Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 75
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
film recenzije

Ako je 'Antebellum' horor zbog prikaza rasizma, onda je 'Schindlerova lista' još i veći

01.10.2020.
u 13:30

Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić.

1. Antebellum

Prošlost nikad nije mrtva. Ona čak i nije prošlost. Citat je to Williama Faulknera kojim započinje „Antebellum“, film koji ovih dana treba gledati u kinima. Potom slijede strašni prizori iz vremena američkoga građanskog rata. Crnci nastoje pobjeći s bjelačke plantaže pamuka kako bi se domogli slobode. Bezuspješno, dakako, zbog čega bivaju nemilosrdno kažnjeni. Iako je jako teško (gotovo nemoguće) na ekrane donijeti i istovremeno tako moćno i bolno prikazati svu brutalnost toga vremena kao što su to uspjeli McQueen u „12 godina ropstva“ ili pak Tarantino u „Djangu“, čak je i ne toliko emocionalno nabijene prizore iz „Antebelluma“ teško gledati.

U središtu priče je Eden, žena simboličnog imena, u koju se svi drugi uzdaju da će im organizirati bijeg iz te košmarske stvarnosti. Nakon što se gledatelje već uvuklo u živote crnaca iz vremena robovlasničkog društva, slijedi nagli rez i scena u kojoj se Eden budi. Međutim, budi se kao Veronica koja zajedno sa suprugom i kćerkicom izgleda kao udžbenički primjer sretne obitelji, a prvih pola sata filma čine se kao njezin mučan san.

Veronica je sociologinja, aktivistica i autorica u čijem su stanu diplome s prestižnih američkih koledža, i to tik pored fotografije s Obamom. Ona je uspješna, obrazovana žena i, saznajemo iz njezina gostovanja u TV emsiji, uvjerena da Americi predstoji još puno bitaka kako bi izašla kao pobjednica nad rasizmom.

Nekima taj „preslobodni“ stav smeta, ali Veronica zaista živi zajamčenu slobodu govora unatoč svim nepravdama s kojima se susreće „samo zato što je crnkinja“. Način na koji su neke od tih nepravda prikazane doista je poprilično pojeftinio film. Primjerice, scena u kojoj je u ekskluzivnom restoranu dobila loš stol „jer je crnkinja“. Ili scena u kojoj se požalila na lošu uslugu u hotelu, na što je njezina bijela prijateljica rekla da je prezadovoljna, pa je Veronica samo pogledom s drugom (crnom) prijateljicom jasno zaključila: To je zato što sam ja crnkinja. Da, film tematizira problem rasizma, ali zbog toliko isticanja, ponavljanja pa i banaliziranja krajnja je izvedba poprilično loša.

Jedno od glavnih pitanja u filmu je i veza između Eden i Veronice. Je li Eden Veronicina pretkinja? Duh prošlosti? Pratimo li dvije odvojene priče? Obrat pri završetku filma koji daje odgovore poprilično je šokantan i strašan, i to zbog misli kako se sve to čini tako realnim i mogućim. Međutim, problem filma je i njegova žanrovska odrednica. Film ni po kojim kriterijima nije horor.

Zašto je dobio tu „titulu“? Je li zato što prikazuje horor koji su proživljavali crnci? S obzirom na trenutačnu klimu u filmskoj industriji (a još više u američkom društvu), čini se da je to razlog. Prema toj logici, „Schindlerova lista“ bi trebala biti, ne horor, nego Horor, a to se pak čini poprilično suludim.

Horor-drama, SAD, 105 min.

Režija: Gerard Bush, Christopher Renz

Glumci: Janelle Monáe, Jena Malone

2. Luce

Luce je posvojeno dijete, odlikaš, omiljen i na ponos svima. Tko bi posumnjao da takav učenik može bilo što loše učiniti, kamoli upropastiti život profesorici? Sjajna i napeta psihološka priča s jako dobrom karakterizacijom glavnog lika otvara i pitanje viđeno u „Lovu“ iz 2012.: Jesu li oni u koje se (po “defaultu”) ne sumnja i u stvarnom životu sposobni tako dobro lagati i manipulirati?

Drama, SAD, 109 min.

Režija: Julius Onah

Glumci: Naomi Watts, Octavia Spencer

3. Hope Gap

Obiteljske teme, točnije one koje se tiču dekonstrukcije tradicionalne obitelji, sve su češće društvene teme. Iako je razvod već odavno postao normalna (ako ne i podrazumijevajuća) pojava, razvod nakon 29 godina braka svejedno će kod većine izazvati šok. Upravo se time bavi ovaj film. Sjajna tema koja, zbog manjka emocija u dijalozima, ali i nedorečenosti, ipak nije ostvarila potencijal.

Ljubavna drama, Velika Britanija, 100 min.

Režija: William Nicholson

Glumci: Annette Bening, Bill Nighy

4. I'm Thinking of Ending Things

Priča je ovo o djevojci koja odlazi upoznati roditelje svoga dečka. Kod bilo koga drugog to bi bila obična priča. No, u ovom filmu taj događaj ipak daje tipično kaufmanovsko iskustvo gledanja: poetično, nestvarno, a što radnja odmiče, sve više i bizarno. Međutim, svaka iduća scena očekuje se s nestrpljenjem, a sve u nadi da se nazire izlaz iz čudne (i na privlačan način anksiozne) atmosfere filma.

Drama, triler, SAD, 134 min.

Režija: Charlie Kaufman

Glumci: Jesse Plemons, Toni Collette

Cinemania

Od petka u američkim kinima igra Dreamworksova povijesna drama “The Trial of the Chicago 7” koju ugledni Indiwire najavljuje kao ozbiljnog kandidata za Oscare. Film govori o, u početku mirnim, protestima na Demokratskoj nacionalnoj konvenciji 1968. koji su se pretvorili u nasilni sukob s policijom i Nacionalnom gardom. Organizatori protesta, među kojima i Abbie Hoffman, Jerry Rubin, Tom Hayden i Bobby Seale, optuženi su za zavjeru za poticanje pobune, a suđenje koje je uslijedilo nakon toga bilo je jedno od najzloglasnijih u povijesti... Iako je film prvotno trebao biti ponuđen Stevenu Spielbergu, scenarija i režije dohvatio se Aaron Sorkin (Oscar za scenarij “Društvene mreže”), a u glavnim su ulogama Eddie Redmayne, Sacha Baron Cohen, Kelvin Harrison Jr., Frank Langella, William Hurt, Michael Keaton...

Film “Ribanje i ribarsko prigovaranje” zagrebačku će premijeru imati u ponedjeljak 5. listopada u 20 sati u Branimir centru, a u redovitu kinodistribuciju ide od četvrtka, 8. listopada. Adaptaciju djela Petra Hektorovića iz polovice 16. stoljeća režirao je Milan Trenc koji je i autor scenarija, a u glavnim ulogama su Rade Šerbedžija i Leon Lučev. Inače, Ministarstvo znanosti i obrazovanja preporučuje film svim srednjoškolskim nastavnicima koji tijekom nastavne godine 2020./2021. planiraju s učenicima odlazak u kino, kao dio nastave hrvatskog jezika ili drugih predmeta.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije