Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 31
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
kultni automobil

DoosieY vozili su kraljevi, Capone, Garbo, Hughes,...

Duesenberg (1)
13.08.2013.
u 22:00

Najbrži i najskuplji američki automobil u ratu se mogao kupiti za 100 $. U travnju ove godine jedan je model prodan za 4,5 milijuna dolara

Kada su kultnog američkog showmana Jaya Lena pitali zašto ima toliko oldtimera odgovorio je kako mu je bolje imati osam klasičnih vozila nego osam ljubavnica. Daleko je jeftinije! Jedan od bisera u njegovoj kolekciji za koju je otvorio i posebnu Internet stranicu, Duesenberg je Model Y. Sam će u nekoliko navrata istaći da ako to već nije najskuplji u njegovoj garaži, za njega je to najcjenjeniji model. S razlogom. Marka koja ne postoji već nekih 75 godina, ove godine slavi stotu godišnjicu. Dvojica braće Duesenberg, Albert i Fred tvrtku su osnovali 1913. u iowanskom mjestu Des Moines. Originalno njemačka obitelj u Ameriku je doselila 80-ih godina 19. stoljeća.

Njemačka preciznost

Tko zna, možda je i njihovo porijeklo utjecalo na to da se odluče na samostalno izučavanje inženjerskog zanata, izradu nekoliko eksperimentalnih automobila pa onda i proizvodnju modela za koje su nastojali da budu najbolji na svijetu. U čemu su i uspjeli.

Od samih početaka automobili Duesenberg bili su poznati po najpreciznijoj izradi i visokoj kvaliteti. Izrađivani u potpunosti ručno smatrani su doista najboljim automobilima svog vremena. No, to ni po čemu nije neobična priča. I u današnjem dobu imamo automobile izrađivane rukom. Ono po čemu su se Duesenberg modeli izdvajali bila je tehnologija. Braća su doista bili vrhunski inženjeri – ali nikakvi prodavači! Tvrtku je 1926. kupio industrijalac Erret Lobban Cord i to zbog neospornih vještine i talenta braće Duesenberg, te zbog već tada vrlo jakog brenda. Cordova je namjera bila napraviti najbolji automobil na svijetu, a pri tome ga nije uopće zanimalo u koliko će se primjeraka ti automobili prodavati.

Prestiž je ono što se traži. Fred Duesenberg, jer Cord nije u novoj kompaniji želio brata Augusta koji je samostalno nastavio razvijati uspješnu lozu trkaćih automobila, tako je konačno dobio mjesta da se razmaše. Nastao je Model J, najbrži i najskuplji američki automobil tog doba. Taj je jurišnik imao performanse koje su teško dostižne i za većinu današnjih automobila. Motor, redni osamcilindraš, već je tada imao dvije bregaste osovine iznad glave sa – četiri cilindra. Bez kompresorskog punjača razvijao je 265 KS, u drugoj brzini išao je 151 km/h, maksimalno 192. Bio je toliko moćan da ga ukrotiti nije uspio niti njegov tvorac Fred Duesenberg koji se razbio u jednom SJ-u (kompresorski punjeni J s 320 KS) te docnije umro od posljedica ozljeda. Duesenberg J vozili su Al Capone, Greta Garbo, Howard Hughes, Clark Gable, William Randolph Hearst, obitelji Mars, Whitney i Wrigley ali i Vojvoda od Windsora, kraljica Marija od Jugoslavije, kraljevi Vittorio Emmanuele III, Alfonso XIII...

Od 481 sačuvano 378

Nikada nije dosegao planiranu proizvodnju od 500 primjeraka godišnje, no koliko je bio omiljen svjedoči i činjenica da je od 481 izrađenih primjeraka, “preživjelo” njih 378. Ušao je i u sleng jer se smatra da riječ “doosie” u smislu kako je nešto besprijekorno, navodno potječe baš od imena te povijesne marke. Kao i mnoge današnje automobilske marke i Duesenberg je dokrajčila kriza. Iako ga je na životu zapravo držala njujorška burza jer jedino u New Yorku je bilo dovoljno bogataša da ga plati, Cordovo je carstvo 1937. godine propalo a s njim i proizvođač najboljih automobila na svijetu.

U najgorim godinama, onim ratnim, moglo ga se kupiti i za mizernih 100 dolara da bi krajem 50-tih ipak vratio slavu i cijenu koju zaslužuje. Raniji Model A i Model X (koji je puno rjeđi, napravljeno je samo 13, preživjelo pet), nikada nisu dostigli slavu moćnog J-a. U travnju ove godine na Amelia Island Concours d’Elegance jedan je SJ prodan za 4,5 milijuna dolara. 

>> Muzej automobila Ferdinanda Budickog turistička atrakcija

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije