Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 11
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Sve o ovom danu

Crni petak: Prošle godine smo potrošili 700 milijuna kuna, a u SAD-u na taj dan i umiru u shoppingu

Matija Habljak/Pixsell
28.11.2019.
u 13:39

Black Friday ili Crni petak svoje korijene vuče iz Amerike, kao i većina modernih praznika. To je dan nakon Dana zahvalnosti, praznika koji se slavi četvrti četvrtak u studenom.

Crni petak pada na posljednji petak u studenom. Iako ima nekoliko teorija koje sežu davno u povijesti, jedna je najviše puta potvrđena i čini se kao najrealnija.

Dan nakon Dana zahvalnosti ljudi su uglavnom bili kod kuće i odmarali nakon obiteljskih druženja i puno hrane koju su pojeli. To nije odgovaralo trgovcima čiji je promet padao, pa su morali osmisliti način kako privući ljude u dućane i na taj dan. Kao najbolji način činilo se pružiti im masovne rasprodaje. Amerikanci ovaj pojam koriste još od 80-ih. Od 1952. godine obilježava početak blagdanske kupovine, ali tek 80-ih je skovan pojam "Crni petak".

Postoji još nekoliko teorija o povijesti Crnog petka. Povjesničarka Nancy Koehn s Harvarda otkrila je da se izraz "Black Friday" pojavio još 1950-tih godina. Mnogi radnici izostajali su s posla dan nakon Dana zahvalnosti zbog bolesti, izmišljene ili prave, pa su poslodavci taj dan prozvali Crnim petkom. Treća je pak teorija da su ga crnim prozvali sami zaposlenici jer je riječ o napornom i dugačkom danu za trgovce koji moraju odraditi bezbroj kupaca koji dan prije nisu kupovali jer su bili s obiteljima, a onda moraju sve nadoknaditi za svakodnevne potrebe. Ona se poklapa s jednom teorijom iz 1960-ih. Izraz "Black Friday" pojavio se tih godina kada su policajci iz Philadelphie tako prozvali dan nakon blagdana zbog ogromnih gužvi u prometu i trgovinama.

Koja god teorija bila istinita, jedno je sigurno - to je veliki uvod u blagdanski shopping. Neke američke države Crni petak proglasile su neradnim danom. Naravno, slobodan dan nemaju oni koji rade u trgovinama, a u Americi se one čak znaju otvarati i mnogo ranije, primjerice u četiri ili pet ujutro. Amerikanci satima stoje u redovima, ne bi li, ako budu te sreće ulovili televizor za stotinjak dolara. Na najvećim popustima uvijek su elektronička oprema i igračke.

Kampiranje pred dućanima

U Americi su na ovaj dan uobičajena kampiranja pred dućanima, čak i tučnjave za jako sniženje proizvode, a popusti znaju biti i do 90 posto. U Hrvatskoj još nismo vidjeli ovakve prizore. Kod nas Crni je petak tek u začecima. 

Britanski potrošači su na Crni petak prije dvije godine online potrošili 810 milijuna funti ili gotovo 9400 funti u sekundi! Neki web shopovi zbog velike navale u Velikoj Britaniji daju mogućnosti registriranja i rezerviranja nekih proizvoda kako bi kupci bili sigurni da će uspjeti uloviti ono što su "zapikirali". 

Prošle godine, prodaja je na razini Europe najviše narasla u modnom i luksuznom sektoru za Crni petak. Najveći rast zabilježen je u Španjolskoj, kaže statista.com, čak 401 posto! Nakon Španjolske slijedi Švedska, pa Velika Britanija, sa rastom prodaje od 200 posto samo na taj dan. Prošle godine u Hrvatskoj je tijekom Black Fridaya na 23. studenoga 2018. broj fiskaliziranih računa iznosio je ukupno 7,198.887, a iznos fiskaliziranih računa iznosio je 689,566.364,61 kunu, izvijestila je Hrvatska gospodarska komora iz koje navode kako sve veći broj kupaca planira svoje kupnje za Black Friday, zbog čega hrvatski kupcima prema uočenim navikama na taj dan postaju sve sličniji američkim i britanskim kupcima. 

- Posebni oblici prodaje  u Hrvatskoj su regulirani sukladno Zakonu o zaštiti potrošača, koji definira pitanja kao i pravila provođenja prodaje na taj način. Prilikom prodaje po posebnim oblicima prodaje nema propisanih raspona sniženja, no nužno je držati se dobre trgovačke prakse, kao i ostalih pozitivnih zakonskih  propisa - podsjećaju iz HGK. 

Podatke iz Amerike pružila je tvrtka NRF. Nakon Dana zahvalnosti, Amerikanci su potrošili gotovo četiri milijarde dolara u online shopovima, što je za 28 posto više nego u 2017. godini, a 70 posto više nego što su stručnjaci predvidjeli. Najviše kupuju oni stari između 35 i 44 godine, a potroše oko 400 dolara, odnosno 3000 kuna. 

Crni petak zapravo ne traje samo taj jedan dan u godini. Mnogo brendova i popularnih dućana proširilo je ponudu na cijeli vikend, a neki ove godine imaju i zagrijavanje za Crni petak. Tjedan nakon ponedjeljkom je Cyber monday - rasprodaje u internet trgovinama. Crni petak poslijednjih nekoliko godina ozbiljno trese i Hrvatsku. Najave popusta krenu i do tjedan dana ranije, a u petak su shopping centri puni. Omiljeni dućani s odjećom, poput Zare, imaju i posebne pogodnosti za kupce koji su skinuli njihovu aplikaciju za shopping, pa prije ostalih, ovaj četvrtak u 20 sati mogu preko aplikacije kupovati sniženo. 

Prije nekoliko godina u Velikoj Britaniji je potrošeno gotovo 70 milijardi kuna između Crnog petka i Cyber ponedjeljka, u Njemačkoj oko 50 milijardi, a u Francuskoj 40. Cyber monday ili Cyber ponedjeljak online shopovi uveli su 2005. To je zapravo inačica Crnog petka u online varijanti, jer je Crni petak prvotno bio rezerviran samo za trgovine u "stvarnom životu".

Prema Googlovom istraživanju, interes za "Black Fridayjem" prošle je godine bio najveći u proteklih pet godina. Rezultati kažu da su među kupcima tri kupovine u prošloj godini za vrijeme blagdana bile su impulzivne i to one u dućanima. 

Što se najčešće kupuje na Crni petak?

Ljudi kupuju zalihe hrane, sportskih prehrambenih proizvoda, zimsku odjeću kako bi imali za iduću sezonu. Osim namirnica i odjeće, na sniženju su i bicikli, oprema za kompjutore, namještaj, ali i članarine za teretanu kao i kozmetički tretmani.
Osim toga, ovo je idealna prilika za kupovinu Božićnih poklona pa ljudi kupuju igračke, knjige, kozmetiku, alkoholna pića, mobitele i slične uređaje.

Što kažu predviđanja za ovu godinu? 

Operacija "kako privući kupca" i dalje je najveći izazov prodavačima. Iako su Milenijalci i generacija Z najveći potrošači u online svijetu, američka istraživanja potvrđuju da i dalje vole kupovati u dućanima. Mobiteli će igrati veliku ulogu u kupovini, kao i uspoređivanje cijena i kvalitete proizvoda među brendovima. NRF kaže da su kupci i dalje kupovati sve više i to najviše - tehniku. 
Da je Black Friday stvarno 'black', potvrdilo se i 2008. kad je privremeni radnik američkog Walmarta doslovno pregažen na smrt, od strane ljudi koji su došli kupovati. Nestrpljivi da se prodavaonice otvore, ljudi su gurali vrata. S druge strane vrata, zaposleni u su im pružali otpor, ali ubrzo je masa od 2000 ljudi poput stampeda ušla u prodavaonicu, pregazivši zaposlenika.

Nažalost, Armagedon koji slijedi za Black Friday u Americi zna biti i koban. Čini se kako svake godine barem jedna osoba bude ozlijeđena ili čak smrtno strada u tim kaotičnim scenama. 

Što je uzrok tom kaosu? Odgovore i statistike dao je američki thehustle.co. Analizirali su svaki smrtni slučaj u Americi od 2006. do 2018. Postoji tzv. Black Friday Death count, stranica koja skuplja sve podatke o ozljedama i smrtima na taj dan (no naravno, nisu sve ni prijavljene). Malen je broj ozljeda izvan Amerike. Primjerice, u Velikoj Britaniji tri, u Kanadi dvije i po jedna u Južnoj Africi i Irskoj. U periodu od 12 godina, pronašli su 44 nesreće koje se mogu dovesti u vezu sa Crnim petkom, od kojih je 11 smrtnih slučajeva, i još 108 ozlijeda. Kad se izračna neki prosjek, dogodi se jedan smrtni slučaj i devet ozlijeda godišnje. Oko 20 posto incidenata dogodi se na ulazima u dućane, čim se otvore vrata, 11 posto ispred dućana, na parkingu oko parkirnih mjesta, te na cestama oko dućana i shopping centara. Ljudi i pucaju jedni u druge za vrijeme Crnog petka. U Kaliforniji dvojica muškaraca pucali su jedan u drugog 2008. godine, i ubili se međusobno, dok su se njihove partnerice tukle u dućanu s igračkama Toys "R" Us. Muškarac iz Teksasa ubijen je na parkingu Walmarta 2016. nakon što je pokušao smiriti svađu, a oko parkirnog mjesta ubijen je muškarac u Renu. 

Muškarci online kupuju više od žena, a koliko prodaju ženske beauty proizvode: 

Komentara 1

Avatar Asterix
Asterix
14:45 28.11.2019.

Najviše uštediš ako ništa ne kupiš. Ionako se sve više pretvaramo u sakupljaće nepotrebnih stvari.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije