Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 132
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
MOTIVACIJA

Najveća je poslodavčeva pogreška imati isti motivacijski program za sve

20.12.2008.
u 10:54

Motivacija igra važnu ulogu unutar menadžmenta jer menadžer njome nastoji zadovoljiti želje i nagone svojih suradnika kako bi njihovo ponašanje bilo poželjno i prihvatljivo za organizaciju. No, motivacija je osobna stvar, motivatori se razlikuju od osobe do osobe, zbog čega bi svi voditelji trebali poznavati svoje zaposlenike, a ujedno s time i ono što im je važno.


– Motivacija je prilično osobna stvar i najveća pogreška koju poslodavac može napraviti jest da napravi neki program kojim želi motivirati sve zaposlenike i onda pogode grupu od 50 ljudi, a ostane 360 demotiviranih zaposlenika. S time se javlja pad motivacije i potpuno suprotan učinak. Zato je jako dobro pitati zaposlenike što bi željeli, dakle, treba slušati svoje zaposlenike, svakoga posebno i iz toga izvesti interesne skupine. Tu je ključan menadžer, odnosno voditelj tih ljudi, jer samo on zna, ili bi barem trebao znati, što je važno njegovom zaposleniku – objašnjava direktorica ljudskih resursa Carlsberga Hrvatska Helena Buljan. Najvažnije je da, nastavlja, nadređeni prepozna što motivira osobu i to joj i omogući. Jer, u jednom slučaju je edukacija najvažniji motivator, u drugom slučaju je motivator to da se posao odradi u vremenu od 8 do 16 sati, a u trećem je slučaju motivator omogućena razonoda na radnom mjestu.

Organizacijska klima
– Svaki zaposlenik želi da se njegov rad prati i nagrađuje, a to ne mora nužno biti novčana nagrada. Kod nas, na Moj posao, primjera radi, postoje stolice za masažu, stolni nogomet, bilijar, palice za golf, dakle, nekakve male stvari koje zaposleniku omogućavaju da se ode ispuhati kada mu je svega dosta. Da bi se dodatno motiviralo zaposlenika, mislim da je najvažnije individualno pratiti njegov razvoj i angažman, nagraditi ga, čak ga i usmjeravati, ako je potrebno i dodatno ga educirati, jer se u konačnici to dugoročno isplati i tvrtki. Tako dobiva lojanost samog zaposlenika, koji neće otići nakon dvije godine ako zna da je poslodavac u njega uložio – tvrdi Saša Matijašević, stariji savjetnik za regrutiranje i voditelj tima u tvrtki Moj posao.

Sve veći broj tvrtki redovito provodi istraživanja organizacijske klime unutar kompanije kojima nastoje pratiti razmišljanja zaposlenika.

– Redovito jednom godišnje radimo istraživanja organizacijske klime, gledamo što najviše utječe na zadovoljstvo zaposlenika poslom i pratimo rang-listu tih faktora. Primanja nikada nisu na prvome mjestu, čak niti pri vrhu kod nas.

Na vrhu je rukovođenje i upravljanje, zatim jasnoća zadataka i ciljeva, ne samo individualnih nego i osjećaj da znamo gdje banka ide, koju strategiju ima i čemu stremi, zatim percepcija zaposlenika koliko smo fokusirani na klijente i na njihove potrebe, prilika za edukaciju i za osobni razvoj, te napredovanje, integritet i društvena odgovornost kompanije. To su stvari koje se ponavljaju posljednje tri godine, možda malo mijenjaju raspored, ali uvijek je isto pri vrhu – kaže Laura Bedeković, direktorica razvoja ljudskih resursa u Zagrebačkoj banci te dodaje da osim ovog istraživanja provode i izlazne intervjue s ljudima koji odlaze iz banke kako bi uvidjeli zbog čega odlaze.

– Razlozi obično jesu nekakvo radno okružje i osjećaj stagnacije u karijeri. Primanja nisu glavni motivator odlaska, ali su ona kap koja će presuditi da odu – ističe Laura Bedeković.

Edukacije i treninzi važni su i zaposlenicima i poslodavcima, jednima kao motivator, a drugima kao šansa da “poboljšaju” zaposlenike. Bitni su i za razvitak i izgradnju jednog tima.

– Naš program za sljedeću godinu je detaljniji razgovor i slušanje svih naših zaposlenika o njihovim načinima razmišljanja i željama, a na osnovi toga ćemo napraviti individualne planove razvoja i motiviranja. Ono što ćemo im ponuditi, ako se situacija s rastom na tržištu previše ne zakomplicira, jest mogućnost da i sami biraju dio svojih treninga. Recimo da imaju pravo na jedan trening godišnje u trajanju od dva dana, i taj trening ne mora biti 
vezan samo uz poslovni razvoj, već se može ticati i osobnog razvoja. Moje je mišljenje da bi jedan dio treninga morao biti obvezatan, a drugi potpuno izborni i zaista ne bi nikoga trebalo prisiljavati da sudjeluje u svemu i svačemu. Na menadžmentu je da nudi treninge, ali i da ponudi više opcija, pa ljudi mogu sami birati ono što ih zanima – smatra direktorica financija i ljudskih resursa u Red Bullu Viviana Miličević.

No, dok su donedavno vanjski treninzi bili prioritet svake kompanije, danas će većina radije obučiti svoje zaposlenike koje će znanje prosljeđivati dalje.

– 2002. godine je 75 posto budžeta za edukacije odlazilo na eksterne treninge i seminare, a danas je situacije obrnuta, danas 70 posto budžeta, možda i više, ulažemo u aktivnosti koje se odvijaju u kući. To su radionice ili neki drugi način razvoja zaposlenika, dok se vanjski treninzi koriste samo za specifične svrhe. ‘In house’ treninge provodimo uz vlastite resurse, a dio radimo s eksternim dobavljačima. Znamo da to uvijek znači dodatan rad, dodatan angažman osobe iz kuće koja se dodatno priprema da kolegama nešto prenese, ali je to ujedno motivator i za tu osobu i za ljude koji dobivaju znanja na taj način. Lakše je kada vas uči netko tko zna vaše probleme i tko je vaš kolega – objašnjava Laura Bedeković iz Zagrebačke banke.

Sudionici okruglog stola osvrnuli su se i na istraživanje portala Moj posao o zapošljavanju, provedenom na uzorku od dvije tisuće ispitanika. Cilj istraživanja bio je dobiti informaciju o posloprimcima pri zapošljavanju i njihovim iskustvima u tim trenucima.

– Zanimljivo je pitanje s otvorenim molbama, primjerice, vani je praksa da ljudi koji završe neko svoje formalno obrazovanje ili žele negdje drugdje raditi, pošalju otvorene molbe. Kod nas, prema ovom istraživanju, nije baš neka praksa, pokazalo se da gotovo trećina zaposlenika nikada nije poslala otvorenu molbu na nijednu tvrtku – kaže Saša Matijašević s Moj posao. Otvorene molbe stavka su istraživanja koja je najviše zainteresirala naše ostale sugovornike, redom direktore ljudskih resursa.

– Mi otvorene molbe dosta koristimo u procesu zapošljavanja i na godišnjoj razini 30 do 40 posto zapošljavanja realiziramo upravo temeljem tih molbi. To je jedno dobro iskustvo, dosta kvalitetnih kandidata pribavljamo tim kanalom. Svaku molbu koju primimo mi i pogledamo, i na osnovi toga odlučujemo hoćemo li kandidata staviti u bazu ili ne – ističe Bedeković. Otvorene molbe primaju i u Red Bullu, a kako su još uvijek relativno mala tvrtka, većini ipak ne mogu ponuditi posao, tvrdi Viviana Miličević, no ipak se svakom od tih kandidata jave i objasne svoje potrebe.

Usklađivanje očekivanja
Druga zanimljiva stavka istraživanja su komentari posloprimaca o pitanjima koja im se postavljaju na razgovorima za posao. Naime, pokazalo se da čak 84 posto ispitanika smatra dio pitanja s razgovora za posao neugodnim i neprihvatljivim.

– U našoj kompaniji važno je što osoba doista želi, kakve su joj ambicije, koliko je spremna učiti i razvijati se i ako netko želi ostati na jednom radnom mjestu deset godina mi sve ovo trebamo znati kako bismo uskladili očekivanja kandidata s našim očekivanjima. Usklađivanje očekivanja je najvažnije pri odabiru kandidata. Ako uzmete nekoga s velikim očekivanjima, zaposlite ga na nekom mjestu na kojem nema prostora za razvoj, a ta osoba ima ambicije, onda će ona u roku od godine dana, pa čak i manje biti nezadovoljna. Zato me čudi da ljudi pitanja o profesionalnim planovima smatraju neprofesionalnim – kaže Helena Buljan iz Carlsberga.

Viviana Miličević iz Red Bulla smatra da privatni planovi potencijalnih zaposlenika ne bi trebali utjecati na poslodavce. – Mislim da se kod nas ne koristi dobra svjetska praksa da ljudi rade pola radnog vremena, ili da jedno vrijeme uopće ne rade, ili pak da posao kombiniraju s usavršavanjem. Situacija koju mi imamo ovdje, a to je da se majke nakon šest mjeseci vraćaju s rodiljnog i rade puno radno vrijeme ostatak života, u nekim drugim zemljama čini se vrlo neobičnom. To je neiskorišteni potencijal, pogotovo u ovim sada uvjetima. Iduća je godina prilika da se nude fleksibilni radni aranžmani, nepuna radna vremena, to je nešto što će pridonijeti lakšem podnošenju ove situacije. A problem je zakonska regulativa – ističe Viviana Miličević.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije