Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 84
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
CES LAS VEGAS

Ovo su auti budućnosti - predviđaju vozačeve želje, preskaču kanale i zidove...

CES Las Vegas
Foto: Reuters/PIXSELL
1/9
10.01.2019.
u 08:59

Na ovogodišnjem CES-u iznimka je Mercedes-Benz CLA Coupé, koji je tamo premijerno pokazan u serijskom obliku, ali i kod njega je naglasak na tehnologiji

Sajam potrošačke elektronike (Consumer Electronics Show, CES) u Las Vegasu najveći je i najblještaviji tehnološki show na svijetu i često se na njemu mogu vidjeti najčudniji izlošci. Ove je godine tehnologija pametnih kuća u prvom planu, no i automobilska industrija pokazala je da će u godinama pred nama puno toga ponuditi tržištu.

Razumljivo, sajam u Las Vegasu nije automobilski sajam i modeli koje automobilska industrija tamo izlaže tek su nosači tehnologije koja će se ubrzo ugrađivati u serijske automobile. Zato većinom i izgledaju kao da su sletjeli s nekog drugog planeta. Na ovogodišnjem CES-u iznimka je Mercedes-Benz CLA Coupé, koji je tamo premijerno pokazan u serijskom obliku, ali i kod njega je naglasak na tehnologiji. Mercedes je svoj novi luksuzni kupe s četiri vrata najavio kao vrhunac automobilske inteligencije. Novitet – koji se na hrvatskom tržištu očekuje u svibnju – nudi niz pametnih rješenja.

CES Las Vegas
1/9

Pitaj auto za cijenu dionica

U putničkoj kabini vozaču su na raspolaganju, primjerice, MBUX Interior Assist sučelje, koje prepoznaje geste upravljanja i nudi inteligentna rješenja, te proširena stvarnost za navigaciju i razumijevanje indirektnih glasovnih naredbi.

MBUX sustav, izvorno uveden u A-klasi, dodatno je unaprijeđen. Snažno računalo, izvrsni zasloni i grafika, prilagodljivi prikazi, head-up prikaz u boji, navigacija s proširenom stvarnosti, softver koji može učiti i ”Hej Mercedes” kao ključnu riječ glasovnih naredbi – Mercedes je time pokrenuo revoluciju uporabe automobila i komunikaciju s njim. Sada je sve to podignuto na višu razinu. Glasovni asistent može odgovoriti na znatno kompleksnije upite i više ga ne ometa razgovor ostalih putnika u automobilu. Naime, Mercedes u novom CLA koristi prepoznavanje sjedala s kojeg dolazi naredba. Sustav glasovnih naredbi odgovara samo na naredbe osobe koja je posljednja rekla ”Hej Mercedes” kako bi aktivirala sustav. Z

asad samo na američkom tržištu, sustav glasovnih naredbi može prepoznati i odgovoriti na mnogo kompleksnije upite, na primjer: ”Koji su za djecu prihvatljivi azijski restorani u blizini, a da nisu ni kineski ni japanski?” Tu je također rastući broj domena za koje MBUX može prepoznati kompleksna pitanja i na njih brzo odgovoriti. Ove domene uključuju sport pa se, primjerice, može pitati: ”Hej Mercedes, kako su igrali New York Knicksi?”, burze (”Kako se mijenjala cijena dionica Applea u odnosu na Microsoft?”), izračune (”Koji je korijen od 3?”) te općenito znanje (”Koliki je udio masti u avokadu?”).

Općenito, proizvođači automobila orijentirali su se na električne automobile (većinom koncepte, ali ima i serijskih poput modela Audi e-Tron), na autonomna vozila te pokazivanje koliko su daleko došli s pretvaranjem unutrašnjosti automobila u futurističku oazu u kojoj virtualna stvarnost vodi glavnu riječ. Klasične instrumentne ploče mjesto su ustupile velikim samostojećim zaslonima. Glasovne komande se podrazumijevaju, često i upravljanje gestama. Auti budućnosti sposobni su učiti i predvidjeti potrebe vozača. Komuniciraju međusobno i s prometnom infrastrukturom. Ford je tako na CES-u pokazao koliko je posvećen potpunoj implementaciji 5G V2X (vehicle-to-everything) komunikacijske tehnologije u kojoj vozilo razmjenjuje podatke doslovno sa svim ostalim sudionicima u prometu, sa semaforima, garažama, prometnicama...

Nissan je pak predstavio svoju viziju budućnosti za vozilo koje vozačima pomaže da “vide nevidljivo” spajanjem stvarnog svijeta s virtualnim, čime stvara ultimativni doživljaj povezanog automobila. Nevidljivo-u-vidljivo, odnosno I2V, buduća je tehnologija nastala u okviru Nissanove strategije inteligentne mobilnosti, Nissanove vizije koja će potpuno promijeniti kako se automobili voze, što ih pokreće i kako se integriraju u društvo. I2V pokazuje budućnost vožnje posjetiteljima sajma CES putem interaktivnog trodimenzionalnog iskustva na Nissanovu izložbenom prostoru. Vozačima će I2V pomoći spajanjem informacija sa senzora izvan i unutar vozila s podacima pohranjenima u oblaku. To sustavu omogućuje praćenje neposredne okoline vozila, ali i da predosjeti što je ispred vozila te će čak prikazivati što se nalazi iza zgrade ili iza ugla. Upute se prikazuju ljudskim pristupom, avatarima koji se pojavljuju unutar automobila.

Elevate može i preko zida

– Interaktivne značajke stvaraju doživljaj prilagođen vašim interesima i stilu vožnje kako bi svatko mogao uživati u njima na svoj način – rekao je Tetsuro Ueda, stručnjak iz Nissanova centra za istraživanje.

Hyundai je pokazao Elevate, mali konceptni model automobila na kojem se mogu aktivirati robotske noge kako bi se po iznimno grubom terenu mogao kretati brzinom od 5 km/h. Također je sposoban popeti se preko metar i pol visokog zida i preskočiti metar i pol širok kanal. S tim sposobnostima može biti od koristi u misijama spašavanja nakon elementarnih nepogoda poput tsunamija ili potresa. Jedna od eventualnih namjena ovog vozila mogao bi biti i taksi-prijevoz jer bi Elevate mogao ‘pokupiti’, primjerice, osobu u invalidskim kolicima koja se u njima ne može do taksija spustiti po stepenicama.

Pogledajte video Hyundaijevog koncepta Elevate:

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije