Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 107
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Stephan Lupino

Moja djela prikazuju planet koji izjeda virus, a napravio sam ih više od godinu dana prije pojave korone

Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
17.03.2020.
u 11:30

Iako je ovaj proslavljeni umjetnik poznat po svojoj osebujnoj fotografiji, komadima namještaja te velebnim skulpturama, u posljednjih se godinu dana posvetio slikanju “kraja svijeta” te su tako nastala djela Planet Fire, Planet Fire 2 i Planet Apocalypse

Planet koji izgara, koji je uništila ljudska ruka, koji propada zbog onečišćenja, a iznutra ga izjeda zlokobni virus. Tako gledano očima Stephana Lupina izgleda Zemlja, odnosno tako je prikazana na njegovim najnovijim apokaliptičnim slikama. Iako je ovaj proslavljeni umjetnik poznat po svojoj osebujnoj fotografiji, komadima namještaja te velebnim skulpturama, u posljednjih se godinu dana posvetio slikanju “kraja svijeta” te su tako nastala djela Planet Fire, Planet Fire 2 i Planet Apocalypse.

– U posljednje me vrijeme jako privlači ta apokaliptična tematika iako su već moje skulpture bile na granici apokalipse. Nikad ne planiram što ću raditi, samo mi odjednom dođe inspiracija, pa tako i sada. Osobno sam jako ekološki osviješten i ove sam slike napravio kao upozorenje, kao poruku ljudima da shvate u kakvoj je situaciji Zemlja – kaže nam Lupino koji je zadnjih godinu dana radio na tri slike za koje su kritičari već procijenili da će biti jako utjecajne. Prva slika imena “Planet Fire” prikazuje cijelu Zemlju kako gori, a nastala je u vrijeme požara u Amazoni te u Kaliforniji, na što se samo nastavila katastrofa u Australiji.

“To je bezvremensko umjetničko djelo koje odražava, ali i predviđa duh vremena ovog nemirnog svijeta. Propadanje i uništenje ponovno pronalaze svoju platformu u Lupinovu najnovijem djelu ne tako tihog očaja”, napisao je Andrew Hemingway, profesor s Oxforda i umjetnički kritičar o Lupinovoj slici. Istaknuo je i kako ona prikazuje toksične i zlonamjerne ožiljke našeg svijeta, a upozorava na probleme zagađenja, krčenja šuma, globalnog zatopljenja, ali i širenje koronavirusa. Zanimljivo je istaknuti kako je Lupino ovu sliku napravio prije pojave zlokobne zaraze u svijetu, pa stoga mnogi smatraju da je zapravo njome i predvidio trenutna zbivanja, baš kao i djelom “Planet Fire 2” koja su sada aktualnija nego ikada. Ona, naime, prikazuje zmaja iz Kine kako se širi po cijeloj Zemlji.

– Kinu smatram jednim od najvećih izvora zagađenja u svijetu i zato sam odlučio napraviti ovu sliku. Želim poručiti u ljudima da moraju za naš planet napraviti i nešto dobro, a ne je samo iskorištavati – objasnio nam je Lupino. Hemingway, koji je ujedno i autor predgovora jedne Lupinove monografije, za Planet Fire 2 je pak napisao kako je riječ o slici koja nastavlja propitivati nemire u svijetu s Azijom u fokusu.

“Vatreni zmaj ostavlja trag uništenja po Aziji te simbolizira pohlepu i korupciju, baš kao i širenje virusa COVID-19”, zaključuje Hemingway.

Tu je i treća slika iz serije koja dolazi kao vrhunac jer prikazuje cijelu Zemlju u plamenu te simbolično nosi naziv “Planet Apocalypse”.

“Zemlja u krupnom planu postaje stanica virusa koja u svojoj srži otkriva viziju očaja. Iskrivljeni, rastopljeni, deformirani oblici života i grozničave izobličene lubanje pokazuju scenarij za sudnji dan, neizbježnu apokalipsu koja nagovještava kraj svega”, stoji u Hemingwayevoj kritici ove slike.

Čini se kako je već postalo pravilo da Stephan Lupino svojim umjetničkim djelima podiže prašinu u javnosti, sada slikama, a nekad skulpturama, namještajem i fotografijama. Njegovi prikazi noćnog života u New Yorku ostavili su toliko važan trag da još dan danas pune novinske stupce diljem svijeta, a posebice u Americi. Tako je New York Post početkom godine objavio članak pod naslovom “Vintage fotografije otkrivaju originalne influencere” u kojem je, između ostalog, objavio fotografije newyorškog noćnog života Stephana Lupina. Iako činjenicu da su ga prozvali influencerom prije influencera, ovaj umjetnik smatra pohvalom, kaže kako je riječ o životu koji je ostavio daleko u prošlosti.

– U SAD-u netko svako malo objavi neku od mojih starih slika, magazini ih vole. I ja se ponekad sjetim tih vremena, ali taj je ludi život iza mene. Ja ne želim živjeti na staroj slavi i stalno govoriti o nečemu čime sam se bavio prije više od 30 godina. Sada radim druge stvari i želim da se o njima govori – iskren je Lupino kojeg su svojedobno zvali kraljem newyorškog noćnog života i seks simbolom Downtowna. Unatoč tome što o prošlim vremenima više ne govori toliko, to ne umanjuje činjenicu da je Lupino u New Yorku proživio ono što je malo tko imao prilike. Ovaj se rođeni Varaždinac, tada još kao Ivan Lepen, početkom 1980-ih godina iz rodnog grada otisnuo u svijet. Prvo je živio u Rimu, gdje je otvorio školu karatea te je postao tjelesni čuvar eliti, poznatim osobama i bogatašima, no veoma brzo se pronašao u modelingu. Nosio je Versace, Valentina i Armanija, radio s poznatim modelima i slikao se za brojne časopise, između ostalog, i za američki Vogue. Ipak, nakon nekog vremena ispred objektiva, odlučio je stati iza njega i ostalo je povijest. Prvi je fotoaparat posudio od poznate modne fotografkinje Deborah Turbeville kako bi uslikao nekoliko portreta, a njegov su talent prvo prepoznali u poznatom časopisu Detalis. Potom su uslijedili Vogue, Zoom, King, Max, Playboy te ostali prestižni časopisi, a Lupino se posebice proslavio fotografijama newyoršog noćnog života, ali i aktovima.

– Još uvijek čuvam sve te slike u kući u Varaždinu, doduše nisam ih nikada arhivirao i posložio. Tko zna što bi se sve tamo moglo pronaći. Tu i tamo me netko nazove da probam iskopati nešto novo – kaže Lupino, kojeg je časopis “Paper” uvrstio na popis deset najvažnijih ljudi koji su obilježili noćnu scenu New Yorka osamdesetih i devedesetih godina. Ispred njegova su se aparata, naime, našle brojne svjetske zvijezde poput Micka Jaggera i Pelea, a družio se s Grace Jones, Billyjem Idolom, Bryanom Ferryjem… Ipak, u trenutku kada je bio na vrhuncu slave i kada su se njegove fotografije prodavale za tisuće dolara, odlučio je vratiti se u Hrvatsku.

– Zato što sam domoljub, i to ponosno ističem. Vratio sam se prvim avionom čim je počeo rat – prisjeća se Lupino koji je u Hrvatskoj fotografirao ratne strahote te se počeo baviti humanitarnim radom. Poslije je odlučio ostati u Hrvatskoj gdje se neko vrijeme također bavio fotografijom, no onda ga je njegova kreativna energija odvela u najrazličitijim smjerovima. Okrenuo se slikarstvu i kiparstvu, a potom i izradom veoma osebujnog dekorativnog namještaja. Njegov je stil odmah počeo izazivati čuđenje i kontroverze, a stvaralaštvo mu je toliko specifično da ga kritičari nisu mogli nigdje svrstati, pa je likovna kritičarka Branka Hlevnjaka skovala termin “lupinizam”. Pritom se mnogi slažu kako je riječ o radovima koji su puno ispred svoga vremena.

– Ono što ja napravim, to je original. Ne povodim se za trendovima, nego vlastitim nadahnućem. Za mene je lupinizam ta energija koja me prožima – kaže ovaj umjetnik te dodaje kako smatra da “lupinizam” tek sada sazrijeva, a da je u bio tek u začecima kada je taj termin prihvaćen.

– Radim jako puno, po 15 sati dnevno, ali sada osjećam da imam jako puno kreativne energije i želim to iskoristiti – objašnjava Lupino koji je stan u podsljemenskoj zoni pretvorio u pravi atelijer. Skulpture od bronce radi u Ljevaonici umjetnina Ujević, a ima i posebnu radionicu za metal i za drva. Osim apokaliptičnih slika, trenutno izrađuje i veliku skulpturu naziva “Majka hraniteljica” koja će biti izložena u Varaždinu. Rodni mu grad već krase “Fire Angel” i “Flying Venus”, a njegove se skulpture mogu vidjeti i na Zrću. Također, njegova je brončana skulptura “Fire Woman” prije nekoliko godina postala zaštitni znak ekskluzivnog kluba i galerije Domenico Vacca, na križanju čuvene newyorške Pete avenije i 55 ulice.

– Nadam se da će još mojih skulptura biti postavljeno u Hrvatskoj, ali za to se treba boriti s jakim nepotisitičkim lobijima. U komisijama koje odlučuju o postavljanju skulptura sjede ljudi koji gledaju svoje interese i “guraju” svoje ljude. Osim toga, moje su skulpture za njih previše avangardne – ističe Stephan Lupino te dodaje kako drugi umjetnici jako puno rade po narudžbi i samo ono što se traži, a on je vjeran svome stilu. Također, ističe kako ga često zovu da izlaže i stvara u inozemstvu, ali tome se još nije toliko posvetio.

– Da bi radio vani, moraš tamo provoditi puno vremena i raditi jaki marketing. Da ja sad odem u New York, za godinu dana bih tamo mogao napraviti “boom”, ali ne želim još otići. Kao prvo, ovdje mi je obitelj, majka i djeca. Kao drugo, sada uživam u radu ovdje i tu mi je sva logistika. Trenutno jako puno stvaram i ne želim to prekinuti – poručuje Lupino koji unatoč tome niže samo uspješne izložbe. Tako se krajem prošle godine predstavio na izložbi Europa Direct u Düsseldorfu gdje je pravi hit bila slika “Spirit of Europe”. Na njoj je, naime, prikazao 28 ptica u letu od kojih je jedna bez krila i simbolizira Brexit. U isto su vrijeme u Münchenu u galeriji Hause der Kunst izloženi Lupinovi portreti Franje Tuđmana i Fabijana Šovagovića, i to uz bok djelima Picassa, Warhola i Pissarroa.

Izložbe se nastavljaju i u ovoj godini kada će se Lupinova djela moći vidjeti, osim u nekoliko zagrebačkih i hrvatskih galerija, i u slovenskom Muzeju Lendava. Isti će postav potom ići u Budimpeštu, a planira se i još jedna izložba u Düsseldorfu u povodu hrvatskog predsjedavanja Europskom unijom, ali i u jednoj galeriji u Larchmontu, u New Yorku. 

Ključne riječi

Komentara 2

AN
AnteizmalogZGa
13:06 17.03.2020.

Jeli ovo "drug" Dr-a Ante Pavlovića?????!!!! Sad odjednom svi su sve znali....Pobjegao virus iz Wuhana u SAD-e....objavila jedna "stručnjakinja....Zemlja je ravna ploča.....Nas nadgledaju vanzemaljci....Iiiii dane nabrajam dalje sve bjelosvjetske gluposti. A kada treba zabiti jedan obični čavao u dasku, traže po internetu ..."pod kojim kutem, i s koliko njutna lupiti u glavu taj jadni čavlić. ....Pa uzmite čekić i lupite se u tu modernu tintaru!!!!!!!!....Prodavanje magle.....

MA
majkomila
13:01 17.03.2020.

Šta ga ovaj lupeta! Pitaj Lupina kako je prošao kada je trebao slikati automobile za kalendare. Nikakav je fotograf, a kamoli da je umjetnik. Sve je samo proizvod njegovog marketinga. Dijete bi moglo raditi fotografije kao i on, pogotovo sada s digitalnim kamerama - napraviš milju fotki i jedna bu sigurno dobra. Ajde Lupino tišu.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije