Agrokor je najveći maloprodajni lanac u regiji Adria za 2009. godinu, a s vodećeg mjesta hrvatska je kompanija "skinula" slovenski Mercator. Agrokorova maloprodaja, odnosno Konzum i Idea, lani su porasli 2,3 posto, na 2,67 milijardi eura konsolidiranih prihoda, dok je Mercator pao 2,4 posto, na 2,64 milijarde eura, objavio je Deloitte u svojoj regionalnoj analizi sektora maloprodaje u 2009. godini.
Riječ je o plasmanu na temelju rezultata poslovanja koje su tijekom 2009. postigli Konzum u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, Tisak, srbijanska Idea i bosanski TPDC. Treći maloprodajni igrač u regiji Adria (Hrvatska, Slovenija, Srbija, BiH, Makedonija i Crna Gora) srbijanski je trgovački lanac Delta Maxi, sa 1,09 milijardi eura prihoda u 2009.
Konzum je, s nešto više od 1,54 milijardu eura prihoda od prodaje samo u Hrvatskoj, ujedno i najveći maloprodajni lanac u Hrvatskoj. Plodine i Metro Cash & Carry zauzeli su drugo i treće mjesto na popisu najvećih u Hrvatskoj, a zatim slijede Mercator H i Kaufland. Osim vodeće pozicije u Hrvatskoj, koju je zauzeo s obzirom na prihode od prodaje ostvarene tijekom 2009., Konzum je, sa 220.281 metrom kvadratnim prodajne površine i svoje 682 trgovine, i po tim kriterijima vodeći na hrvatskom tržištu. S obzirom na maloprodajnu površinu i broj trgovina u Hrvatskoj, iza Konzuma slijede Mercator-H i Plodine.
Deloitte je objavio i pregled indeksa maloprodaje koji je nakon gotovo dvije godine ponovno u plusu.
- Vrijednost maloprodajnog indeksa koji se često koristi kao indikator povjerenja potrošača prvi put je nakon 23 mjeseca u pozitivnom području i iznosi 0,7 posto u srpnju i 3,9 posto u kolovozu - istakao je Slaven Ćurić, menadžer u Deloitteu.
Ćurić je upozorio na sve snažniji porast diskontnih trgovačkih lanaca.
- U protekle dvije godine, diskontni trgovci poput Lidla ili Kauflanda, nastavili su otvarati svoje diskonte u Hrvatskoj i Sloveniji, a u budućnosti možemo očekivati širenje diskontnih trgovačkih lanaca i u druge države regije Adria. Lidl se pored toga u regiji ističe i po najvećem rastu prihoda od prodaje, koji je u 2009. u odnosu na 2008. iznosio 27 posto - istakao je Ćurić.
Davor Tolić, menadžer iz Ipsos Pulsa, istaknuo je trend povećavanja udjela prometa u maloprodaji koji otpada na supermarkete, na štetu malih trgovina u gradskim kvartovima, u kojima su kupci u prošlosti uobičajeno dnevno kupovali osnovne prehrambene namirnice.
- Samo 13 posto građana Hrvatske obavlja dnevnu kupnju (do 200 kuna) u kvartovskim, malim trgovinama, dok gotovo 22 posto građana kupuje u Konzumu. Velike tjedne nabave hrane 24 posto građana najčešće obavlja u Konzumu, dok 15 posto ispitanika ovog istraživanja hranu u iznosu većem od 200 kuna kupuje u Kauflandu - kazao je Tolić.
Pojavom diskontnih trgovaca dodatno se ubrzao trend polarizacije kupaca. Raste broj potrošača kojima je cijena najvažniji kriterij prilikom odabira proizvoda ili mjesta kupnje i oni se jasno diferenciraju od kupaca koji traže proizvode iz višeg cjenovnog razreda.
- Trend polarizacije je prepoznat i kod najvećih maloprodajnih lanaca u regiji. Tako je Mercator nedavno u Hrvatskoj predstavio nove prodavaonice Getroa koje ciljaju na kupce slabije kupovne moći, dok unutar grupe Delta Maxi posluje Tempo. S druge strane, Konzum je polarizaciji drukčije pristupio pa je uveo više različitih trgovačkih marki (K+, Rial, Standard) - kazao je Slaven Ćurić.
Znači Konzum veči za neku sicu ... pa dobro ... ali jos uvjek nije najveci u jugoistocnoj evropi. Mercatoru su u 2009 pali prihodi jer je u sloveniji snizavao cjene poradi krize a u srbiji gdje je drugi lanac po velicini ga zeznuo kurs dinar euro. Suma sumarum cestitam konzumu a mercator se mora malo potruditi ...