Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 1
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Lika destinacija

Nacionalni park Plitvička jezera razvija cijelu Liku

Nacionalni park Plitvička jezera
Foto: Josip Regović/PIXSELL
1/5
23.05.2020.
u 08:00

Tomislav Kovačević, ravnatelj Nacionalnog parka Plitvička jezera, zamašnjaka razvoja Like, otkriva detalje brendiranja Lika destinacije

Nacionalni park Plitvička jezera ponovo je otvorio vrata za posjetitelja. Lika je jedna od naših gospodarski najslabije razvijenih regija pa nedavno zatvaranje Parka nije bilo nimalo ugodno kako za zaposlenike tako i za lokalne subjekte s kojima poslujete. Sad kad ste otvorili svoja vrata koji su vam planovi?
Ovo je bilo prvi put od Domovinskog rata da je Nacionalni park Plitvička jezera zatvorio svoja vrata za posjetitelje tako da smo kod priprema za ponovno otvaranje svi bili iznimno uzbuđeni i sretni. Sjećamo se da je onaj nemili događaj 1991. godine, nazvan “Krvavi Uskrs”, na neki način označio početak agresije na Hrvatsku i neki su  naši zaposlenici koji su bili svjedoci tih događanja na Plitvicama, ovo nedavno zatvaranje Parka komentirali kako se ništa ne može usporediti s događanjima te ’91. godine.

Tomislav Kovačević, ravnatelj Nacionalnog parka Plitvička jezera
Foto: Josip Regović/PIXSELL

Javna ustanova Nacionalni park Plitvička jezera zapošljava gotovo 700 stalnih djelatnika, a u ljetnoj sezoni više od 400 sezonaca. Ove godine, na žalost, sezonce najvjerojatnije nećemo zapošljavati. Već smo se djelomično reorganizirali u poslovanju svjesni kako ova sezona po brojkama neće biti usporediva s prošlogodišnjom, te ćemo sav posao odraditi s raspoloživim osobljem. Veliki smo gospodarski subjekt, pogotovo za Liku, koja je najrjeđe naseljeno područje Republike Hrvatske sa svega 7,5 stanovnika po kvadratnom kilometru, što je deset puta manje od prosječne gustoće naseljenosti Hrvatske. S niskim gospodarskim udjelom u BDP-u Republike Hrvatske (ispod 1%) te činjenicom da je više od 50% stanovništva starije od 50 godina, razvoj Like velik je izazov za svakog ekonomistu koji se bavi gospodarskim razvojem.

Voditi jedan takav gospodarski subjekt u ekonomski zaostaloj regiji veliki je izazov. Kakvi su vam planovi za Liku s aspekta ravnatelja Plitvičkih jezera?
Istina, veliki je izazov i još veća odgovornost voditi ovakav sustav koji u sezoni zapošljava oko 1200 ljudi te godišnje u državni proračun uplati gotovo 200 milijuna kuna. Još veći izazov je otvoriti Park prema Lici, njezinom stanovništvu i gospodarskim subjektima. Ličani su se desetljećima žalili na zatvorenost Nacionalnog parka prema samoj Lici pa čak i  turisti, a znamo da ih je godišnje blizu 2 milijuna, boraveći u Parku nisu znali da je on dio jedne prekrasne destinacije Lika.

Na koji način mislite promijeniti percepciju posjetitelja i kako Lika može biti više integrirana u Park odnosno sudjelovati svojim proizvodima u ponudi?
U tom smo već dobrim dijelom uspjeli. Prijašnjih godina dok sam radio na ruralnom razvoju, uočio sam brojne nedostatke i propuste u politici razvoja Like. Također, uočio sam i brojne neiskorištene potencijale i prednosti Like te 2015. godine s kolegicama iz LAG-a Lika pokrenuo strateški projekt Integralnog gospodarskog razvoja Like i Primorja nazvanog INTEGRA LIKA 2020. Ove godine na jesen ističe peta godina provedbe te ćemo na konferenciji iznijeti brojne konkretne rezultate ovog projekta. Lika je danas integrirana u Nacionalni park Plitvička jezera. Preko 40 OPG-ova, obrta i firmi iz Like prodaje svoje proizvode u Parku pod integriranim nazivom Lika Quality. Više od 100 gospodarskih subjekata integrirano je u sustav IQM Lika destinacija na projektu kojem je nositelj NP Plitvička jezera a s ciljem podizanja kvalitete cijele Lika destinacije. Lika je konačno, po prvi put u povijesti, pod svojim imenom brendirana kao destinacija Lika. Ova destinacija obuhvaća dijelove triju županija i brendirana je kao destinacija zaštićenih područja tj. zelena destinacija obzirom da se u destinaciji Lika nalaze se tri nacionalna parka, park prirode, jedinstveni pećinski park, dva stroga rezervata prirode, rezervat biosfere i niz jedinstvenih prirodnih fenomena. Brend ličke gastronomije vodi se pod sustavom Lika Quality. Ovaj sustav razvijen je s ciljem uspostave slijednosti u proizvodnji hrane u destinaciji  i brendiranjem lokalne hrane s visokom prirodnom dodanom vrijednošću.

Foto: Shutterstock

Jeste li zadovoljni procesom brendiranja Like i posjetom turista cijeloj destinaciji te što ste sve napravili da se turisti duže zadržavaju u Lici, a ne samo u NP Plitvička jezera?
Iznimno smo zadovoljni procesom brendiranja Lika destinacije iako se na tom putu susrećemo s neobjašnjivim kočničarima, ali valjda tako mora biti. Ranije su turisti boravili isključivo na području Plitvičkih jezera te u ljetnim mjesecima u priobalnom dijelu destinacije na području Senja i Karlobaga. Danas je slika drugačija. Kako bismo turistima približili destinaciju, zajedno s Klasterom Lika destination, razvili smo zajedničku ulaznicu za Lika destinaciju tako da za cijenu od 350 kuna za odrasle te 250 kn za djecu, posjetitelji mogu upoznati tri nacionalna parka, park prirode, memorijalni centar Nikola Tesla i još neka značajna područja. Ulaznice će biti u prodaji od 1. lipnja.

Uhvatili ste se u koštac i s obnovom dotrajalih hotela u NP Plitvička jezera u koje će se uložiti 100 milijuna kuna. Jedan od njih je i hotel Plitvice  originalno djelo Marijana Haberlea. Obnovljeni hotel imat će pet zvjezdica i niz novih sadržaja. Kad očekujete otvorenje i koji su vam daljnji planovi u dizanju hotelske kategorizacije?
Bude li išlo sve po planu, hotel Plitvice mogao bi prve goste primiti u ljeto 2022. godine. Svjetska destinacija kao što je Nacionalni park Plitvička jezera, zahtijeva jedan takav „high class“ hotel. Uz njega će se obnoviti hotel Bellevue koji sada ima svega dvije zvjezdice a obnovom će ići na visoke četiri zvjezdice i funkcionirat će kao depadansa hotela Plitvice. Nakon toga, na mjestu sadašnjeg malog hotela Grabovac, koji broji svega 32 sobe, izgradit će se velebni hotel s 250 smještajnih jedinica. Obnovit ćemo i kampove a kako bismo pripremili naše osoblje na poslovanje u visokoj kategoriji hotela i restorana, prije dvije godine pokrenuli smo gastroakademiju na kojoj vrhunski stručnjaci provode praktičnu edukaciju iz područja kulinarstva.

Foto: Sandra Šimunović/Pixsell

S obzirom na aktualnu situaciju vezanu uz koronavirus kakav ste protokol uveli u NP Plitvička jezera? Jesu li posjetitelji sigurni i koji im se sadržaji trenutačno nude te kojih se pravila trebaju držati?
Obzirom na novonastalu situaciju kada je potrebna veća socijalna distanca među ljudima,  u Nacionalnom parku Plitvička jezera ograničili smo broj ulazaka u zonu posjećivanja na 300 posjetitelja po satu, što je polovica od inače određenog kapaciteta. Na taj način osiguravamo dovoljan, preporučeni razmak tijekom kretanja po Parku. Također, uveli smo i privremene programe kojima smo omogućili jednosmjerno kretanje na više od 95 % staza. Panoramski vlak nije u funkciji jer se radi o zatvorenom vozilu. Međutim, prometuju brodovi  na kratkoj liniji jezera Kozjak. Uveli smo i poseban režim sjedenja na brodu, sjedi se u svakom drugom redu a ukupno zadržavanje posjetitelja na brodu je oko 10 minuta, uključujući ukrcaj i iskrcaj.  Osobama koje su zajedno došle dozvoljeno je zajedničko sjedenje. Na svim ulazima i info punktovima postavljene su obavijesti o preporučenom ponašanju i mjerama zaštite o čemu posjetitelje također obavještavaju i naši djelatnici. Na ulazima su postavljena dezinfekcijska sredstva za ruke a površine koje se dodiruje nekoliko se puta dnevno dezinficiraju propisanim sredstvima. Radnici koji su u kontaktu s posjetiteljima koriste zaštitne maske ili su staklom odvojeni od direktnog kontakta.

Izašle su nove cijene karata za ulaz u NP Plitvička jezera a cijena u promotivnom razdoblju iznosi 50 kuna za odrasle. Ima li interesa domaćih gostiju i imate li  već nekih najava o grupnim posjetima stranih turista te hoćete li imati neke posebne uvjete za njihov dolazak s obzirom na epidemiju?
Interes domaćih gostiju je velik, posebno za dane vikenda za koji su nam sve raspoložive ulaznice rasprodane. Za sada se najavljuju posjete grupa samo domaćih posjetitelja. Uglavnom se radi o manjim grupama od 20-ak osoba. Također, računamo i s odgovornošću svakog pojedinca za vlastito zdravlje i zdravlje drugih te da će se pridržavati svih uputa i preporuka tijekom boravka u NP-u.

Foto: Sandra Šimunović/PIXSELL

UNESCO je godinama upozoravao na prevelik broj turista u NP Plitvička jezera koje su više od 40 godina na listi svjetske baštine. Zbog toga ste uveli online prodaju karata i regulirali broj turista u parku u špici sezone. Kako s odmakom gledate na digitalnu transformaciju nacionalnog parka?
To je zaista revolucionarna promjena u odnosu na ranije razdoblje kad se ulaznica mogla kupiti samo na licu mjesta i za taj dan. Kupnjom on-line ulaznice posjetitelji mogu unaprijed planirati svoj dolazak i boravak na Plitvičkim jezerima i u Lika destinaciji. Na ovaj način sami upravljamo posjetiteljima te sprječavamo da dođe do nesnosnih gužvi kako je to nekad znalo biti. Još uvijek se ulaznice mogu kupiti na licu mjesta za slobodne termine ali toga je sve manje.

Sadržaj nastao u partnerstvu s NP Plitvička jezera.

Želite prijaviti greške?