Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 136
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Pokretač automobila

Deset stvari koje morate znati o gorivu

vožnja
Foto: Getty
1/5
29.11.2018.
u 10:10

Svi znamo da automobil treba gorivo, no znate li na kakve sve načine gorivo može utjecati na vaš automobil? Konačno doznajte što je su to oktanski i cetanski brojevi te što smijete, a što se ne preporučuje raditi

Kao aktivni vozači u svakoj vožnji obraćamo pažnju na desetke stvari. Od samog ponašanja automobila ili motocikla, praćenja prometa, prilagođavanja stila vožnje vremenskim uvjetima do sitnica poput razmišljanja gdje ćemo parkirati kada dođemo na željeno odredište ili koju ćemo radiopostaju slušati. Međutim, koliko ste se puta zapitali išta o gorivu osim cijene i je li u pitanju benzin ili dizel. Gorivo je pokretač vašeg automobila i izravno utječe na vašu sigurnost i užitak u vožnji, a dugoročno i na budžet.

1. Što je oktanski broj?

Sve  o oktanima saznajte u našem prethodnom članku.

2. Što je cetanski broj?
Slično kao i kod benzina i oktanskog broja, cetanski broj označava određeno svojstvo dizela. U ovom slučaju sposobnost samozapaljenja goriva, što je i temelj rada dizelskog motora. To je gotovo skroz obrnuto u odnosu na oktanski broj jer benzinski Otto motor koristi svjećicu za zapaljenje, a samozapaljenje je neželjena karakteristika dok se kod dizelskih motora gorivo treba samo zapaliti u cilindru, i to čim prije nakon ubrizgavanja. Cetanski broj dizelskog goriva pokazuje njegovu sposobnost samozapaljenja. Što je veći broj, manje je kašnjenje u paljenju i veća otpornost na opasne detonacije. Ako je kašnjenje u paljenju preveliko, može doći do nekontroliranih eksplozija unutar cilindara koje mogu oštetiti vitalne dijelove motora, isto kao i kod benzinskog motora. Drugim riječima, što je cetanski broj veći, manja je i opasnost od detonacija.

Foto: Duško Jaramaz/PIXSELL

Iako su štete od nekontroliranog izgaranja kod dizelskog motora manja nego kod benzinskog, to nikako ne znači da ne bi trebali paziti kakvo gorivo točite u vaš automobil.  Zbog toga je i znatno manja osjetljivost na kvalitetu goriva te se cetanski broj u pravilu ne iskazuje na crpkama goriva. Ina Eurodizel BS Class Plus je visokokvalitetno gorivo koje zadovoljava najnovije Euro zahtjeve s dodatkom aditiva. Po svim zahtjevima kvalitete odgovara važećoj europskoj normi i ponajprije je namijenjen za vozila koja imaju visokoučinkovite sustave – katalitičke konvertere/pretvornike za smanjenje štetnih sastojaka u ispušnim plinovima. Eurodizel BS Class Plus je dizelsko gorivo namijenjeno održavanju snage motora kroz aktivnu zaštitu motora.

3. Mogu li uštedjeti  ako točim rezervoar do vrha zimi?
Sigurno ste već čuli da zimi možete uštedjeti  gorivo ako točite do vrha rezervoara. To zapravo znači da je gustoća goriva veća kada je hladnije i kada na postaji točite gorivo, zapravo natočite više goriva jer je gušće u odnosu na ljeto. Ovo je doduše znanstveno ispravno, no razlike su zanemarive. Pogotovo zato što većina benzinskih postaja drži gorivo u podzemnim spremnicima na kontroliranim uvjetima pa razlike u temperaturi nisu tolike da bi došlo do značajne razlike. Ovo ima smisla u Formuli 1 gdje se gorivo prije desetak  godina jako hladilo prije točenja u bolide jer se u kraćem vremenu moglo upumpati više goriva. No, za obične automobile prave koristi nema. Tako da, ako ne točite na sjeveru Sibira, teško da ćete osjetiti razliku.

Foto: Sanjin Strukić/Pixsell

4. Putno računalo pokazuje da imam još pedesetak  kilometara dometa. Smijem li voziti na rezervi još neko vrijeme?
Istraživanja pokazuju da više od pola vozača puni gorivo kada žuta lampica na kontrolnoj ploči pokaže da smo na rezervi. Nitko ne kaže da ne smijete voziti na rezervi, ali ako možete, nemojte se dovesti u situaciju da ostanete na samo nekoliko litara goriva u rezervoaru. Više je razloga za to. Prvi je onaj najočitiji i uključuje dobrog starog Murphyja - ostat ćete bez goriva baš tamo gdje nema benzinske postaje kilometrima. Ako cijeli sustav ostane u potpunosti bez goriva, počet će usisavati zrak umjesto goriva i riskirat ćete štetu na motoru, pogotovo kod dizelskih motora. Gorivo također služi i kao sustav hlađenja u određenim dijelovima motora dok putuje prema cilindrima. Ako nema goriva, može doći do pregrijavanja motora i štete na pumpama.

5. U redu, ali trebam li onda točiti do vrha ili koliko hoću?
Prazan rezervoar je također kao prazna bačva, a sav taj prazan volumen može dovesti do korozije. Ovo je puno izraženije na starijim automobilima, pogotovo onima s većim rezervoarima, gdje kondenzat uništava metalne spremnike i polako može uništiti pumpu goriva. A svaki spremnik uvijek sadrži i malo nečistoća koja se skuplja kao talog. Da si lakše vizualizirate, uzmite bocu domaćeg vina ili maslinova ulja. Na dnu će biti gusti talog dok će iznad biti bistra tekućina. Ako je promućkate prije svakog korištenja, talog će se rasporediti ravnomjerno po cijelom volumenu i malo po malo ćete ga izbaciti bez da pokvarite okus. No, ako se stalno zadržava na dnu i popijete ga na kraju ili već nekako iskoristite, znate što će biti. Tako je i s gorivom koje na dnu uvijek ima malo taloga. Ako je rezervoar pun i vi se vozite, taj će se talog malo-pomalo trošiti i neće predstavljati problem s obzirom na koncentraciju u punom rezervoaru. Kada dođete na rezervu, taj će talog biti puno izraženiji kao koncentracija u maloj količini goriva i postoji mogućnost da time začepite filtre i pumpu goriva.

Naravno, tu i tamo će se spletom okolnosti dogoditi da ostanete na rezervi. U tom slučaju potrudite se voziti ekonomično i što prije napunite rezervoar na najbližoj postaji.

Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL

6. Što kada ne prelazim puno kilometara i točim gorivo jednom mjesečno?
Onda morate imati na umu bitnu stvar u nadolazećim mjesecima. Obveza proizvođača goriva jest držati propisanu kvalitetu goriva u odnosu na prirodne uvjete. Drugim riječima, ne smije se dogoditi da u 12. mjesecu natočite gorivo koje nema aditive protiv smrzavanja. Isto se tako na crpkama s velikim prometom, kao što su Inine postaje, gorivo puno brže nadopunjuje i uvijek možete biti sigurni da točite gorivo prikladno za vremenske uvjete koji trenutačno vladaju. Tako da ako imate još nešto goriva u rezervoaru, a točili ste ga za toplijih temperatura u studenom najbolje da dopunite rezervoar gorivom koje će izdržati hladne fronte i noćne minuse.

7. Čistoća goriva
Mnogi vozači su u zabludi da veći oktanski broj znači kvalitetnije gorivo. Oktani imaju svoju svrhu, no svako gorivo može biti kvalitetno, i visokokalorično i niskokalorično, te pružati nama vozačima sigurnost i užitak u vožnji. Kvaliteta i čistoća goriva mjeri se u količini neželjenih elementa u samom gorivu, iskoristivosti goriva u vožnji i utjecaju na okoliš. To znači da gorivo ne smije sadržavati sumpor i ostale komponente koje su zabranjene zakonom, mora imati određenu boju, gustoću, sadržaj vode, stabilnost, vodljivost, otpornost te zadovoljavati visoke standarde koje danas imamo. Teško da ćete sami moći procijeniti kvalitetu goriva, no za takve stvari postoje certificirani laboratoriji koji to osiguravaju. Inin centralni ispitni laboratorij posjeduje suvremenu vrhunsku analitičku opremu i stručnjake koji svakodnevno analiziraju goriva i osiguravaju zadovoljavanje najviših standarda kako bi gorivo koje točimo bilo čisto i najviše kvalitete.

Foto: Sanjin Strukić/Pixsell

8. Mazivost za dizel
U modernim dizelskim motorima gorivo je između ostalog zaduženo i za podmazivanje motora. Dizelsko gorivo sadrži komponente koje omogućuju dobru mazivost. No, sirovi dizel sadrži i sumpor koji je štetan za okoliš te se po zakonu mora izbaciti iz goriva prije nego dođe na prodajna mjesta. Taj proces izbacivanja sumpora je iznimno bitan jer se osim sumpora smanjuju i komponente dizela koje pružaju mogućnost podmazivanja. Takav dizel je prikladniji za okoliš, no mora sadržavati aditive koji podmazuju motor i nisu štetni za okoliš. INA Class Plus goriva sadrže paket aditiva za dizelsko gorivo sadrži snažne komponente za čišćenje koje:

  • sprječavaju nastanak i uklanjaju naslage na motoru
  • razbijaju i čiste štetne naslage na sustavu za ubrizgavanje goriva
  • omogućuju optimalno raspršivanje goriva u komori za sagorijevanje
  • smanjuju potrošnju goriva zbog manjeg pjenjenja
  • smanjuju brzinu korozije štiteći osjetljive komponente sustava goriva*
  • smanjuju trenje između pokretnih dijelova motora zbog povećane mazivosti

*stvarni učinci i koristi variraju ovisno o vozilu, starosti vozila, uvjetima i stilu vožnje

9. Napokon godišnji, skijanje u austrijskim planinama.. Volumen goriva, smrzavanje
Dolazi zima i polako razmišljate o skijanju. Jedna od velikih stavki jest prijevoz, a najljepše je otići svojim automobilom i uživati u predivnim bijelim krajolicima na putu do skijališta. Da bi putovanje prošlo bez neželjenih događaja i nepredviđenih troškova, važno je imati na umu da su temperaturne razlike planine i primjerice naše obale velike i da to može imati utjecaja na vaše vozilo. Možda se preko dana to ne osjeti, no noći u planinama su hladne. Jako hladne. Kada živa u termometrima krene padati ispod 10 stupnjeva, uglavnom se grijemo u toplim kućama i hotelima dok naša vozila uglavnom stoje na otvorenom. Osim što je automobil na otvorenom, dodatni problem je što je rezervoar već na pola potrošen, a samim time se i količina goriva lakše smrzne zbog manjeg volumena. Smrznuto gorivo može u najboljem slučaju onemogućiti paljenje automobila, ali i prouzročiti puno veće probleme. Kako biste to izbjegli, pripremite automobil za hladnije uvjete točenjem prikladnog goriva. INA je prva u Hrvatskoj razvila INA Eurodizel Arktik gorivo uz koje će motor startati mirno i raditi pouzdano i pri niskim temperaturama. Razvijeno je od visokovrijednih komponenti koje jamče iznimna niskotemperaturna svojstva, a kombinacijom točke filtrabilnosti najviše -30 °C i točke zamućenja najviše -10 °C osiguran je miran start i neometan rad motora u oštrim zimskim uvjetima. Odabir goriva s odgovarajućim značajkama za zimsko razdoblje jedan je od ključnih elemenata za prevenciju kvarova na vozilu.

Foto: Jurica Galoić/Pixsell

10. Skladištenje goriva
Obično u garaži ili podrumu imamo kanistar benzina, bilo da se radi o gorivu za kosilicu, ekstra gorivu za skuter ili jednostavno znate da idete negdje gdje neće biti benzinskih postaja blizu pa se želite unaprijed pripremiti. Iako je gorivo sigurno za skladištenje, trebate se držati nekoliko pravila kako bi bili sigurni da ste poduzeli sve potrebno za svoju sigurnost:

  • Ne skladištite više goriva nego je potrebno
  • Izaberite hladno mjesto daleko od izvora vatre
  • Ne skladištite gorivo na dulje razdoblje, nakon tri mjeseca će gorivo početi gubiti svojstva, pogotovo na ljetnim temperaturama
  • Koristite isključivo spremnike predviđene za držanje goriva
  • Pazite na statički elektricitet, postoji mogućnost da zapali benzinske pare
  • Ako nije nužno, nemojte prevoziti kanistar unutar automobila koji nije predviđen za prijevoz goriva ili zapaljivih stvari
  • Nemojte nikako voziti gorivo na krovnom nosaču
  • Gorivo uvijek spustite na zemlju prije točenja kako biste ispraznili statični elektricitet, a prije točenja dodirnite golim rukama kako biste ispraznili statični elektricitet u tijelu
  • Ne točite gorivo u tople skutere ili kosilice, ako je moguće, pustite da se malo ohlade
  • Ne udišite pare i ne gutajte gorivo

• Interaktivni Kviz: Smatrate se stručnjakom za aute: Koliko znate o gorivu
• Interaktivna karta benzinskih postaja Hrvatske – Prvi puta sve pumpe na jednom mjestu, mogućnost dodatnog isticanja pumpi sa 100 oktanskim gorivom ili nekom drugom posebnošću

Sadržaj omogućila Ina

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije