Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 19
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
SIGURNO PUTOVANJE

Vodič za samostalni pregled: Nemojte dopustiti da neispravnost vašeg automobila pokvari ljetno putovanje

CVH STP „Zagreb I”
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL
1/8
21.07.2021.
u 10:20

Ljetni mjeseci već su stigli i mnogi će se zaputiti automobilom prema nekom od odredišta na obali. Prije kretanja, važno je poslušati dobro poznati savjet - prije svakog dužeg puta obavite detaljnu kontrolu vlastitog vozila

Osnovni preduvjeti za uspješno i sigurno putovanje na dulje relacije automobilom su da je vozilo u dobrom stanju, da je prtljaga sigurno smještena te da su svi putnici vezani. Kako bi vozilo bilo spremno na duga putovanja koja donose ljetni mjeseci, potrebno ga je samostalno ili stručno provjeriti, stoga donosimo vodič i kako to napraviti.

Prema statističkim podacima iz 2020. godine pokazalo se kako su Hrvati pretežito vlasnici starijih automobila odnosno onih vozila koja su stara 10 ili više godina. Detaljna je provjera stoga još važnija jer uz veću starost vozila dolazi i veća mogućnost neispravnosti uslijed potrošnje određenih dijelova i starosti sustava. Provjerom ćete smanjiti rizik od potencijalnih problema koje vas mogu snaći na putu do ciljanog odredišta.

Zamijenite zimske s ljetnim pneumaticima i provjerite njihov tlak. U pravilu se brojke kreću oko 1,9 do 2,1 za stražnje, odnosno 2,1 do 2,3 bara za prednje gume
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Samostalna provjera ispravnosti vozila Marko Nikić, Voditelj stanice za tehnički pregled CVH STP „Zagreb I”, savjetuje da vozilo provjerite nekoliko dana prije putovanja kako bi u slučaju pojave problema na vrijeme mogli reagirati i popraviti vozilo. Također, ako niste sigurni u svoje procjene o ispravnosti vozila, imat ćete dovoljno vremena odvesti ga na stručnu provjeru.

Za početak, ako iz nekog razloga dosad to već niste napravili, zamijenite zimske s ljetnim pneumaticima. Prednost ljetnih pneumatika leži u “tvrđoj“ smjesi koja se bolje prilagođava podlozi pri višim temperaturama i posebno oblikovanim utorima na gaznoj površini koji bolje istiskuju i odvode vodu između pneumatika i podloge, a to rezultira manjim otporom kotrljanja i pruža bolje prianjanje na vrući asfalt. Upravo će to doprinijeti manjoj potrošnji goriva te ćete se lakše kretati po cesti. Čak iako su one nove i u savršenom stanju, pneumatici gube pritisak. U idealnim uvjetima to može biti i do 0,1 bara na mjesec. Upravo zato nemojte zaboraviti provjeriti i tlak u pneumaticima te obavezno uzmite u obzir koliko ćete opteretiti automobil s prtljagom koju prevozite do destinacije.

Prekontrolirajte razinu ulja u motoru. Ona je idealna kada se nalazi između minimuma i maksimuma mjerne šipke
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Druga bitna stvar o kojoj trebate voditi računa pri samostalnoj provjeri je kontrola razine ulja u motoru koja je idealna kada se nalazi između minimuma i maksimuma mjerne šipke. Ta količina može biti veća od jedne litre za veće pogonske jedinice i manja od jedne litre za one manje. Obično se radi o jednoj litri ulja, ali detaljne informacije o određenom motoru se nalaze u priručniku za korištenje vozila. Ako posjedujete automobil koji troši više ulja, savjetujemo da u prtljažniku imate litru motornog ulja kao rezervu.

Pogotovo pri čekanju u polaganoj „stanikreni“ vožnji u kolonama, održavanje optimalne temperature motora je od iznimne važnosti. Kako je motor opterećen klima uređajem i stalnim kratkim ubrzavanjima, njegov rashladni sustav mora savladati takve izazove, a to može jedino ako je pravilno ispunjen rashladnim sredstvom. No, ipak se događa da se motori pregriju i najčešći razlog za to je manjak tekućine u rashladnom sistemu ili njegovo propuštanje. Stoga nemojte kretati na putovanje ako prije niste provjerili ima li sustav za hlađenje motora dovoljno tekućine i ostavlja li automobil za sobom mrlje od rashladnog sredstva. Ako rashladno sredstvo nije dostupno, u rashladni sustav se treba ulijevati isključivo destilirana voda i to samo kada je motor hladan, ili barem mlak.

Pobrinite se da imate dovoljno tekućine za pranje stakla, ali ne zaboravite provjeriti i metlice brisača. Neispravna metlica brisača će samo razmrljati nečistoće po vjetrobranu.
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Uz sve navedeno, pobrinite se da imate dovoljno tekućine za pranje stakla. Istrošene metlice brisača kao i loša usmjerenost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla mogu postati problem na dužim putovanjima. Na primjer, ako vam vidno polje nakon autoceste ometa putem nakupljena prljavština ili kukci, pogrešan smjer mlaznica neće očistiti zaprljano staklo. S druge strane, istrošene metlice brisača za vrijeme padalina smanjit će vidljivost kroz prednje staklo, stoga ako je potrebno, zamijenite ih novima kako bi vožnja bila što ugodnija i sigurnija.

Nadalje, kako je riječ o ljetnim mjesecima, obvezno provjerite napunjenost klima uređaja plinom. Stoga, ako primijetite da ventilator upuhuje topli zrak u kabinu auta, dok je klimatizacijski sustav upaljen, sustav je potrebno nadopuniti rashladnim agensom. No, ako to nije pomoglo, potrebno je automobil odvesti na stručnu provjeru koja će točno ustanoviti u čemu je problem.

Provjerite akumulator. Savjetuje se da ga održavate čistim jer zanemareni i oštećeni polovi i stezaljke mogu rezultirati naponskim oscilacijama
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Provjera akumulatora iznimno je bitna prije svakog putovanja. Kako bi on ostao ispravan, savjetuje se da ga održavate čistim jer zanemareni i oštećeni polovi i stezaljke mogu rezultirati naponskim oscilacijama. Ako se na polovima i stezaljkama vide tragovi elektrokorozije, stezaljke treba skinuti s polova, očistiti stezaljke i polove. Polove je potrebno malo izbrusiti brusnim papirom i stezaljke ponovno vratiti te dobro pritegnuti na polove. Neovisno o vrsti mrlje, budite vrlo oprezni pri njegovu čišćenju. Također provjerite razinu elektrolita, a njegov nedostatak riješite dodavanjem destilirane vode. Uz navedeno, provjerite pričvršćenost stezaljki kako se ne bi odspojile zbog uobičajenih vibracija u vožnji.

Prekontrolirajte sva svjetla i pokazivače smjera. U vašem vozilu morate imati i odgovarajuću obaveznu opremu; reflektirajući prsluk, kutiju prve pomoći, sigurnosni trokut, komplet rezervnih žaruljica i rezervni kotač ili neki od sustava za privremeno osposobljavanje probušenog pneumatika.
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

U konačnici, često se događa da rezervne žaruljice i osigurači nisu odgovarajući pa i to valja provjeriti. U ljetnom se razdoblju zbog vrućina i gužvi na prometnicama često putuje noću zbog čega dolazi do češće potrebe za zamjenom žaruljica, a ako žaruljice nisu odgovarajuće, dolazi do problema. Osim provjere vozila, potrebno je imati reflektirajući prsluk, kutiju prve pomoći, sigurnosni trokut, komplet žaruljica, rezervni kotač s priborom za njegovu zamjenu ili neki od sustava za privremeno osposobljavanje probušenog pneumatika. Iako je to često teško postići, pokušajte organizirati slaganje prtljage tako da vam bitna oprema bude prva nadohvat ruke.

Ako primijetite da ventilator upuhuje topli zrak u kabinu auta dok je klimatizacijski sustav upaljen, sustav je potrebno nadopuniti rashladnim agensom
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Također je dobro znati da ako u vrijeme godišnjeg odmora trebate pristupiti redovnom tehničkom pregledu vozila i produženju važenja prometne dozvole, možete ga obaviti u bilo kojoj stanici za tehnički pregled u Republici Hrvatskoj, a to uključuje i posjetu bilo koje stanice za tehnički pregled u blizini svog ljetnog odredišta.

Sadržaj nastao u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije