao hrvatskim vjernicima uputio poruku putem Radio Vatikana, a potom i pismo, koje je bilo pročitano pred sudionicima Kongresa.

U njemu je papa ukazao na niz elemenata hrvatskog identiteta: Hrvati su se odlikovali brojnim potomstvom, Hrvati bi trebali biti narod koji spaja i povezuje, hrvatske katoličke obitelji trebale bi promicati svetost, Hrvati su odani Majci Božjoj, povijest Hrvata obilježena je patnjom...

U posebnom pismu mladima pročitanom na domovinskom slavlju Međunarodne godine mladih, u zagrebačkoj katedrali 27. listopada 1985. papa Ivan Pavao II. ponovno podsjeća kako je vjeru u Isusa Krista „hrvatski narod primio prije trinaest stoljeća, prvi među slavenskim narodima“.

Istodobno je ukazao na posebno poslanje mladih Hrvata: „Vi mladi katolici, jer živite na susretištu Istoka i Zapada, u dodiru s različitim narodima i kulturama u zemlji, kao što je Jugoslavija (...), posebno ste pozvani da u potpunoj svijesti svoga vjerskog, kulturnog i nacionalnog identiteta razvijate dijalog s kršćanima drugih vjeroispovijesti, s muslimanima te s onima koji ne vjeruju“.

Obraćajući se mladima iz Zadarske nadbiskupije na svetoj misi u Rimu 14. prosinca 1985., papa se spomenuo i svoga prethodnika pape Siksta V. nazvavši ga „velikim dobrotvorom Hrvata“. A o drugom velikanu, kojeg Hrvati smatraju svojim, jer je rođen na području današnje Dalmacije, svetom Jeronimu, papa je govorio 21. listopada 1989. u prigodi posjeta crkvi i Papinskom hrvatskom zavodu svetog Jeronima u Rimu. U propovijedi ga je nazvao „vašim suzemljakom, velikim Dalmatincem, osobitim uzorom pobožnosti i služenja riječi“.

Iznimno važni za „vanjsko brendiranje“ Hrvatske, poglavito u katoličkom svijetu, bili su posjeti pape Ivana Pavla II. 1994., 1998. i 2003., koji uvijek privlače pozornost svijeta. Pritom treba imati na umu rijetkost činjenice da poglavar Katoličke Crkve u relativno kratkom povijesnom razdoblju pohodi više puta jedan narod, kao što je bio slučaj s hrvatskim narodom.

Tijekom svih triju papinih posjeta, Hrvatska je, uglavnom u pozitivnom kontekstu, bila jedna od glavnih vijesti u svim svjetskim medijima. Sveti Otac je tijekom trećeg pohoda Hrvatskoj otvoreno lobirao za ulazak Hrvatske u Europsku uniju, ističući kako će “bogata hrvatska baština pridonijeti učvršćenju Unije, bilo kao upravne i teritorijalne cjeline, bilo pak kao kulturne i duhovne stvarnosti”. Papa je tijekom prvih dvaju posjeta pozvao hrvatski narod i na praštanje te otvorenost prema drugima.

Nakon prvog posjeta Hrvatskoj, Ivan Pavao II. na općoj audijenciji u Rimu 14. rujna 1994. dao je ponajbolji opis hrvatskog kršćanskog identiteta ističući sve ključne poveznice Hrvata i Svete Stolice. U listopadu 1998. na svome drugom pohodu Hrvatskoj u Mariji Bistrici proglasio je blaženim kardinala Alojzija Stepinca, koji je “služeći Bogu i narodu” tijekom Drugog svjetskog rata i komunističkog poraća postao simbolom pravednosti i mučeništva.

Papa je beatificirao Stepinca unatoč žestokim otporima mnogih koji se u to vrijeme nisu libili optuživati kardinala za nacionalizam i ustaštvo zbog njegove pozicije na čelu Crkve u Hrvatskoj u doba Nezavisne Države Hrvatske.

Time je pridonio rasvjetljavanju tog dijela hrvatske povijesti te osvijetlio kardinalov lik u svjetlu mučeništva te borbe za najugroženije i dostojanstvo svakog čovjeka. Na povratku iz Hrvatske, na općoj audijenciji u Vatikanu, 7. listopada 1998. papa je analizirao svoj pohod Hrvatskoj te je simbolično opisao blaženog Stepinca, ali i hrvatsku povijest: „U njegovu je liku sažeta cijela tragedija koja je pogodila Europu tijekom ovoga stoljeća, obilježena velikim zlima fašizma, nacizma i komunizma“.

Iščitavajući obraćanja pape Ivan Pavao II. posvećena Hrvatima ili upućena hrvatskom narodu, možemo zaključiti da se pokazao jednim od boljih poznavatelja hrvatskog identiteta te postao jedan od najvećih i najutjecajnijih promotora tog identiteta među svjetskim velikanima. Od njega možemo učiti kako se i sami možemo mudrije predstavljati kršćanskome svijetu.     

>> Papa: Zabrana ređenja žena u Katoličkoj Crkvi je trajna i neće se mijenjati

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije